Özgür EKŞİ/MİLANO
Oluşturulma Tarihi: Haziran 10, 2006 00:00
İtalyan Agusta Westland, Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nın 10 yıldır bir türlü sonuçlandırılamayan Atak II helikopter ihalesini kazanabilmek için ilginç bir teklif ortaya attı. Şirketin CEO’su Guiseppe Orsi, ihaleyi kazanmaları halinde helikopter fabrikasını Türkiye’ye kaydırmaya hazır olduklarını söyledi.
YILAN hikayesine dönen 10 yıllık Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM) Atak II helikopter ihalesinin sonuna yaklaşılırken, İtalyan Agusta Westland Firması Türkiye’ye genişletilmiş ilginç bir işbirliği önerdi. Kara Kuvvetleri Komutanlığı’nın (KKK) ihtiyacını karşılamak üzere düzenlenen 91 helikopterlik ihaleye A-129 Atak helikopteri ile katılan Agusta Westland CEO’su Guiseppe Orsi, söz konusu ihaleyi kazanmaları halinde A-129 Atak helikopter üretimini tamamen Türkiye’ye kaydırmaya hazır olduklarını söyledi.
BİLGİ VE ÜRETİM TRANSFERİ: Atak helikopterleri ihalesini diğer Savunma Sanayi Müsteşarlığı ihaleleri ile ilişkilendiren Orsi, SSM tarafında açılan "Turna" ihalesine A-139 ile katıldıklarını, daha önce öngörülenden daha fazla üretim çeşidini Türkiye’ye kaydırabileceklerini, "Genel maksat" ihalesine katılımını öngördükleri A-149 helikopterlerinin tasarımına da Türkiye’yi katmak istediklerini kaydetti. Orsi, şunları söyledi: "A-129’un üretim bandını, teknolojisini ve bilgisini bütün telif haklarıyla beraber transfere hazırız. Üçüncü ülkelere muhtemel satışlar, Türkiye’den karşılanacak. Teklifimiz, bizim üretmediğimiz parçalar ve başka firmaların lisansıyla üretilen parçalar hariç Türkiye’nin talep ettiği her parçayı kapsar."
YEDEK PARÇA SATABİLİRSİNİZ: Orsi sözlerini şöyle sürdürdü: "60 Adet A-129 helikopteri, İtalyan ordusu tarafından kullanılıyor. TSK, Türk ordusunun ihtiyaçlarına uygun olarak bu helikopterlerin motorunun kuvvetlendirilmesini istedi. İtalyan ordusu da şimdi aynı düzenlemeyi istiyor. Helikopter, Türkiye’de üretilirse hem yenilenen motoru hem de helikopter parçalarını İtalyan ordusuna satabilirsiniz. Türkiye’ye modası geçmiş ürünü değil yeni ürünü ve üretim hattını teklif ediyoruz."
YETENEK ARTIRIMI SÖZ KONUSU: A-139 helikopterlerinin kabininin TAİ tarafından üretildiğini hatırlatan Orsi, "Son birleştirmeyi de buraya getirebiliriz. A - 149 helikopterleri ise hala tasarım aşamasında. Bu helikopterlerin tasarımına sizleri dahil edebiliriz. Agusta işe başladığında Bell, Sikorsky, MacDouglas, Boeing gibi firmaların lisansı ile üretim yapıyordu. Edindiğimiz bilgiyle şimdi üretim yapıyor ve lisans verebiliyoruz. Size de aynı yolu izlemenizi tavsiye ediyoruz. Şu anda 548 helikopteriniz var ve bunlar çoğunlukla yaşlı. Yakında bu yaşlı filoyu değiştirme ihtiyacı duyacaksınız. O zaman dışarıdan almak yerine kendiniz üretirsini " diye konuştu.
İhaleden ABD’li firmalar çekildi
1996’da açılan ilk ihalede yer alan, "Türkiye’de üretim şartı" fiyatları yükseltmiş ve ihalede Amerikan Bell Textron’un Cobra ve Rus KAMOV’un KA-52/A helikopterleri kısa listeye kalmıştı. 2004 Mayıs ayında iptal edilen ihale şartnamesi değiştirildi. İhaleye bu kez 6 firma ilgi gösterdi. Amerikan firmaları Bell Textron ve Boeing, SSM’nin istediği bilgi transferi yapılamayacağı gerekçesiyle ihaleden çekildi.
TSK için değiştirilen helikopter Stinger atabiliyor
İTALYAN Hava Kuvvetleri’nin kullandığı helikopterin motor gücünü, taşıma kapasitesini, silah sistemini yetersiz bulan TSK, bazı değişikliklere gidilmesini istedi. Helikopterin motor sistemi 3 tondan 4.5 tona, pervane sayısı 4’ten 5’e çıktı. Helikopterin iki yanında yer alan silah sistemine ek yakıt rezervi, havadan havaya Stinger füzesi ekleme imkanı getirildi.