Güncelleme Tarihi:
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, Türkiye'nin 2011 yılı ihracatı, bir önceki yıla kıyasla yüzde 18,17 artışla 134 milyar 571 milyon 338 bin dolar olarak gerçekleşti.
2010 yılı ihracatı 113 milyar 883 milyon 219 bin dolar düzeyinde gerçekleşmişti.TİM, 2011 yılı ihracat rakamlarını, Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan'ın da katıldığı basın toplantısında açıkladı.
TİM verilerine göre, 2011 yılı Aralık ayında Türkiye'nin ihracatı bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 4,5 artarak 12 milyar 69 milyon 125 bin dolar oldu.
Zafer Çağlayan, 2011 verisiyle kriz öncesi döneme dönmüş olduklarını belirtti. Çağlayan aynı zamanda, Aralık ayındaki ihracat artışının son 37 yılın en yüksek Aralık ayı artışı olduğuna dikkat çekti.
BU REKOR GÜL BAHÇESİNDE KIRILMADI
Çağlayan, böylece 2002 yılında 36 milyar dolardan alınan ihracatın 9 yıl içinde 3,7 katına taşıyarak 134 milyar doların üzerine çıkartmış olduklarını belirterek, “Her şeyin öncesinde şunu söylememe izin verin. Bu ihracat rakamı ile bir rekor kırılmış oldu. İkincisi, Türkiye 2008'de 132 milyar dolar ile kırdığı rekorun ardından başlayan kriz öncesine dönmüş oldu. Bu sebeple bu başarıda katkısı olan başta ihracatçılarımız olmak üzere herkese teşekkür etmek istiyorum” dedi.
Teşekkürü öncelikle ihracatçıların hak ettiğini kaydeden Çağlayan, “Çünkü bu rekor ihracatın gül bahçesinde değil, siyasal ve ekonomik buhranlarla sarsılan, rekabetin had safhaya ulaştığı barut fıçısına dönmüş kritik coğrafyalara ihracat yapanların eseridir” diye konuştu.
TEŞVİK MEKANİZMASI LAZIM
Çağlayan, Türkiye'de üretimi olmadığı veya yeterli olmadığı için dışarıdan ithal edilen ürünlerin artık Türkiye'de üretilmesini sağlayacak bir teşvik mekanizması üzerinde çalıştıklarını belirtti. Bununla birlikte, teşvik sistemi üzerinde yapılan çalışmanın bugün toplanacak olan Ekonomi Koordinasyon Kuruluna (EKK) sunulacağını, EKK'nin konuyla ilgili eleştirilerini, önerilerini aldıktan sonra da son şekli verilerek Bakanlar Kurulu'na sunulacağını belirterek, “İnşallah bu ay sonuna kadar teşvik sistemini açıklayacağız” dedi.
ÇİN'E YAPILAN İHRACAT ARTIRILACAK
Bölgede yaşanan finansal kriz nedeniyle AB'ye, Arap Baharı nedeniyle de Kuzey Afrika ve bazı Ortadoğu ülkelerine yapılan ihracatın azaldığını anlatan Çağlayan, fakat pazar çeşitlendirmesi nedeniyle bunların olumsuz etkilerinin en aza indirilmeye çalışıldığını dile getirdi. Çağlayan, “Eskiden biz ihracatçılar ülke ve bölge beğenirdik, çok fazla yere gitmek istemezdik. Şimdi dünyanın her yerinde, nefes alınan her yerde ihracatçılarımız var” dedi.
Çin'in önümüzdeki dönemde dünyanın en büyük ithalatçısı olacağını, hatta ABD'yi bile geçeceğini ifade eden Zafer Çağlayan, Türkiye'nin de bu ülkeye ihracatını artırmak için çalışmalar yaptığını kaydetti. Ekonomi Bakanı, “Şu anda Çin'de toplam 205 ticaret müşaviri ve ataşemiz var. 45'i için de Maliye Bakanlığından zannediyorum. 1-2 gün içinde izin gelecek ve buradaki ticaret müşaviri ve ateşe sayısı 250'ye çıkacak. Çin'de öncelikli sektörlerimizi belirledik. Hindistan, Rusya, ABD, Güney Amerika ve en fazla ticaret açığı verdiğimiz Asya Pasifik öncelikli hedef bölgelerimizdir” dedi.
Yeni bir çalışma ile 81 ilin ihracat potansiyelinin çıkartıldığını ve dünyadaki ithalatın yaklaşık yüzde 96'sının yapıldığı 73 ülkenin belirlendiğini belirten Çağlayan, bu ülkelere göre ihracat portföyü hazırlandığını vurguladı. Çağlayan, “Artık elimizde şu mallar var, bunları satalım diye boşuna çabalamayacağız. Ülkelerin talep ettiği ürünlere göre ihracat yapacağız” diye konuştu.
Bir diğer çalışmanın da özel ekonomi bölge çalışmaları olduğunu ifade eden Çağlayan, Çin başta olmak üzere Türkiye'nin ihtiyacı bulunduğu ürünlere göre Türk özel ekonomi bölgeleri kurulacağını söyledi.
