Oluşturulma Tarihi: Şubat 16, 2011 14:47
Doğuş Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu, Türkiye binek pazarı büyüdükçe, ikinci el araç ticaretinin de artacağını belirterek, “Türkiye orta vadede iki milyonluk ikinci el pazarına ulaşabilecektir” dedi.
Ali Bilaloğlu, Doğuş Oto Değerlendirmenin (DOD) kuruluşunun 10. yılı dolayısıyla düzenlenen toplantıda, 2010 yılında otomotiv pazarının Türkiye'de rekor bir yıl geçirdiğini ve yüzde 42 büyüyerek, 800 bine yakın araç satışı gerçekleştiğini anlattı.
Bunun yaklaşık 500 bininin birinci el binek araç olduğunu ifade eden Bilaloğlu, Türkiye'deki verilere bakıldığında, her birinci el satışa takribi iki ikinci el satış denk geldiğini, 2011 yılı için tahmini ikinci el pazarının 1 milyon araç olduğunu söyledi.
Amerika ve Avrupa'da bir yeni araca 3-4 ikinci el satış düştüğünü belirten Bilaloğlu, “Türkiye binek pazarı büyüdükçe, ikinci el araç ticareti artacaktır. Türkiye orta vadede iki milyonluk bir ikinci el pazarına ulaşabilecektir” dedi.
DOD'un, Türkiye'de 31 ilde ve 60 noktada faaliyet gösterdiğini ifade eden Bilaloğlu, “Türkiye'nin ilk ve en büyük kurumsal ikinci el ticaret yapan şirketidir, satış noktası olarak da en büyük şirketidir ve yenilikler sayısına da bakıldığında en yenilikçi şirkettir” diye konuştu.
Bilaloğlu, ikinci elde ilk kez garanti uygulayan, sanal ortamda ilk araç değer tespiti yapan, resmi belge niteliği taşıyan ve ekspertiz raporlarıyla bunu garanti altına alan tek marka olan DOD'un birçok yeniliğe imza attığını anlattı.
DOD'un, perakende dışında toptan satış da yaptığını, farklı filo kiralama şirketlerinin çözüm ortağı olduğunu kaydeden Bilaloğlu, “Filo şirketleri araçları orta, uzun vadede kiraladıktan sonra ikinci el satışa sunuyor, bunu da DOD aracılığıyla yapıyor. Biz burada ağırlıklı olarak bu araçları açık artırma ile satıyoruz. DOD, yılda 50'den fazla açık artırma gerçekleştiriyor. En büyük açık artırma alanı, Esenyurt'taki DOD City tesisinde bulunuyor. Ankara, İzmir, Antalya ve Samsun'da açık artırma yapılıyor. Önümüzdeki yıllarda bu faaliyetin kapsamı artırılacak” dedi.
Bilaloğlu, bir gazetecinin “DOD olarak yabancılarla çalışma ya da ikinci elin canlı olduğu piyasalara girmek gibi bir düşünce var mı?” sorusu üzerine şunları söyledi:
“DOD markasına şu an yabancının getireceği katma değer yok. DOD markası için şu saatte yabancı ortak düşünmüyoruz, teklif gelse de öyle bir ihtiyaç gözükmemekte. Biz ilk adımda Türkiye'nin daha geliştirilebilecek bölgeleri olduğunu düşünüyoruz. Bir miktar daha pazar payını artırmayı düşünüyoruz. Bunları gerçekleştirdikten sonra dünya ekonomisini izleyeceğiz ve değerlendirmesini o zaman yapacağız. Şu an öyle bir plan, istek ya da iştah yok. Şu anda Türkiye'ye istediğimiz seviyede hizmet verdiğimizi düşünmüyoruz.”
“DOD, KURUMSALLAŞMAYA ÖNCÜLÜK ETTİ”
DOD Kurucu Genel Müdürü ve Doğuş Otomotiv Bayi Yapılanmasından Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Cem Yurtbay, DOD markasının 10 yılı aşkın süredir Türkiye'de birçok ilke imza atarak dünya genelinde alanında bir benchmark olma özelliğini sürdürdüğünü ifade etti.
Yurtbay, şöyle dedi:
“İkinci elde ilk kurumsal araç alım satım web sitesi www.dod.com.tr, ilk garanti uygulaması, ilk açık artırma organizasyonu, ilk test sürüşü uygulaması, internet ortamında ilk araç fiyat bilgisi veren fiyatlandırma modülü, ilk resmi belge niteliğinde 101 nokta ekspertiz kontrolleri, ilk kendi marka standartlarında kurumsal yapılanma, ilk müşteri memnuniyeti uygulaması ülkemizde ikinci el sektöründe yepyeni bir düzenin kurulmasına öncülük eden bu güzide markanın ve değerli ekiplerinin gerçekleştirdikleri kilometre taşlarıdır.”
Türkiye'de ikinci el sektörünün halen kurumsal anlamda istenilen düzeye ulaşmadığını, bununla birlikte hızla gelişimini sürdürmeye devam ettiğini ifade eden Yurtbay, ABD, Almanya, İngiltere gibi ülkelere bakıldığında, kurumsallaşmanın ve ikinci el araç alım satımında insanların güven arayışlarının daha üst seviyelerde olduğunu kaydetti.
