Güncelleme Tarihi:
7. 5 Milyon dolara mal olacak ilk koster kızağa alındı. Nehir taşımacılığına da uygun dizayn edilen koster, çevreci özellikleri ve yakıt tasarrufu ile öne çıkıyor. Türk mühendisler tarafından dizayn edilen İÇDAŞ’ın ilk kosteri, kuru yük, özel yük ve konteynır taşımacılığında hizmet verecek.
İÇDAŞ, özellikle Akdeniz çanağında ve Karadeniz’de Türk Deniz Ticaret Filosu’nun belkemiği olan koster filosunun yenilenmesini öngören 100 Kosterlik TürkYıldızı Projesi için start verdi. Projeye 5 adet koster ile katkı sağlayacak olan İÇDAŞ, 7.5 milyon dolara mal olacak ilk kosterini Çanakkale Biga’daki tesislerinde kızağa aldı.
Deniz yolu taşımacılığında yaşlı Türk koster filosunun gençleşmesi için ilk taze kan İÇDAŞ’tan geldi.
Çanakkale Biga’daki İÇDAŞ Tersanesi’nde kızağa konulan kosterler tamamen Türk mühendisler tarafından dizayn edildi. Türkiye’nin 500 büyük Sanayi Kuruluşu sıralamasında 9. sırada yer alan ve demir ve çelik üretiminde önemli kapasitesi bulunan İÇDAŞ, inşa edeceği bu kosterleri kendi taşımacılık faaliyetlerinde kullanacak.
Rekabet için yenileme şart
İÇDAŞ Genel Müdürü Bülend Engin, “Türk koster filomuz 35-40 yaşlarında, hayli yaşlı. Yakın sahil yük taşımacılığında kullanılan kosterlerimizin gençleştirilmesi gerekiyor. Biz İÇDAŞ olarak TürkYıldızı projesine ilk kosteri kazandıracağımız için gururluyuz. Geçmişte Türk armatörleri koster inşasıyla gemicilik alanında önemli kazanımlar elde etmişlerdi. Özal’lı yıllarda Türkiye’nin dünyaya açılması ile bu armatörler daha karlı taşımacılık yapılan büyük gemilere yöneldiler. Daha küçük taşıma kapasiteli ve işletme maliyeti yüksek olan kosterlerden çıktılar, imalat yapmadılar. Dolayısıyla Türk koster filosu yaşlandı. 2013 yılının ortasında dünyada deniz ticaretinin canlanacağı öngörülüyor. Koster taşımacılığında Karadeniz ve Akdeniz kıyılarındaki ülkelerle rekabet edebilmek için filomuzun yenilenmesi şart” dedi.
Tersaneler canlanacak
Bülend Engin, İÇDAŞ Tersanesi’nde kızağa konulan ilk kosterin ekonomik-çevreci ve fonksiyonelliği bu geminin rekabet açısından da avantajlı olacağını belirterek şunları söyledi: “2008 yılında dünyada başlayan ekonomik krizle birlikte koster inşası yapılmıyordu. Türkiye’de milli bir proje olarak tasarlanan TürkYıldızı serisinin ilk kosterini inşa etmeye başlayarak bir kıvılcım çaktık. Kosterimiz, daha az yakıt harcayacak, daha az egzost salınımı yapacak. Hedeflerinin Türk deniz İşletmeciliğine gelecek yıllarda uygulanacak olan uluslararası kuralları da kapsayan yeni gemiler kazandırmak olduğunu söyleyen Bülend Engin “Üstelik eşdeğer kosterlere bakıldığında biz daha ucuza, 7,5 milyon dolara mal etmeyi başaracağız” dedi.. İÇDAŞ’ın kosteri, bizden sonra koster inşa edeceklere örnek olacak ve İÇDAŞ’ın attığı bu örnek adımla diğer tersaneler de canlanacak” diye devam etti.