SURİYE'YE ALTERNATİF ROTALAR BELİRLENİYOR
Çağlayan, Suriye'nin yerine alternatif olabilecek geçişler üzerinde çalıştıklarını, bu çerçevede, deniz yoluyla Mısır ve Ürdün'ün alternatif geçiş olarak kullanılacağını bildirdi.
BÜYÜKEKŞİ: YILLIK YÜZDE 12 ARTIŞI YAKALAMAMIZ GEREKİYOR
Çağlayan ile birlikte rakamları açıklayan Türkiye İhraçatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi, "Bizim 500 milyar dolar hedefimiz için yıllık yüzde 12’lik artışı yakalamamız gerekiyor. 2011 İhracat artış oranımız hedefimizin bir buçuk katı. Türkiye’nin ihracatının 2000 yılında 27 milyar dolar olduğunu hatırlayalım. O zaman bir yılda yaptığımız ihracatının yarısını bir ayda yapar hale geldik" diye konuştu.
Büyükekşi, "Bizim bundan sonraki hedefimiz ihracatımızın ağırlığından ziyade değerini artırmaktır. Açık yüreklilikle şunu ifade etmek istiyorum: İhracatımızın teknoloji yoğunluğunu ve değerini artırmamız gerekiyor.Temel meselemiz sattığımız mallarımızı daha az enerji ve daha ileri teknoloji içerecek şekilde üretmektir. Türkiye’nin imtihanı budur. Türkiye’nin sırat köprüsü budur" diye devam etti.
AFRİKA'NIN KALBİNİ FETETTİK
TİM Başkanı ayrıca "Afrika Ülkelerine ihracat zamanıdır dedik, Kara Kıta’nın kalbini fethettik. 2011 yılında Afrika ülkelerine ihracatımız rekor düzeyde artış kaydetti. İhracatımız Gana’ya yüzde 143, Kenya’ya yüzde 131, Mozambik’e yüzde 121, Kamerun’a yüzde 119, Angola’ya yüzde 104, Güney Afrika Cumhuriyeti’ne yüzde 93, Tanzanya’ya yüzde 90 arttı" diye konuştu.
2012 ZOR GEÇECEK
Tüm makro göstergelerde, 2011 yılını tüm dünyada kıskanılacak bir performansla kapatıldığını ifade eden Büyükekşi, “Ancak 2012 tüm dünyada olduğu gibi bizim için de oldukça zorlu geçecek. Bazı kurumların Türkiye 2012 büyüme beklentilerinin oldukça karamsar olduğunu görüyoruz. Biz bunun gerçekleşme ihtimalini zayıf olduğuna inanıyoruz. Türkiye büyümede ve ihracatta yakaladığı momentumu 2012 yılında da sürdürecektir” dedi.
Petrol haricinde diğer emtiaların hareketlenmesi için şu anda uygun şartların bulunmadığını kaydeden Büyükekşi, tarımsal emtialar ile ana metallerde ara sıra ortaya çıkacak dar alandaki dalgalanmalar haricinde herhangi bir aşırı yükseliş ya da düşüş beklenmediğini bildirdi.
Küresel ekonomide gelişmelere bağlı olarak kurlarda yüksek dalgalanma beklenmediğini ifade eden Büyükekşi, kurlardaki yüksek oynaklığa karşılık olarak ihracatçıların, hedge fırsatlarının değerlendirilmesini gerektiğini söyledi.
Büyükekşi, ihracatın sektör ve pazar gelişmeleriyle ilgili şu bilgileri verdi:
“2011 yılında otomotiv sektörümüz ihracat şampiyonu oldu. Otomotiv sektörümüz 2011 yılında ihracatını yüzde 17,4 arttırarak 20,4 milyar dolara yükseltti. Otomotiv sektörünün ihracatımızdan aldığı pay yüzde 15,2 oldu.
En fazla ihracat yapan üçüncü sektörümüz hazır giyim ve konfeksiyon oldu. Hazır giyim ve konfeksiyon sektörümüz, geçtiğimiz yıla göre ihracatını yüzde 11 artırarak 16,2 milyar dolara çıkardı. Sektörün ihracattan aldığı pay yüzde 12 oldu.
Bu sektörleri, çelik, elektrik-elektronik, makine, tekstil, demir ve demir dışı metal, hububat ve madencilik sektörleri takip etti.
Yıllık bazda ihracatını en fazla artıran sektör yüzde 47,7 ile Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller oldu. Bu sektörü yüzde 33 artışla Hububat, Bakliyat ve Yağlı Tohumlar Sektörü, yüzde 32,6 artışla Makine Sektörü takip etti.
İHRACAT İSTANBUL DIŞINDAKİ İLLERE KAYIYOR
TİM verilerine göre, Aralık ayı rakamlarıyla birlikte 2011'de 15 şehir 1 milyar dolarlık ihracat rakamının üzerine çıkmış oldu.
Bu rakamların ihracatın İstanbul dışındaki şehirlere kaydığını gösterdiği belirtildi.
Bakan Çağlayan, 2011'de 38 ilin ihracat rekorunu kırdığını da ifade etti.