Güncelleme Tarihi:
TÜRK Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI), Avrupalı uçak imalatçısı Airbus’ın yeni yolcu uçağı ’A350XWB’nin ilk kanatçığını teslim etti. Uçağın havada dönmesini sağlayan ve ’Aileron’ olarak adlandırılan parçanın tasarımı da Türk mühendisler tarafından gerçekleştirildi.
Uçağın imal edildiği sürece bu parçalarda dünyada tek kaynak olacak TAI, aileron imalatından 500 milyon dolarlık ciroya ulaşacak. İlk uçuşunu 2013’te gerçekleştirecek uzun menzilli, çift koridorlu A350XWB (Extra Geniş Gövdeli-XWB) için 6 bin 425 uçaklık pazar öngörülüyor. Törende konuşan TAI Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Kaya, "Proje ile Airbus, Türkiye’deki nitelikli bir istihdama katkıda bulunmanın yanı sıra, TAI mühendisleri ile tasarım süreci boyunca yakın koordinede çalışarak teknoloji transferine de katkıda bulundu. Giderek artan iş birliğimizi yeni ufuklara taşımak istiyoruz" dedi.
TAI BİRİNCİ SEVİYE TEDARİKÇİMİZ
Airbus Tedarik Zincirinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Klaus Richter ise, TAI ile yıllardan bu yana hem mühendislik hem de imalat konusunda çalıştıklarını hatırlatırken, "Bugün TAI, Airbus’ın birinci seviye (Tier 1) tedarikçisi olarak şirketimizin bir uzantısı haline geldi. TAI’nin yetenekli çalışanları tarafından tasarlanan ve üretilen A350 XWB’nin ilk aileron’larını teslim almaktan büyük mutluluk duyuyoruz. A350 XWB, son teknoloji aerodinamik tasarımı, teknolojik özellikleri ile havayollarının verimliliğinde yeni bir sayfa açacak. Yolcu konforunu yükseltecek" dedi.
HAVACILIKTA HEDEF 10 MİLYAR DOLAR
Savunma Sanayii Müsteşarı Murad Bayar, sivil havacılıkta projelerin çok hızlı ilerlediğini ve bu konuda önemli bir pazar oluştuğunu söyledi. Bayar, "Türkiye’de havacılık sanayiimiz için yıllık parça üretimi ve mühendislik tasarımında hedefimiz 10 milyar dolar. Bu rakamlara çok kısa sürede ulaşabiliriz. Bu gördüğünüz kanatçıklardan TAI ayda 10-12 set teslim edecek" diye konuştu.
TAI’nin Türk havacılığının ana yüklenicisi olduğunu belirten Müsteşar Bayar, "TAI’nin organizasyonunda alt tedarikçiler hızla gelişiyor. Türkiye’nin havacılıkta geleceği çok daha iyi olacak" dedi.
TAI 1988’DEN BU YANA AIRBUS7A İMALAT YAPIYOR
Airbus ile ilk ilişkisi 1988’de başlayan TAI, A350XWB aileron’ları dışında Airbus’ın pazar lideri A320 ailesi uçaklarının tüm 18 numaralı gövde panellerinin dünyadaki tek kaynağı. Aylık 40 set üretilerek Hamburg ve Toulouse’daki tesislere gönderiliyor. Aynı zamanda Airbus Military’nin A400M programının endüstriyel ortağı da olan TAI, askeri nakliye uçağının ön orta gövde, paraşütçü kapıları, arka gövde üst bölüm, kuyruk konisi, kanatçık ve sürat frenlerinin tasarımından ve üretiminden sorumlu.
548 ADET A350XWB SİPARİŞİ
Boeing’in kompozit gövdeli 787 Dreamliner uçağına rakip olarak geliştirilen A350XWB, bu güne kadar 34 havayolu ve finansal kiralama şirketinden toplam 548 adet sipariş aldı. Özel bir teknikle gövdesinde metal ve kompozitin panel olarak birleştirilerek imal edilen yolcu uçağı ilk uçuşunu 2013’te yapacak. Sertifikasyon çalışmalarının ardından uçağın öncelikle 900 modelinin teslimatı 2014 sonunda gerçekleştirilecek. Üç farklı modeli bulunan A350XWB’nin yolcu kapasitesi 270 ile 350 arasında değişiyor. Menzili 15 bin 580 kilometreye çıkan uçak, çift motorlu.
A350-900 TEKNİK ÖZELLİKLERİ
Gövde Uzunluğu: 66.89 metre
Kanat açıklığı: 64.75 metre
Yükseklik: 17.10 metre
Yolcu sayısı: En fazla 3 sınıfta 314
Menzil: 15 bin kilometre.
Hızı: 930 km/saat
Motor: 2x Rolls Royce Trent XWB
Hizmete Giriş: 2014 sonu