İDO'yu Tepe-Akfen-Souter-Sera konsorsiyumu aldı

Güncelleme Tarihi:

İDOyu Tepe-Akfen-Souter-Sera konsorsiyumu aldı
Oluşturulma Tarihi: Nisan 08, 2011 09:49

İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş’nin (İDO) özelleştirilme ihalesini 861 milyon dolarla Hamdi Akın'ın ortağı olduğu Tepe-Akfen-Souter-Sera Gayrimenkul Yatırım konsorsiyumu kazandı.

Haberin Devamı

İŞTE İDO'NUN YENİ SAHİBİ/ WEB TV 

İDO'nun yeni sahibi belli oldu / FOTOGALERİ

Topbaş: Tamamının satışı anlamına gelmiyor

5 grubun katıldığı ihalede, ilk elenen Yıldırım Holding oldu. Onu sürpriz bir şekilde Koç'un ortak olduğu Koç-Stena grubu izledi. Arkasından Global Yatırım holding ihaleden çekildiğini açıkladı. İhale, ağırlıklı olarak Tepe-Akfen-Souter-Sera konsorsiyumu ile Torunlar Grubu arasında geçti. Kazanan ise Tepe-Akfen-Souter-Sera konsorsiyumu oldu. Konsorsiyumda Sera’nın yüzde 10, diğerlerinin yüzde 30 payı var.  

Akfen Holding, 1976 yılında Hamdi Akın tarafından kuruldu. İnşaat, havaalanı, liman işletmeciliği, enerji, gayrimenkul gibi sektörlerde faaliyet gösteriyor. Tepe İnşaat, Bilkent Holding kuruluşu. Akfen ve Tepe Holding, aynı zamanda TAV Havalimanları Holding'in ortakları. Sera Gayrimenkul ise TAV'ın CEO'su Sani Şener'e ait.

Haberin Devamı

Grubun yabancı ortağı Souter Investments’ın sahibi, ulaşım sektörüne dünya genelinde yaptığı yatırımlarla tanınan İskoçlu ünlü girişimci Brian Souter.

"BEKLEDİĞİMİZDEN ÇETİN GEÇTİ"

Akfen Holding CEO'su Süha Güçsav, ihalenin ardından yaptığı açıklamada, çok iyi hazırlandıklarını ancak beklediklerinden daha çetin bir ihale gerçekleştiğini belirtti. Güçsav, "İlk başta kafamızda  belirlediğimiz fiyatlar vardı. Ama sonuçta ihale sonucunda oluşan fiyat, limitlerimiz arasında idi. Geliştirmeye çok müsait bir değer. Biz bu şekilde işleri de seviyoruz. İDO canlı bir organizma, bu organizmayı nereye kadar isterseniz yayabilirsiniz. Mesela Beşiktaş'tan Yalova'ya direk seferler düzenlenebilir. Bu ve bunun gibi konular üzerinde çalışacağız.

Şu anda Ro-Ro ile ilgili bir planımız yok. Bunları konuşmak için henüz çok erken ama bir takım planlarımız var. Ödemenin yüzde 75'ini finansman desteği ile yapacağız. Bunun için Türkiye'deki bankalar ile görüşmelerimizi önceden yapmıştık. "

YENİ GÜZERGAHLAR AÇMAYI PLANLIYORUZ

Akfen Holding Murahhas Azası İrfan Erciyas da öncelikle yeni güzergahlar açmayı planladıklarını kaydederek, “Şu andaki sistem bana göre çok başarılı. Biz bunu çok daha  da ileri götürmeye, daha teknik çalışmalar yapmaya, İstanbul halkının, hatta  Körfez'de yaşayanların bu hizmetten faydalananların daha fazla hizmet alması için  elimizden gelen bütün gayreti göstereceğiz” diye konuştu.

Haberin Devamı

İhale işleminin ne zaman tamamlanacağına ilişkin bir soru üzerine  Erciyas, Rekabet Kurulunun izni bulunduğunu hatırlatarak, “Tahminim 3-4 ay içerisinde sonuçlanır” dedi.

Bir süre sonra Topçular iskelesinin devre dışı kalacağı, Sirkeci'nin de  iptal olacağının hatırlatılarak, “Bütün bunları değerlendirdiğinizde karlı bir  yatırım yaptığını düşünüyor musunuz?” sorusuna Erciyas, “Tabii, kesinlikle...  Biz fizibilitemizi, yaptığımız çalışmayı buna göre gerçekleştirmiştik. Özellikle  Körfez geçişinin 2016-2017 yıllarında olacağını tahmin ediyoruz. Bu tarihleri de  dikkate alarak çalışmamızı yaptık. Karlı olacağını düşünüyoruz” yanıtını verdi.

/images/100/0x0/55ea6152f018fbb8f87c2b41
Hisseler coştu

Haberin Devamı

İhalenin ardından İMKB'de işlem gören Akfen Holding  hisseleri düne göre yüzde 7,31 oranındaki artışla 11.90 liraya çıktı.

