İhracatta Uzakdoğu için kriz komitesi kuruluyor

Güncelleme Tarihi:

İhracatta Uzakdoğu için kriz komitesi kuruluyor
Oluşturulma Tarihi: Şubat 11, 1998 00:00

Haberin Devamı

Dış Ticaret Müsteşarlığı, hazırladığı bir eylem planı ile Uzakdoğu krizinin ihracata yönelik muhtemel olumsuz yansımalarına karşı bir dizi önlem alıyor. Kurulacak, bir kriz komitesi ile krizden etkilenebilecek sektörler takip edilecek.

Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) İhracat Genel Müdürlüğü Uzakdoğu krizinin olası etkilerine karşı ‘‘Uzun Vadeli İhracat Stratejisi ve 1998 Yılı’’ başlıklı bir eylem planı hazırladı. Eylem planı krizin yaşandığı Uzakdoğu ülkelerindeki devalüasyon beklentisi, talep daralması, fiyatları düşen Uzakdoğu ürünlerinin Türk pazarına girmesine karşı önlemler içeriyor. Müsteşarlık bünyesinde bu amaçla koordinasyonu sağlayacak bir de ‘‘kriz komitesi’’ oluşturuldu. Kriz komitesi, Uzakdoğu'dan dampingli ithalat olasılığını takip ederek, krizden etkilenecek sektörlerin durumunu inceleyecek. Gerekirse bu sektörlere Eximbank desteği sağlanması planlanıyor.

İlk toplantısını yapan komitenin her 15 günde bir düzenli olarak toplanması planlandı. Sektörler, bürokrasi ve ilgili bakanlıklar arasında koordinasyon sağlayacak bu komite de Maliye Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, DPT, Hazine Müsteşarlığı ve Merkez Bankası temsilcileri bulunacak. Eylem Planı'nda ihracatın artırılması için alınacak diğer önlemler ise şöyle belirlendi:

SEKTÖR TOPLANTILARI

Sektör Toplantılarının ilki demir çelik ile 24 Şubat'ta başlıyor. Bunu otomotiv, tekstil-konfeksiyon, zeytinyağı, elektrik-elektronik, yaş meyve-sebze, işlenmiş, deri-ayakkabı, bilgi teknolojileri, toprak ürünleri, halı-klim, kimya sanayi izleyecek.

DTM 1998 yılında gerçekleştirilecek ticaret ve alım heyetleri ile ilgili bir takvim hazırladı. Bu aydan başlayarak kasım ayına kadar yeni hedef pazarlar Polonya, Macaristan ve Çek Cumhireyeti, Rusya Federasyonu, Kazakistan, Arjantin ve Brezilya'dan ticaret heyetleri ile görüşmeler yapılacak. Mart ayında ABD gıda ve tekstil, Avusturya gıda, Avuisturya tekstil-konfeksiyon, Çin, İngiltere gıda, Danimarka tekstil-konfeksiyon, Japonya ev tekstili, Malezya ve Endonazya alım heyetleri ile görüşmeler planlandı. Müsteşarlık 1998 yılı içinde çeşitli sektörlerde gerçekleştirilen toplam 77 fuara katılımı öngördü.

TİCARET ANLAŞMALARI

Plana göre Letonya, Slovenya, Polonya, Bulgaristan ve Tunus ile Serbest Ticaret Anlaşması müzakerelerine başlanıp, bu anlaşmaların tamamlanması hedefleniyor.

SERBEST BÖLGELER

Eylem Planı'nda Rize Serbest Bölges'inin 1999 ortasında, Samsun Serbest Bölgesi'nin 1999 başında, İstanbul Trakya Serbest Bölgesi'nin 1999 başında, Adana-Yumurtalık Serbest Bölgesi'nin 1999 ortasında, Kayseri Serbest Bölgesi'nin de 1999 sonunda faaliyete geçmesi öngörüldü.

Hedef, pazar ve ürün çeşitliliği

TEK pazara ve ürüne bağımlılığın ihracatın artmasına engel olduğunu belirten DTM, hazırladığı eylem planında yeni ihracat pazarları ve sektörleri de belirledi. Buna göre, elektronik-elektrik, otomotiv ve yan sanayi, makina-imalat sanayi, hizmet sektörü, demir çelikte yassı ürünler, gıda sanayi, toprak ürünleri sanayi, moda ve markaya yönelik tekstil-konfeksiyon hedef ihracat alanları olarak belirlendi. BDT ülkeleri, ABD; Kanada, Meksika, Brezilya, Arjantin, İsrail, Mısır, Birleşik Arap Emirlikleri, Güney Afrika Cumhuriyeti ve Uzakdoğu ülkeleri yeni hedef pazarlar olarak önerildi.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!