Egea iç pazara araç yetiştiremiyor, Batı Avrupa 3 ay erken istiyor

Güncelleme Tarihi:

Egea iç pazara araç yetiştiremiyor, Batı Avrupa 3 ay erken istiyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 06, 2015 17:17

Türkiye ve İtalya, Tofaş tarafından Bursa’da üretilen Fiat Egea için adeta savaşıyor. Tofaş, iç pazara araç yetiştiremezken, İtalyan Fiat ise büyük beğeni toplayan aracın Batı Avrupa satışını 3 ay öne çekti. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, “Şu an Bursa’daki üretimi kapma yarışı var. Adeta yok satıyoruz. 2016’de üretimi artırmak için ek yatırım yapabiliriz” diye konuştu. Eroldu, Erdal Beşikçioğlu’nun ilk reklam filminde oynadığı otomobil için 'Amirimin aracından almak istiyorum' dediklerini aktardı.

Haberin Devamı

TOFAŞ’ın 520 milyon dolar yatırımla tamamen Türk mühendisler tarafından geliştirdiği ve ismini Ege Denizi’nden alan yeni sedan modeli ‘Fiat Egea’yı

Egea iç pazara araç yetiştiremiyor, Batı Avrupa 3 ay erken istiyor

almak için iç ve dış pazar büyük rekabet içine girerken, 2016’da talebe yetişmek için ek yatırım gündeme geldi.

6 Kasım’da dünyada ilk kez Türkiye’de satışa sunulan ve 20 günde 2 binden fazla satış ve 4 bin başvuru alan model için Batı Avrupa da devreye girdi. Normalde Avrupa’ya ihracatı şubat sonundan itibaren başlaması düşünülen araca gelen yoğun ilgi nedeniyle bu tarih 3 ay öne çekildi. Talep değişimi sebebiyle, Egea ‘Tipo’ ismi ile  aralık ayında önce İtalya, İspanya, Sırbistan ve Belçika’ya ihraç edilecek.  İtalya’daki başlangıç fiyatının 12 bin 500 Euro olması araca talebi artırırken, Tofaş 2016 yılında 150 bin adetlik üretimi artırmanın formüllerini arıyor.

Haberin Devamı

KİM ALACAK MÜCADELESİ
Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, iç pazarda Egea satışının çok hareketli ve artan bir ivmeyle talep görecek şekilde ilerlediğin belirterek, “30 Kasım itibariyla 2 bin araç sattık ve buna ilaveten bir o kadar da teslimat bekleyen var. Yani müşterilerimize aralık ayında araç teslim edebilmek için bekliyoruz. Şu ana kadar fabrikanın ürettiği ne varsa sattık. Adeta yok satıyoruz” dediBugün itibariyle en büyük dertlerinin üretim olduğunu kaydeden Eroldu şöyle konuştu: “Şu an Tofaş’ın Bursa’da ürettiği Egea’yı ‘kim alacak’ mücadelesi veriyoruz. Zira biz iç pazara bir yandan daha çok araç vermeye çalışırken, İtalya da Bursa’da banttan çıkan aracı bir an önce ithal edip kendi ülkesinde satışa sunmak istiyor. Tatlı bir rekabet süreci içindeyiz diyebiliriz. Adeta Bursa’daki üretimi kapma yarışı var şu anda. Yeni aracımız 25 Avrupa pazarında satılacak. Tofaş, bu modelden yıl sonuna kadar 4 bin adete yakın ihracat planlıyor. Bu yıl yurtdışında vermeyecektik. Aşırı talep olunce önce ‘2 bin adet veririz’ dedik. 3 bine çıkardılar sonra 4 bin oldu. Bu sene 10 bin adet üretmek istiyorduk ama şimdi 14 bine çıkarmaya çalışıyoruz.”

Egea iç pazara araç yetiştiremiyor, Batı Avrupa 3 ay erken istiyor

 EK YATIRIM YAPARIZ

Haberin Devamı

Tofaş’ın Bursa’daki fabrikasının yıllık kapasitesi 400 bin adet üretim. Tam kapasite üretim için martta 3 vardiyaya geçilecek. Bunun için de 2 bin yeni istihdam sağlanacak. Yeni gelenlerin tam kapasite çalışmasının zaman aldığını hatırlatan Eloldu, bu modelin Tofaş’ı çok farklı bir yere taşıyacağının altını çizerek, “Biz 2016 yılında 100 binini ihraç etmek üzere 150 bin adetlik üretim planlamıştık. Şimdi talebin daha yüksek olacağını görüyoruz. Eğer talep bu şekilde yoğun olursa ek yatırımı gündeme alabiliriz” diye konuştu.


