Güncelleme Tarihi:
Spor markası Nike’ın “Just do it” sloganı bu yıl 25 yaşına girdi. Markanın reklam ajansı Wieden + Kennedy tarafından yazılan bu üç kelime, reklam tarihinin gelmiş geçmiş en iyi sloganı kabul ediliyor.
Amerikan toplumunda 1970’lerin sonu, 1980’lerin başında kadınlar arasında yaygınlaşan aerobik ve zindelik modası, Reebok markasına yarıyor, pazar payının büyümesini sağlıyordu. Nike ise sıradan bir koşu ayakkabısı olarak algılanıyordu.
Pazardan aldığı payı artırmak, koşucular dışında diğer tüketici kesimlerine de hitap etmek isteyen Nike, 1988’de ajansından kapsamlı bir kampanya talep eder. Bugün dünyanın en meşhur sloganlarından biri haline gelen ve Nike’ın en büyük global spor markalarından biri olmasını sağlayan “Just do it” ilk kez bu kampanyada kullanılır.
Wieden + Kennedy ajansının kurucu ortağı Dan Wieden verdiği çeşitli ropörtajlara göre sloganın ilham kaynağı, ABD’nin Utah Eyaleti’nde 1977’de idam edilen Gary Gilmore’un infazı sırasındaki şu son sözleridir: “Let’s do it” (Haydi yapalım şunu).
Reklamcılık dergisi AdWeek tarafından yapılan bir ropörtajda (http://youtu.be/kr9tNQr6VRM) ve Doug Pray’in “Art & Copy” (http://www.imdb.com/title/tt1333631/) isimli reklamcılık belgeselinde Dan Wieden, “Just do it” sloganını kampanyayı müşteriye sunmadan önceki günün akşamı 20 dakikalık bir çalışma sırasında bulduğunu söylüyor. Kampanyanın yarım düzine filmden oluştuğunu ancak filmler arasında birlik sağlayan bir unsurun eksikliğini hissettiğini anlatan Wieden, slogan üzerinde çalışırken sebebini bilmediği bir şekilde Gary Gilmore’un sözlerini hatırladığını belirtiyor.
Sloganın kullanıldığı ilk reklam filmi (http://youtu.be/QCJ7G-vY4vA) Temmuz 1988’de yayınlanır. Nike markası için yepyeni bir açılım sağlayan 30 saniyelik bu reklam filmi, her sabah 27 km koşan 80 yaşındaki Walt Stack’in hikayesini onun ağzından anlatır. Filmin sonunda “packshot” öncesi siyaha dönüşen ekranda “Just do it” sloganı belirir.
Televizyon reklamları ile özdeşleşmiş olsa da Nike markasının basını ihmal ettiği söylenemez. Gerek geçmişte gerekse günümüzün dijital iletişim ortamında basın, Nike için temel mecralardan olmayı sürdürmektedir. Aşağıda markanın klasikler arasına girmiş ilanlarından çeşitli örnek bulabilirsiniz.
KADININ ÖLÇÜLERİ
TOZUMUZU YUT
YARIŞ AYAKKABISI KOLAY UNUTULUR OLMALI
YÜKSEKLİK KORKUNDAN KURTUL
TENİS NASILDI UNUT
İYİ BİR KIZ OLMAN ŞEYTAN BACAKLARIN OLMAYACAĞI ANLAMINA GELMEZ
DİĞERLERİ TERS DÜŞÜNÜRKEN İLERİ ÇIKANLARI ONURLANDIR
DÜNYANIN EN POPÜLER KOŞU AYAKKABILARI ŞİMDİ BU KADAR DAHA POPÜLER
HIZ SINIRI YOK
VE YALINAYAK SAMBURULAR 21. YÜZYIL’A GİRDİLER
KANATLANDIR
YENİDEN KENDİ AYAKLARININ ÜSTÜNDE DURMAK İSTEYEN KADINLAR İÇİN
HAVA TAŞIMACILIĞI
SIFIR YERÇEKİMİ
DAHA GÜÇLÜ KEMİKLER OLUŞMASINA 12 YOLDAN YARDIM EDER
EKONOMİK TER
JUST DO IT