Güncelleme Tarihi:
İSTANBUL Boğazı'nın iki yakasına biri 313, diğeri 287 metre yüksekliğinde olan iki yeni enerji kulesi dikildi. 30 milyon dolarlık enerji atlama projesi kapsamında dikilen bu kuleler sayesinde Boğaz'dan geçen elektrik enerjisi dört kat arttı.
DÜNYADAKİ ilk on proje içinde yer alan Avrupa-Anadolu Yakası Enerji Atlama Projesi kapsamında kurulan iki dev enerji kulesi tamamlanarak, TEAŞ'a zamanından önce teslim edildi. Mart ayında tamamlanması planlanan 30 milyon dolarlık projedeki iki dev kule, 2000 yılının ilk günlerinden itibaren devreye alınınca Avrupa'dan Asya'ya enerji geçişini artırdı. Hattın üç ay önceden devreye sokulması, elektrik kısıntılarında önemli bir azalmayı sağladı.
Enerji kulelerinin denizden yüksekliği Asya'da 313 metre, Avrupa'da 287 metre. Deniz üstündeki yüksekliği 160 metre olan iki dev kulenin arasındaki mesafe de ilginç, Atatürk'ün doğum tarihi, 1881 metre. 83 direkten oluşan Nakil Atlama Projesi'nin toplam uzunluğu ise 35 kilometre.
DÖRT KAT ARTTI
STFA Enerkom Genel Müdürü Emin Taylan, Siemens'in yüklenici firma olarak görev aldığı bu projenin Türkiye'nin enerji sorununun çözümü için çok önemli olduğuna işaret etti. Bu uzunlukta enerji atlama hattının dünyada çok az olduğunu söyleyen Emin Taylan, bu hattın şu anda boğazdan geçen enerjiyi dört kat artırdığını söyledi. Taylan, ‘‘Türkiye'de enerji darboğazı gündemde. Ancak elektrik enerjisini bulsak bile bu hat olmasaydı Anadolu'yu besleyemezsiniz. Trakya'daki doğazgaz santrallerinden elde edilen enerjiyi Anadolu'ya geçiremiyorduk. Artık Türkiye, Boğaz'ın iki yakasından istediğimiz kadar enerjiyi geçirebilecek’’ dedi.
Türkiye'nin bugün artık doğalgaz ve elektrikte Doğu ile Batı arasında enerji köprüsü olma yolunda ilerlediğine işaret eden Emin Taylan, yeni hattın şu andaki anlık geçiş kapasitesinin Atatürk Barajı'nın bir anlık üretebileceği enerjiye eşit olduğunu belirtti.
Enerji nakil hattının tamamlanması için tanınan sürenin henüz Mart ayında dolduğunu hatırlatan Emin Taylan, ‘‘Projeyi bize tanınan süreden çok önce tamamladık. 1997 sonunda TEAŞ tarafından STFA-Siemens konsorsiyumuna verildi. Bu hattın erken bitirilmesinin TEAŞ'a bir günlük kazancı 2 milyon dolar. Bu hattan önce TEAŞ, elindeki enerjiyi Trakya'dan Ankara'ya geçiremiyordu’’ diye konuştu.
Boğaz trafiğe kapandı elektrik teli çekildi
AVRUPA'dan Asya'ya enerji taşıyacak iki kule arasındaki tellerin çekilmesi için Boğaz geçtiğimiz ağustos ayında iki gün uluslararası gemi trafiğine kapatıldı. Avrupa'da Rumeli Kavağı, Asya'da da Anadolu Kavağı'nda kurulan Boğaz'ın iki yakasındaki direklerin her birinin ağırlığı 490 ton. Taşıyıcı diğer direkler ise 64 metre uzunluğunda ve 200'er ton ağırlığında. Dev kulelerin her birinde tam 43 bin 500 parça mevcut. Dev direklerdeki bağlantılar için tam 125 bin civata kullanıldı. Direkler STFA'nın Adana'daki fabrikasında tek tek üretildi. Direkler yatay olarak kuruldu. Ve vinçlerle parça parça İstanbul'a taşındı.
Kıtalararası üçüncü bağlantı
BUGÜNE kadar Türkiye'deki yüksek gerilim hatlarının yüzde 50'sinden fazlasını gerçekleştiren STFA, böylece kıtaları enerji köprüsüyle üçüncü kez bağlamış oldu. Bir süre önce Suveyş Kanalı Enerji Nakil Atlama Projesi'yle Afrika ve Asya kıtalarını birbirine bağlayan STFA, Fas'tan İspanya'ya kurduğu Enerji Nakil Atlama Projesi'yle de Afrika ve Avrupa arasında enerji köprüsü oluşturdu. İstanbul Boğazı Enerji Nakil Atlama Projesi ile de STFA Avrupa ve Asya kıtalarını birbirine enerji köprüsüyle bağladı.