Güncelleme Tarihi:
Sanayicinin rekabet gücünü arttırmayı hedefleyen Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonları (BALO) projesi Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) öncülüğünde başlıyor. Proje kapsamında ilk tren 8 Eylül’de Manisa’dan Münih’e hareket edecek. TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, “Bugüne kadar Anadolu sanayicisi, ürünlerini ulaşım sorunları ve sistem olmaması nedeniyle demiryolundan Avrupa’ya ulaştıramıyordu. Özellikle nakliye masrafları, Anadolu’daki sanayicimizin rekabet gücünü engelliyor. Avrupa Birliği ile Gümrük Birliği anlaşması olmasına rağmen, bu avantajı sadece batı bölgesindeki illerimiz kullanabiliyor” dedi.
ALMANYA’YA YÜK TRENİ
İstanbul ihracatının yüzde 51’ini, İzmir yüzde 61’ini, Bursa ise yüzde 78’ini Avrupa’ya yaptığını belirten Hisarcıklıoğlu şunları söyledi: “Anadolu’nun ortasındaki Konya yüzde 33’ünü, Gaziantep ise sadece yüzde 24’ünü Avrupa’ya yapabiliyor. Yani, nakliye masrafları rekabet gücünü azalttığı için; Anadolu, Gümrük Birliğine giremiyor. BALO projesi ile bu sorunu çözeceğiz. Artık, sanayicilerimiz ürünlerini demiryolu taşımacılığıyla, daha uygun navlunlarla Avrupa’ya yollayacaklar. Anadolu’nun farklı illerinden Bandırma’ya tarifeli olarak gidecek trenler, Marmara Denizini geçerek Tekirdağ’a ulaşacaklar. Tekirdağ’dan itibaren Avusturya Devlet Demiryolları ile yaptığımız iş birliğiyle yüklerini Münih ve Köln’e ulaştıracaklar.”
YÜK TOPLAMA MERKEZİ
Hisarcıklıoğlu, zamanla diğer Avrupa ülkelerine de yük taşımacılığının başlayacağını ifade ederek, Anadolu’nun bazı illerinde yük toplama merkezleri kuracaklarını da vurguladı. Hisarcıklıoğlu; “Batı ile Anadolu’daki sanayicimiz arasında kilometrelerce uzaklık farkına rağmen, Almanya’ya gidecek bir tır hacmindeki yükün navlun farkı ortalama olarak 125-200 Euro’ya kadar düşecek. Böylelikle yabancı yatırımcı, lojistik sorunlarını çözmeye başlayan Anadolu’ya daha çok ilgi gösterecek, yeni yatırımlar ile bölge, katma değeri yüksek ihraç ürünleri satar durumuna gelecektir. Hedefimiz, tarifeli blok tren taşımaları organize ederek, Anadolu’dan Avrupa ve İskandinavya’ya ve devamında Pakistan treni ile bağlantı sağlayarak, Orta Asya ve Uzak Doğuya demiryolu ile yük taşıma faaliyetlerine başlamak” dedi.
Türküler değişecek
BALO’nun lojistik sektöründeki taşıma modellerine rakip olmayacağını vurgulayan TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, sektördeki tüm hizmet sağlayıcıları ile birlikte çalışılacağını kaydetti. Hisarcıklıoğlu, “Artık, tren gelir hoş gelir, vagonları boş gelir veya kara tren gecikir, belki de hiç gelmez türküleri yerine, tarifeli trenler gelir, ihraç ürünlerimizi taşır şarkıları söylemenin zamanı geldi” dedi.
BALO’da güçlü ortaklık yapısı
BÜYÜK Anadolu Lojistik Organizasyonlar (BALO) AŞ’nin güçlü bir ortaklık yapısı olduğunu vurgulayan Hisarcıklıoğlu, başta TOBB olmak üzere, 51 oda, 24 borsa, 15 organize sanayi bölgesi, UTİKAD ve UMAT’ın şirketin ortakları arasında yer aldığını ifade etti. Hisarcıklıoğlu, ”Taşımacılıkta yüzde 30 daha fazla yük alan 45 Hc konteynerler kullanacağız. Şimdilik haftada iki defa trenle Münih ve Köln’e gideceğiz. 12 günde Manisa’dan Köln’e yükü götüreceğiz. Haftalık karşılıklı iki blok tren sefer yapacak. 2014 başında haftalık karşılıklı 5 blok tren olacak. 350 konteyner 875’e çıkacak. Avrupa’da varış noktası 4’e çıkacak. İki tren feribotumuz olacak. İpekyolu’nu canlandırmak istiyoruz. Oradan gelen hammaddeleri de Türkiye ve diğer ülkelere taşıyacağız” diye konuştu.