Ä°hracatçıdan DerviÅŸ'e ‘borç çevirme’ formülü

Güncelleme Tarihi:

İhracatçıdan Dervişe ‘borç çevirme’ formülü
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 13, 2001 00:00

Önceki gün Kamu-Sen ile yaptığı görüşmede ‘‘Borçlarımızı ödeyemez hale geldik’’ diyen Bakan Kemal DerviÅŸ ile görüşen TÄ°M BaÅŸkanı Okan OÄŸuz,‘Türkiye borçlarını ödeyebilir, biz bunun formülünü Sayın Derviş’e sunduk. Bunun yolu ihracata dayalı büyümeden geçiyor'' diye konuÅŸtu.Türkiye Ä°hracatçılar Meclisi (TÄ°M) BaÅŸkanı OÄŸuz Satıcı, BaÅŸbakan Yardımcısı Hüsamettin Özkan, Devlet Bakanı Kemal DerviÅŸ ve Hazine MüsteÅŸarı Faik Öztrak'a istihdam, enerji finansman ve bürokrasi ile ilgili 4 maddelik bir paket sundu. Satıcı, Türkiye'nin içinde bulunduÄŸu ekeonomik kirizden çıkmasının ve borçlarını ödemesinin tek yolununu üretim ve ihracattan geçtiÄŸini vurgulayarak, Türkiye'nin borçlarını ödeyemez hale geldiÄŸini söyleyen Kemal DerviÅŸ'e bunu anlattıkların vurguladı.Bu görüşmelerin ardından bir deÄŸerlendirme yapan TÄ°M BaÅŸkanı OÄŸuz Satıcı, görüşmelerin çok önemli geçtiÄŸini belirtti. Hüsamettin Özkan'ın ‘‘Bu önerilerin arkasında olacağını ve takipçisi olacağını’’ belirttiÄŸini söyleyen OÄŸuz, DerviÅŸ'in de özellikle istihdam ile ilgili öneriyi çok olumlu karşıladığını ve bu çalışmanın hayata geçirilebileceÄŸini ifade ettiÄŸini bildirdi. % 4 BÃœYÃœME YETMEZ‘‘Ekonominin yüzde 4 büyümesi doÄŸru ama bunun yeterli olmadığını düşünüyoruz’’ diyen Satıcı, yeni yatırım yapmadan da ekonomiyi büyütmenin mümkün olduÄŸunu, kendilerinin getirdiÄŸi öneriler çerçevesinde ihracata dayalı büyümenin saÄŸlanabileceÄŸini vurguladı. Satıcı, ‘‘Büyüme hedefi gerçekçi de olsa Türkiye için yeterli deÄŸil’’ derken, imalatın yüzde 50 küçülmesine raÄŸmen, 30 milyar dolarlık bir ihracatın öngörüldüğünü, imalat sanayinin yeniden üretimi artırmasıyla, 2002 yılının 32 milyar dolarlık ihracat hedefinin üstüne çıkılabileceÄŸini kaydetti. Satıcı, yurtdışından gelecek dış yardımların pansuman çözüm olduÄŸunu savunarak, ‘‘Türkiye üretmek zorundadır’’dedi. Raporda, Eximbank'a acil ek kaynak temin edilmesi istenirken, ithalatın ihracatı finanse etmesini teminen KKDF oranının yüzde 2'ye indirilmesi ve saÄŸlanan gelirin Eximbank'a kaynak olarak aktarılması önerildi. Raporda, finansmana iliÅŸkin diÄŸer öneriler şöyle sıralandı:Ä°hracat dövizlerinin yurda getirilerek 30 gün içinde TL'ye çevrilmesinde yüzde 8, 60 gün içinde TL'ye çevrilmesinde yüzde 3 ihracatçıya ek prim ödenmesi, 60 gün sonrasında normal günlük kurun esas alınması.Döviz taahhüt hesaplarının kapatılmasında büyük sorunlar yaÅŸanmaktadır. Bu uygulamanın tamamen kaldırılması gerekmektedir. Mevcut uygulama kaldırılmadan kapatılmamış taahhütlerin yüzde 3 gibi bir ceza ile kapatılması, saÄŸlanacak gelirin ise Exikbank'a aktarılması.