Güncelleme Tarihi:
Eylül ayındaki 9 günlük Kurban Bayramı tatiline rağmen eylülde ihracatın sadece yüzde 0.8 düşmüş olması TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi tarafından ‘başarı’ olarak nitelendirilirken, önümüzdeki aylarda ihracatta yükseliş umutları da arttı. Yılın ilk 9 ayında, 2015’in aynı dönemine göre yüzde 2.7 azalışla 95 milyar 746 milyon 224 bin dolarlık ihracat yapılırken, son 12 ayda da bir önceki döneme göre yüzde 4.3 azalışla 130 milyar 921 milyon 345 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildi.
OTOMOTİV VE HAZIR GİYİM
Eylül ayında 1 milyar 941 milyon 983 bin dolarlık ihracata imza atan otomotiv endüstrisi, en fazla ihracat yapan sektör olmaya devam etti. Bu sektörü, 1 milyar 326 milyon 285 bin dolarla hazır giyim ve konfeksiyon, 1 milyar 97 milyon 642 bin dolarla da kimyevi maddeler sektörü takip etti. Eylülde en fazla ihracat artışı ise yüzde 53.6’yla zeytin ve zeytinyağı, yüzde 33.8’le de mücevher sektörlerinde gerçekleşti. Türkiye’nin toplam ihracatının yüzde 82’sini gerçekleştiren sanayi grubunda, geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 1.4’lük düşüşle 8 milyar 575 milyon 552 bin dolarlık ihracat yapıldı. Toplam ihracatın yüzde 14.9’unu oluşturan tarım grubunda, geçen yılın eylül ayına göre yatay bir seyir gözlenirken, 1 milyar 553 milyon 923 bin dolarlık ihracat gerçekleşti. Toplam ihracattan yüzde 3.1 pay alan madencilik grubunda ise yüzde 12.8 artışla 322 milyon 244 bin dolarlık ihracat yapıldı.
AB’YE İHRACAT CANLANDI
İhracatın, ülke ve bölgelerden 119’unda arttığı, 114’ünde ise azaldığı görüldü. Söz konusu dönemde en fazla ihracat yapılan 5 ülke Almanya, İngiltere, İtalya, Irak ve ABD oldu. Ülkelere gerçekleştirilen ihracatta, eylülde bir önceki yılın aynı ayına kıyasla Almanya’ya yüzde 2.9 ve İtalya’ya yüzde 10.4 yükseliş yaşanırken, İngiltere’ye yüzde 13.8’lik, Irak’a yüzde 5.1 ve ABD’ye yüzde 7.8’lik düşüş gözlendi. En fazla ihracat yapılan 20 ülke arasında da en yüksek ihracat artışı yüzde 80.2 ile Bulgaristan’da gerçekleşirken, bunu 36.8’le İran izledi. Ülke grubu bazında ihracat, eylül ayında Avrupa Birliğine yüzde 3, Uzak Doğu’ya yüzde 0.6 arttı. Bu yılın 9 ayında ise Avrupa Birliği ülkelerinde yüzde 5.4 ve Kuzey Amerika’da yüzde 2.3 ihracat artışı yaşandı. Toplam ihracatta AB’nin payı, geçen yılın eylül ayında bulunduğu yüzde 49 seviyesinden, bu yılın aynı döneminde yüzde 51’e çıktı. Öte yandan, eylül ayında 43 ilin ihracatı artarken, 36 ilin azaldı.
YÜZDE 9 ARTIŞ MÜMKÜNDÜ
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, Kurban Bayramı tatilinin etkisine rağmen eylül ayı ihracat rakamının ‘başarı’ olarak algılanması gerektiğini belirterek, “Eylül ayında çalışma günü başına gerçekleştirilen ihracat 2016’nın en iyi performansı olarak karşımıza çıkıyor” dedi. Büyükekşi, ihracatın eylülde artamamasının ana sebebinin 9 günlük Kurban Bayramı tatili olduğunu belirterek şöyle konuştu: “Geçtiğimiz yıl Kurban Bayramı perşembe başlarken bu yıl pazartesi başladı. 9 günlük tatil yaşadık. Hafta sonlarını dahil edersek ayın yüzde 40’ını tatille geçirdik. Buna rağmen ihracat değeri tatmin edici. Bayramın ilk günü geçen seneki gibi Perşembe gününe denk gelseydi, bu ay ihracatımız yüzde 9 artacaktı. 2016’nın kalan 3 ayında bu performansla devam edersek 150 milyar dolar ihracatı rahatlıkla yakalayabiliriz. Ocak ayında çalışma günü başına günlük ihracat 366 milyon dolar iken eylülde 479 milyon dolar oldu. Aylık ihracat rakamının detaylarına indiğimizde ağustos ve eylülde ihracatımızda yönün yukarı döndüğünü net olarak söyleyebiliriz.”