Yurtbay, şöyle konuştu:
“Yurt dışında birçok ülkede geçmişten günümüze bayiler sıfır kilometre araç satabilmek için ikinci el araç alım-satımı yapmanın en önemli unsurlardan biri olduğunun bilincinde, ikinci el sektörüne olan yatırımlarını ve ayırdıkları sermaye miktarlarını artırmıştır. Bu nedenle bu ülkelerde sıfır kilometre araç satan bayilerin birçoğunun, yeni araçlara tahsis ettikleri stok alanlarından çok daha büyük alanları, ikinci el araç stoklarına ayrılmış ve stok çeşitliliği sağlanmış durumdadır. Bu gerçekten hareketle ülkemizde de son dönemlerde ikinci el otomotiv sektöründe hızlı bir yapılanmanın söz konusu olduğunu ve DOD'un öncülüğünde sektörde başlayan kurumsallaşma çalışmalarının arttığını gözlemlemekteyiz. DOD, ülkede ikinci el alanında kuralların yeniden yazılmasına öncülük etti. DOD'u, 10 yıl sonra dünyanın önde gelen markası olarak göreceğimize yürekten inanıyorum.”
“YAPISAL BİR DEĞİŞİM YAŞANIYOR”
DOD Genel Müdürü İlhami Eksin, Türkiye'de ikinci el sektöründe kayıtlı veri bulunmadığını, sektörün veri bankası kurulduğunda daha net değerlendirme yapılacağını söyledi.
İkinci elin büyümeye hazır bir pazar olduğunu belirten Eksin, Türkiye'de otomotiv sektöründe, özellikle de ikinci elde, son yıllarda yapısal bir değişim yaşandığını, bunda arz, talep ve pazar regülasyonları olarak 3 önemli etkenin rol aldığını anlattı.
Arz kanadında, dünyadaki veriler incelendiğinde Türkiye'de de ne denli büyük bir gelişim potansiyeline sahip olduğu açıkça görülebilen filo kiralama sektörünün gelişimini büyük bir hızla sürdürdüğünü dile getiren Eksin, filo sektörünün 2011 yılında kiralamadan dönen araçlarla ikinci elde 50 bin adedin üzerinde bir hacme ulaşacağının öngörüldüğünü bildirdi.
Eksin, DOD gibi kurumsal firmaların hızlı ve güvenilir yapılarıyla yönettikleri bu büyüklüklerin, alıcılar açısından da cazip koşullarda, geçmişi bilinen araçlara sahip olmayı mümkün kılarak talep yönünde de etkilerini gösterdiğini ifade etti.
“GEÇEN YIL 13 BİN ARAÇ SATTIK”
Ruhsat ve tescil işlerinde zamanın kısaldığını ve maliyetin düştüğünü, bunun da kurumsal markaların lehine olduğunu ve nakit alımların arttığını anlatan Eksin, şu bilgiyi verdi:
“Geçen yıl ikinci elde ezber bozuldu. Birinci eldeki sıkışıklık, ikinci el fiyatlarını düşürmedi. Bu yıl daha dengeli bir piyasa bekliyoruz. Arz ile talebin makul seviyede olacağını düşünüyoruz. 2010 yılında sıfır kilometre ve buna bağlı olarak ikinci elde oluşan araç tedarik sorunlarına rağmen satışları, bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 15 artırdık ve 2010 yılında 13 bin araç sattık. Perakende alımların yanı sıra Türkiye'deki belli başlı filo kiralama firmalarının çözüm ortağı olarak ülke genelinde düzenlenen DOD açık artırmalarıyla ve 60 noktaya ulaşan yetkili satış ağı ile satışları 2011'de 17 bin 500 adede çıkarmayı hedefliyoruz. İnşallah 20 bin olur.”
Satılan 13 bin aracın yüzde 52'sinin grup markaları olduğunu belirten İlhami Erkin, yılın ilk ayı satışların nasıl olduğuna ilişkin bir soru üzerine, “En iyi ocak ayını yaşadık. İkinci el pazarı, birinci elden daha iyi büyüyecek” dedi.
SANAL ORTAMDA ALIM-SATIM
Erkin, bir başka soru üzerine, sanal ortamda da bireylerin özgürce birbirlerine alım satım yapacağı internet sitesi geliştirdiklerini belirterek, şöyle konuştu:
“Bunun için en uygun zamanı, arz ve talebi bekliyoruz. Bütün altyapı hazır. Alıcısının satıcısının belli olduğu, daha çok bireyden bireye olacağını söyleyeceğimiz böyle bir çalışma var. Aslında satışların fiziki mekanlarda olmasını önemsiyoruz. Otomobilin alım-satımı sırasında, nakit transferi sırasında riskli alan var. Bunun da kurumsal olarak yönetilmesi lazım. Bütün bunlara rağmen risk almak isteyen müşteriler için bunu da hazırladık, o alanda da var olacağız.”