Ä°cra Ä°flas Kanunu'nun yeniden düzenlenmesi ve bu düzenleme ile birlikte ilk gelen alacaklının deÄŸil de tüm alacaklıların eÅŸit ÅŸekilde alacaklarını tahsil edebileceÄŸi bir sistemin getirilmesi. ‘Made in Turkey’ desteÄŸiHava kargo taşımacılığında dünya lideri FedEx'in Türkiye lisansörü Express Kargo, Türk markalarının dünya markaları olma sürecine destek için ‘‘Made In Turkey’’ kampanyasını baÅŸlattı. Ä°lk etapta yıl sonuna kadar sürdürülmesi planlanan kampanya süresinde Türkiye'den yapılacak gönderilerin üzerinde, Türkiye'nin yurtdışında tanınan ürün ve markalarının özellikleri görsel sunumlarının yanında ‘‘Made In Turkey’’ mesajı yer alacak. Kampanyanın krizden çıkışın adresi olarak gösterilen ihracata ve marka yaratımına destek için düzenlendiÄŸini kaydeden Express Kargo Grubu Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Ajlan YanaÅŸan, ‘‘FedEx Türkiye olarak olarak böyle bir kampanyaya imza attık. Çünkü, her ay dünyanın çeÅŸitli ülkelerine yollanan 75 bin gönderi, milyonlarca kiÅŸiye ulaşıyor. Gönderilerin üzerinde Türkiye denildiÄŸinde akla ilk gelen Ä°stanbul panoroması, halı, deri, cam ürünleri ile marka olmuÅŸ tekstil ve konfeksiyon ürünlerinin resimleri Made ın Turkey mesajı ile yer alacak. Kampanya, turizmede destek verecek. Bu noktada ihracatçılardan görsel malzeme desteÄŸi istiyoruz’’ diye konuÅŸtu. Ä°stanbuh Hazır Giyim ve Konfeksiyoncular BirliÄŸi (Ä°HKÄ°P) BaÅŸkanı Nuri Artok, kampanyanın ihracata ve Türkiye'nin tanıtımına büyük destek olacağını söyledi. Artok, ‘‘Gökten mucize gelmeyecek. YaÅŸanan olumsuzuluklar bizlerin sırtlamasıyla aşılacak. Evet ihracat bu noktada önemli. Ama tek başına yeterli deÄŸil. Ãœretim ve istihdam da yaratmak gerek. Bu noktada düzenlenen kampanyanın daha uzun soluklu olması gerekt’’ dedi.Yeni işçiye 3 yıl SSK muafiyeti TÄ°M'in sunduÄŸu önerilerin yer aldığı raporun istihdam bölümünde, uzun vadede taleplerinin SSK primlerinin dünya standartları olan yüzde 20'ler seviyesine indirilmesi, bugün için en azından SSK primine esas alınan taban ücretin eskiden olduÄŸu gibi asgari ücret haddi olması gerektiÄŸi vurgulandı. Raporda, TÄ°M'in istihdama iliÅŸkin gelÅŸtirdiÄŸi model ise şöyle:‘‘İstihdamın en yüksek olduÄŸu tarihin seçilerek, 31/3, 30/6, 30/9 tarihlerinden birinin milat kabul edilmesi. Firmaların bu tarihte bünyelerinde bulundurdukları işçi sayılarının belirlenmesi. Belirlenen tarihten sonra firmaların söz konusu sayının üzerinde çalıştırdıkları her işçi için 3 yıl boyunca SSK ve Muhtasar Vergisi'nden muaf tutulmaları. Bu süre içerisinde alınan işçilerin 3 yıl boyunca çalışacakları sürenin emekliliklerine sayılmamasını kabul etmeleri, işçi saÄŸlık giderlerinin ise iÅŸveren tarafından karşılanması.’’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!