Toplam ihracat 40 ülkeyi aşacak

FIAT Egea’nın Avrupa satışını yoğun talep nedeniyle 3 ay öne çekmelerinin yine Bursa’da üretilecek ailenin diğer iki üyesi hatchback ve statin wagon modellerinin üretim tarihlerini de öne çekmelerine sebep olduğunu kaydeden Eroldu, “Hatchback modelinin lansmanını Haziran’dan Mayıs’a, station wagon’u ise Eylül’den Ağustos’a çekmeye çalışıyoruz. İngiltere ve Güney Afrika Cumhuriyeti için de sağdan direksiyonlu versiyonlar yapacağız. Sedan’ın Afrika pazarlarında çok büyük potansiyeli var. Hindistan’da Linea da çok satıyor. Segmentinde çok büyük potansiyeli var bu modelin.  İhracatta 40 ülke hedeflemiştik bu sayı artabilir ” diye konuştu.
Amirimin aracından istiyorum
İSTANBUL, İzmir, Antep, Kayseri ve Samsunda ayrı ayrı bayi lansmanı yapılan Fiat Egea, 20 günden biraz fazla sürede 2 bin adet satıldı. 4 bin kişi de sırada bekliyor. Talep nedeniyle 8 bin adetlik yıl sonu hedefi şimdiden 10 bine çıktı. Yeni modelin satışında Komiser Behzat Ç. karakteriyle ünlenen Erdal Beşikçioğlu’nun oynadığı reklam filminin de etkisi olduğunu anlatan Tofaş Genel Müdürü Cengiz Eroldu, şunları söyledi: “Erdal Beşikçioğlu’nun ilk reklam filmi Egea’ya nasip oldu. Reklam filmi çok tuttu. İnternette 2 günde 5 milyon izlendi. Reklam filminden önce günde yaklaşık 50 bağlantı yaparken, filmin devreye girmesiyle günlük bağlantı sayısı 100 adede çıktı. Hatta bazı günler 150 adede çıkan bağlantı yaptığımız oluyor. Bayiye girip ‘Amirimin aracından almak istiyorum’ diyen çok sayıda müşterimiz oluyor. “

Haberin Devamı

Rusya krizi etkilemez
Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, son dönemde kriz yaşanan Rusya’nın Fiat Egea için tam uyumlu bir pazar olduğunu belirterek,  bu yüzden Rusya pazarına önem verdiklerini ve orta vadede ihracat planladıkları olduğunu söyledi. Eroldu, “Zaten 2 yıldır karışık olan Rusya ve Ukrayna pazarları bizim önceliğimiz değil. Geçmişte Rusya’da montaj yapıyorduk o da sona erdi. Dolayısıyla içinde bulunduğumuz kriz bizi etkilemez” dedi.

Filo satışına ara verdik
TOFAŞ-Fiat İş Birimi Direktörü Altan Aytaç ise satışların beklentileri aştığını kaydetti. Kasım ayının beklentilerinin üzerinde gerçekleştiğini kaydeden Aytaç, “Hem otomobil hem de ticari satışı 10 binin üzerine çıktı. Egea diğer modellere olan talebide artırdı. Bizde müşteri bekletmemek için önceliği bayilere veriyoruz. Şimdilik filo satışı yok” dedi.  

Haberin Devamı

Tüm ailenin ismi‘Egea’ olacak
Türkiye dışında  ‘Tipo’ ismiyle satılacak Egea, 10-11 Kasım’da Dubai’de tanıtıldı. Cengiz Eroldu, burada modelin Tipo adıyla çok ilgi gördüğünü anlatırken, “İsim konusunda bir sınırlama düşünmüyoruz. Değişik pazarlarda farklı isimler olabilir. Egea’ya pazar özelleklerine uygun isimler verilebiliriz. Türkiye’de bu isim çok beğenildiği için biz böyle uygun gördük. Yurtdışı için Tipo daha bilinir olduğu için onlar öyle karar verdi.  Ailenin diğer üyelerinin (hatchback ve station wagon) ismi de Türkiye’de Egea olacak” dedi. 

2016’da liderlik sürpriz olmaz
Tofaş’ın finansal tabloları hakkında da bilgi veren Cengiz Eroldu, şunları söyledi: “Tofaş olarak kendi kabuğumuzun dışına çıkmayı hedefliyoruz. 26 aylık bir marotana girdik. 2017 de Türkiye’de satışlarda lider olma planımız var. Ama bu liderlik 2016 yılında da gelebilir. Bizim için sürpriz olmaz” diye konuştu. 9 ayda yüzde 34’lük artışla 7 milyar lira ciroyu aştıklarını anlatan Eroldu, diğer rakamları da şu şekilde anlattı: “Vergi öncesi 469 milyon dolar kâr elde ettik. Türkiye’de otomotiv üretimi yüzde 16.5, ihracat 8.5 artarken, Tofaş’ta ise üretim yüzde 26, ihracat ise yüzde 20 arttı. Ülkedeki toplam üretimin yüzde 20’sini Tofaş gerçekleştiriyor. Pazar payımız yüzde 11.2.”
eozpeynirci@hurriyet.com.tr

BAKMADAN GEÇME!