Deniz Turizm Yatırımları A.Ş.-Stena Yatırım Holding A.Ş. Ortak Girişim  Grubu'nun ihaledeki durumuna bağlı olarak Koç Grubu şirketlerinde yüzde 2,0'ye  varan oranlarda kayıplar görüldü.

İDO'NUN PORTFÖYÜNDE NELER VAR?

1987 yılında kurulan İDO, 18 hatta, 25 deniz otobüsü, 10 hızlı feribot, 17 arabalı vapur ile 36 iskelede hizmet veriyor. İstanbul'daki vapurlar ise İDO'ya ait değil. Eylül 2010’da ise 34 adet yolcu vapuru ve 49 şehir hatları iskelesi, İBB iştiraki olarak kurulan İstanbul Şehir Hatları Turizm’e devredilmişti.
 
100 milyon yolcu taşıyor

Haberin Devamı

* 2010 yılında 7 milyon araç ve 100 milyon yolcu taşıdı.
* Geçen yıl 371 milyon lira ciro elde eden şirketin, bu yılki ciro hedefi 380 milyon TL.
* Toplam 18 hatta 25 deniz otobüsü, 10 hızlı feribot, 17 arabalı vapur ile 36 noktaya hizmet veriyor.

ADIM ADIM İHALE

- Elemesiz turda verilen en yüksek teklif 502 milyon dolar oldu.

- Elemeli turlar başladı, Yıldırım Holding ilk elenen firma oldu

- İlk teklifi 760 milyon dolar ile Tepe-Akfen-Souter-Sera Gayrimenkul Yatırım konsorsiyumu verdi

- Global Liman İşletmeleri mola istedi ...

- Global Holding’in teklifi 756 milyon dolar.

- Deniz Stena konsorsuyumu ise teklif vermeyerek ihaleden çekildi.

- Torunlar Gıda 770 milyon dolar dedi

Haberin Devamı

 - Tepe Akfen 775 milyon dolar teklif verdi.

- Tekliflerde ikinci turun hemen başında Global Yatırım da ihaleden cekildi.

 - Tepe Akfen 795 milyon dolar teklif verdi.

- Torunlar Gıda ihalede mola istedi.

- Şu anda ihalede sadece Torunlar Gıda ile Tepe-Akfen-Souter-Sera konsorsiyumu kaldı.

- Moladan dönüşte Torunlar Gıda 820 milyon dolar teklif verdi.

- Tepe-Akfen-Souter-Sera 825 milyon dolar dedi, her iki taraf da arka arkaya artışlar yaptı.

- İhaleyi 860 milyon dolarla Tepe-Akfen-Souter-Sera kazandı.

- Grup, ihale başkanının ricası üzerine fiyatı 861 milyon dolara çıkarttı.

5 GRUP KATILMIŞTI

İhaleye, Tepe-Akfen-Souter-Sera ortak girişim grubu, Global Liman İşletmeleri, Yıldırım Holding, Deniz Turizm Yatırımları - Stena Yatırım Holding ortak girişim grubu ile Torunlar Gıda Sanayi katıldı.

- Koç Holding’in sahip olduğu Deniz Turizm Yatırımları, Stena Yatırım Holding’le ihaleye katılıyor. Stena Yatırım’ın yüzde 100 hissesi de İsveçli Stena AB’ye ait.

- Tepe-Akfen-Souter-Sera Gayrimenkul Yatırım konsorsiyumunda Sera’nın yüzde 10, diğerlerinin de yüzde 30’ar payı var. Souter Investments’ı ulaşım sektörüne dünya genelinde yaptığı yatırımlarla tanınan İskoçlu ünlü girişimci Brian Souter, kişisel yatırımları için kullanıyor. ‘Etik’ bir yatırımcı olduğunu belirten Souter, alkol, tütün, silah ve kumar gibi alanlara yatırım yapmıyor.

- Yıldırım Holding, enerji, kimya sanayi, metal ve denizcilik alanlarında faaliyet gösteriyor. Grubun şirketleri arasında Yılyak Yakıt Pazarlama kömür ve metal sektöründe bulunuyor. Grubun Gemlik Gübre ve Yılmar Denizcilik şirketlerinin yanı sıra liman işletmeciliği yapan Yılport (Dilovası) Konteyner Terminali ve Liman İşletmeciliği şirketi de var. Grup, 2004 yılında da özelleştirmeyle Eti Krom’un tüm hisselerini satın alarak dikkatleri çekmişti. Yıldırım Holding’i 1963’te Garip Yıldırım kurdu. Holdingin yönetim kurulu başkanlığını Ali Rıza Yıldırım yapıyor.

- Mehmet Kutman’ın sahibi olduğu Global Yatırım Holding’in liman yatırımları altında topladığı Global Liman İşletmeleri, Kuşadası, Antalya ve Bodrum Yolcu Limanı’nın işletmesini yürütüyor.

-Aziz Torun’un Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı yaptığı Torunlar Grubu,  gayrimenkul, alışveriş merkezleri gibi alanlarda faaliyet gösteriyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!