Güncelleme Tarihi:
Ocak-Ağustos döneminde ABD'ye yapılan ihracat, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20 geriledi. Böylelikle ABD, ihracat pazarları sıralamasında yedinciliğe geriledi.
ABD'ye yapılan ihracat geçen yılın 8 aylık döneminde 3 milyar 442 milyon 844 bin dolar olarak gerçekleşirken, bu yıl aynı dönemde ihracat 2 milyar 769 milyon 22 bin dolarda kaldı.
Aynı dönemler karşılaştırıldığında Türkiye'nin toplam ihracatı yüzde 25 artarken ABD'ye ihracatı yüzde 20 düştü.
Bu rakamlarla ABD, en fazla ihracat yapılan ülkeler sıralamasında 4. sıradan, Rusya, İtalya ve İspanya'nın gerisine 7. sıraya düştü.
ABD'ye ihracatta önemli pay tutan tekstil ve konfeksiyon ürünlerinde 2006 yılında görülen gerileme, 2007 yılında da devam etti. İlk 6 ayda tekstil ve konfeksiyon ihracatı yüzde 18 düştü. Demir çelik ürünlerinde, son 8 ayda toplam ihracat miktar bazında yüzde 12 artarken, ABD'ye yapılan ihracat yüzde 70 geriledi.
Yıllardır en fazla ihracatı ABD'ye yapan Ege Bölgesi'nde de bu yıl ilk kez sıralama değişti. Özellikle tekstil, konfeksiyon, doğal taş ve demir çelik ürünlerinin gönderildiği ABD, Almanya'nın gerisine düşerek Ege Bölgesi'nin en önemli 2. ihracat pazarı haline geldi.
“MÜŞTERİ KAYBEDİYORUZ”
Denizli Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Raşit Güntaş, Türk ihracatçısının ABD pazarından çekilmeye başladığına dikkati çekti.
Kendi şirketinden örnek veren Güntaş, 2004 yılında ABD'ye 3 milyon dolar seviyesinde olan ihracatının 2006'da sıfır noktasına düştüğünü, bu yıl ise büyük çaba sarfederek 2 alıcıyla anlaştığını belirterek, şunları söyledi:
“Alıcılarla anlaştığım dönemde 1,35 olan dolar bugün 1,20'ye indiyse bunda benim bir beceriksizliğim yok. Alıcılardan yıl içinde zaten yüzde 5-6'lık fiyat farkı istemiştik. Tekrar isteyemeyiz. Yaptığımız anlaşma uyarınca zararına üretim ve ihracat yapmak zorundayız. Ancak sonradan gelen siparişleri geri çeviriyoruz. Bir kaç yıl önce müşteri bulmak için çalışırken bugün gelen müşteriyi geri çevirmek zorunda kalıyoruz.
Geçen yıllarda ara malını ithal ettiğimizde rekabet şansımız oluyordu, bu yıl bu şansımız da kalmadı. Denizli'deki bir çok ihracatçı da zarara rağmen ihracat yapmak zorunda, çünkü müşteriyi kaybedip tekrar bulmak kolay değil.”
HEDEFLER KÜÇÜLÜYOR
Demir Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, Türk ihracatçılar için ABD pazarının kapanmak üzere olduğunu belirterek, Merkez Bankası'nın sektörün durumunu artık masaya yatırması gerektiğini ifade etti.
Hükümetin de Merkez Bankası'nı “informal şekilde telkin etmesi” gerektiğini öne süren Yayan, yüksek faiz oranlarının kurlar üzerindeki suni etkisinin kaldırılması gerektiğini ifade etti.
İzmir Demir Çelik (İDÇ) Yönetim Kurulu Başkanı ve Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Halil Şahin de, özellikle son üç ayda ABD'ye ihracatın durduğunu, tüm ihracatçıların Körfez pazarına yönelmesi ve fiyatların düşmesiyle ihracatın olanaksız hale geldiğini ifade etti.
Son dönemde ABD'ye ihracatıyla dikkat çeken doğal taş sektöründe de ihracat hedeflerinin küçültüldüğü belirtildi. Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Arslan Erdinç, ABD'ye ihracatta İtalya'yı geçen sektörün yüksek faiz ve düşük kur politikası nedeniyle zor bir dönem geçirdiğini belirtti.
Sektörde binlerce kişinin işten çıkarıldığını belirten Erdinç, “2007 yılı için 1,5 milyar dolarlık ihracat hedefi koymuştuk. Kur düzenlemesi sağlanırsa bu hedef tutar. Hatta birkaç yıl içinde 5 milyar dolarlık rakamları telaffuz eder hale geliriz. Ancak kur politikası böyle sürerse işimiz çok zor” dedi.