Oluşturulma Tarihi: Eylül 17, 2007 11:02
TÜRKİYE'de 2007 ‘Rusya Yılı’ ilan edilirken, 2008 de de Rusya'da ‘Türk Yılı’ ilan edildi. İhracatçılar bu aydan itibaren iki ülke arasındaki ilişkileri özellikle ticari ve ekonomik bakımdan geliştirecek proje hazırlıklarına başlıyor. Rakamlara bakıldığında özellikle inşaat sektörüne yönelik demir, demirdışı ürünler ile yaş ve kuru sebze meyve ihracatında artışın yaşandığı görülüyor. İhracatçılar, Türk yılı ilan edilmesini Rusya'da kendilerini daha fazla tanıtabilmek için fırsat olarak görüyor.
Türkiye ile Rusya arasında 2000 yılından sonra gelişen ticari ilişkiler sonucu, 2006 sonunda toplam 20.7 milyar dolarlık dış ticaret hacmine ulaşıldı. Bunun sadece 3 milyar doları Türkiye'nin ihracatını oluşturuyor. Türkiye'nin Rusya'dan enerji hammadde ithalatı, aradaki ticaret açığının da büyümesine neden oluyor.
Bu yılın 1 Ocak- 31 Temmuz döneminde ise Türkiye'nin Rusya'ya ihracatı 2 milyar 534 milyon 828 bin
dolar olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı dönemindeki 1 milyar 95 milyon 187 bin dolarlık ihracata göre bu yıl yüzde 58.9'luk bir artış olduğu belirtildi. Türkiye ile Rusya arasındaki işbirliğinin gelişmesini sağlamak amacıyla 2008 yılı Rusya'da Türk Yılı olarak kabul edildi. Bu kapsamda Dış Ticaret Müsteşarlığı, Akdeniz İhracatçı Birlikleri, Ege İhracatçı Birlikleri, İstanbul İhracatçı Birlikleri, İstanbul Maden ve Metal İhracatçı Birlikleri, İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri, Uludağ İhracatçı Birlikleri'ne gönderdiği yazıda 20 Eylül'de müsteşarlıkta yapılacak toplantıda, Rusya'da gerçekleştirilecek proje ve faaliyet önerileri tartışılacak.
PARAYI BULAN RUSYA'DA İNŞAAT CANLANDI
Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) bünyesindeki Demir Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Halil Şahin, son dönemlerde petrol fiyatlarının yükselmesiyle Rusya'nın bütçe fazlası veren bir ülke haline geldiğine dikkat çekti. Bütçe fazlası vermesiyle inşaat sektörünün canlanarak yatırımların artığını ifade eden Şahin, “İhracatta bize kıyısı, limanı olan şehirlere satışlarda fiyat tutturabilir hale geldi. Rusya, kendisi üretici bir ülke. Ancak buna rağmen inşaat sektöründen pay kapmışız” dedi.
SEBZE VE MEYVEDE ORTAK HAREKETEİB Başkanlar Kurulu Başkanı ve Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Mustafa Türkmenoğlu, Rusya'ya yaş sebze ve meyve ihracatındaki artışın nedenlerinden birinin Türkiye'ye duyulan güven olduğunu söyledi.
Lojistik olarak yakınlığı da bir diğer etken olarak gösteren Türkmenoğlu şunları söyledi:
“Rusya'daki pazarın yaklaşık yüzde 15'ine cevap verebiliyoruz. Hedefimiz yüzde 30- 40'ını karşılamak. Bir artış var. Güvenilir, kaliteli ürünü yetiştirdiğimiz noktada Rusya pazarında başarılı olabiliriz. Dikkat etmezsek geliştirmemiz zorlaşır. Türk yılı ilan edilmesi bir avantajdır. Şu anda Türkiye'deki diğer yaş sebze meyve birlikleriyle ortak hareket ediyoruz. İhracatçılar olarak hep birlikte tanıtıma gidip, ortak hareket edebilir ve daha aktif olabiliriz.”
KURU MEYVENİN HEDEFİ ABD VE RUSYA
Kuru Meyve ve Mamülleri İhracatçıları Birliği Başkanı Rafael Çikurel de, ihracatı artırmak için çalışmalarını devam ettirdiklerini belirterek, kendilerine hedef ülke olarak ABD ve Rusya'yı seçtiklerini anlattı. Bu iki ülkede tanıtım çalışmalarına başlamayı planladıklarını belirten Çikurel, “Kuru meyve birlikleri olarak ortak hareket edeceğiz. Rusya'da üç ürünümüz olan kuru incir, kayısı ve üzümü tanıtacağız. ABD'de kuru incir ve kayısıyı tanıtacağız. Reklam kampanyaları düşünüyoruz. Bu planımız özellikle 2008 için değil. Ama 2008'in Rusya'da Türk yılı ilan edilmesi de fırsattır” diye konuştu. Çikurel, ayrıca devletin kendilerine maddi destek sağlaması amacıyla Dış Ticaret Müsteşarlığı'na başvurduklarını sözlerine ekledi.