A.A.
Oluşturulma Tarihi: Ocak 24, 2007 11:13
İstanbul Deniz Otobüsleri İşletmeleri (İDO) Genel Müdürü Ahmet Paksoy, İDO'yu halka arz ederek buradan gelecek kaynak ile Ro-Ro taşımacılığına girmek istediklerini bildirdi.
İDO, 2008 yılında hizmete alınması planlanan Pendik-Yalova hattında çalışacak iki yeni feribot için Fortis ile 65 milyon 860 bin dolarlık bir
kredi sözleşmesi imzaladı. Paksoy, kredi sözleşmesinin imzalandığı toplantıda gazetecilerin sorularını yanıtlarken, şu anda işletmenin bağımsız bir denetim kuruluşu tarafından denetlendiğini söyledi. 2006 yılında 315 milyon YTL'lik ciro elde ettiklerini ve yılı 5 milyon YTL net karla kapattıklarını aktaran Paksoy, kar amaçlı bir işletme olmamasına rağmen 2003 yılında 94 milyon YTL düzeyinde cirosu olan İDO'nun, artık kendi yatırımını kendi yapar hale geldiğini vurguladı.
“100 MİLYON YOLCUYU GEÇMEYİ HEDEFLİYORUZ”İDO'nun 2002'de 120 milyon YTL olan uzun vadeli borçlarının da bugün 30 milyon YTL'ye indiğine işaret eden Paksoy, “2007 yılında 400 milyon YTL ciro bekliyoruz. Ayrıca 100 milyon yolcu sayısını geçmeyi ve 6,5 milyon aracı yakalamak istiyoruz” dedi.
Bağımsız denetimden geçtikten sonra halka arz edilebilir konuma gelip gelmediklerinin netleşeceğini aktaran Paksoy, şöyle devam etti: “Biz aslında gelecekte Ro-Ro taşımacılığı yapmak istiyoruz. Dolayısıyla halka arzla bir kaynak yaratalım ve buradan gelecek kaynakla Ro-Ro taşımacılığına girelim istiyoruz. Stratejik planda bunu 3 yıl içinde gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Ro-Ro taşımacılığında yabancılarla da ortaklık yapabiliriz. Oldukça maliyetli ve zahmetli bir iş. Örneğin 4 gemilik bir proje düşündüğümüzde, bunun için ilk etapta 250 milyon avroluk kaynak gerekiyor. Şu anda ülkemizdeki mevcut Ro-Ro gemileri bize uygun değil.” Paksoy, şehirler arası vapur hatlarının İDO'ya geçmesiyle yolcu sayısının günlük rakamının 130 binden 250 bine çıktığını belirtti.
“5 YILDIZLI OTEL KONFORU SUNUYORUZ”İstanbul-Bursa hattında çalışacak ve hızlı katamaran şeklindeki feribotlarda alüminyum teknolojinin kullanıldığını aktaran Paksoy, bu feribotların Hollandalı Damen firması tarafından üretildiğini ve 5 yıldızlı otel konforu sunduklarını söyledi. Ahmet Paksoy, 2004 yılından bu yana İDO'nun yaptığı yatırım miktarının 300 milyon doları bulduğunu belirterek, bir yıl içinde filoya 13 yeni feribotu katacaklarına işaret etti. Bu kapsamda 37,5 milyon dolarlık yatırım bedeli olan 5 deniz otobüsünün Mart ayından itibaren Haziran'a kadar filoya dahil edeceklerini, bununla deniz otobüsü kapasitesini yüzde 25 artıracaklarını kaydeden Paksoy, ayrıca İstanbul-Bursa arasını 75 dakikaya indirecek ve 107 milyon dolarlık yatırımla gelecek 2 büyük feribotun kapasitesinin de bin 250 yolcu ve 250 araç olduğunu ifade etti.
Paksoy, Harem-Sirkeci için de 4 adet arabalı vapur ve ayrıca iki firketenin de filoya katılacağını belirtti. Paksoy, Pendik-Yalova arasında çalışacak ”double ended” tipi feribotların alımında kullanılacak Fortis kredisinin geri ödemesinin, işletmeye alındıktan 6 ay sonra yapılması sayesinde feribotların kendi kendilerini finanse edebileceğini vurguladı.
FORTIS İCRA KURULU BAŞKANI COCKFortis İcra Kurulu Başkanı Yvan de Cock da İDO'ya verilen 65,8 milyon dolarlık kredinin yüzde 80'inin yatırım kredisi, yüzde 20'sinin de ticari kredi olarak sağlanacağını, vadesi 11 yıl olan kredinin İDO'ya duyulan güvenin göstergesi olduğunu kaydetti.
Cock, taşımacılığın İstanbul'un gelişmesi için büyük önem taşıdığına işaret ederek, gelecekte banka olarak bu gibi kredi desteklerinden edindiklerini tecrübeleri başka yerlerde de hayata geçirebileceklerini söyledi. Bu ekspertizi, bilgiyi belki üçüncü köprü için de kullanabileceklerini aktaran Cock, ayrıca diğer bankalarla görüşmelerin sürdüğü Bağcılar-Kirazlı metro yapımı için böyle bir finansman desteği sağlayabileceklerini söyledi.
Faizi liborartı 0,13 olan kredi ile alınacak feribotlar ile yılda ortalama 400 bin aracın Pendik-Yalova hattında taşınması sağlanacak. Bu taşımacılık ile ülke ekonomisi açısından yaklaşık 12 milyon litre yakıt tasarrufu sağlanmış olacak.
Fortis'in uygun maliyetle sağladığı kredinin geri ödemesi, gemiler işletmeye alındıktan 6 ay sonra 2009 yılında başlayacak. 2 yıl geri ödemesiz, 9 yıl geri ödemeli olarak 11 yılda gerçekleştirilecek 65,8 milyon dolarlık kredinin geri ödemesi, 6 aylık periyotlar halinde yapılacak.