A.A.
Oluşturulma Tarihi: Aralık 10, 2007 10:40
&M, Zara, Mango ve Marks & Spencer gibi dünyanın birçok marka ve mağaza zincirine üretim yapan Türk iç giyim sanayicilerinin, düşük kur ve ucuz işçilik nedeniyle zor günler yaşadığı bildirildi.
HTüm İç Giyim Sanayiciler Derneği (TİGSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Bahri Özdinç, AA muhabirine yaptığı açıklamada, dünya iç giyim ihracatında en büyük oyunculardan birisi olan Türkiye'nin, üretiminin büyük bölümünü ihraç ettiğini söyledi.
İç giyim sektörünün, 2005 yılında kotaların kalkmasıyla hem iç piyasada hem de dış piyasalardaki ucuz işçiliğe dayalı üretim yapan Uzak Doğu ülkelerinin baskısından dolayı zorlanmaya başladığını anlatan Özdinç, bu durumun üretimde büyük düşüşlere neden olmadığını, ancak firmaların yeni yatırımlara gitmediklerini ifade etti.
Özdinç, firmaların verimliliği artırıp, katma değeri yüksek ürünlere yönelerek 2005'ten önceki üretim gücünü korumaya çaba gösterdiklerini ifade ederek, şu anda da ucuz işçiliğe dayalı, aynı zamanda ihracatı artırıcı teşviklerle korunan üreticilerle rekabet etmeye devam ettiklerini vurguladı.
Türkiye'nin üretiminin çok büyük bölümünü Avrupa Birliği ülkelerine, yine önemli bir bölümünü de komşu ülkelere yaptığını belirten Özdinç, şöyle konuştu:
“AB ülkelerini başta Almanya, İngiltere, Fransa olmak üzere diğerleri diye sıralayabiliriz. Komşu ülkelerden de Balkan ülkeleri, Rusya, Ukrayna, Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, İran, Orta Doğu ülkeleri (Birleşik Arap Emirlikleri, Suriye ve İsrail) ve Kuzey Afrika ülkelerine (Mısır, Libya, Cezayir ve Tunus) ihracat yapıyoruz. Bizim için önemli bir pazar olan ABD pazarını hem ucuz işçiliğe dayalı rekabet hem de doların bu kadar düşmesi sonucunda kaybettik. AB ülkelerine ihracatımız, bu ülkelerin markalarına veya büyük alım gücü olan mağaza zincirlerine üretim yapıyoruz. Komşu ülkeler olarak sınıflandırdığımız ülkelere ise kendi markalarımızla ihracat yapıyoruz. Oranlamak gerekirse, ihracatın yaklaşık yüzde 70'ini AB ülkelerine, kalanını da diğer ülkelere yapıyoruz.”
“ÜRETİM YAPMAK HER GEÇEN GÜN ZORLAŞIYOR”Özdinç, ihracatta 2 önemli sorunla karşılaştıklarını ve bu anlamda büyük mücadele verdiklerini ifade ederek, şöyle devam etti:
“Son birkaç yıldır iç piyasada bir daralma var. 2007 yılında da bu daralma etkisi devam etmektedir. İhracatta da en büyük sıkıntı,
döviz kuru ile rekabet edemeyişimiz ve ucuz işçiliktir. Amerika ihracatını artırmak için doların değerinin düşmesini olumsuz görmüyor. Çin, birçok ülkenin parasının değerini artırması için baskı yaparken yine ihracatını artırmak amacıyla Yuan'ın değerini düşük tutmaya çalışıyor. AB ülkeleri, avronun
dolar karşısında değer kazanmasından tedirgin olduğu halde Türkiye'de (YTL değer kazandı) diye seviniyorlar. Ülkemiz ithal ürünler cennetine döndü. Üretim yapmak her geçen gün zorlaşıyor. Birçok fabrika ya üretimini durduruyor ya küçülüyor ya da basından da takip edildiği gibi üretimini daha ucuz iş gücü olan ülkelere kaydırıyor. Çünkü başka türlü rekabet edemiyor.
“BÖYLE GİDERSE İŞSİZLİK DAHA DA ARTACAK”Dünyanın hiçbir yerinde olmayan bu yüksek faizlerle kimsenin üretim yapamayacağını dile getiren Özdinç, “Böyle giderse işsizlik daha da artacaktır” dedi.
Özdinç, YTL bazında masrafların arttığına dikkat çekerek, şunları kaydetti:
“Fiyat tutturmakta zorlanıyoruz. Yapılması gereken ise faizlerin düşürülmesi, döviz kurunun aşırı artırılması değil belli bir seviyede tutulması, istihdamın üzerindeki kamu yükünün hafifletilmesi, enerjinin rekabet ettiğimiz ülkeler seviyesine getirilmesi ve daha önceki çıkarılan Anadolu'da üretimin artırılmasını amaçlayan teşviklerin yeniden gözden geçirilerek daha verimli, sağlıklı ve uygulanabilirliğinin artırılmasıdır.”
Tasarıma büyük önem verdiklerini, yetenekli tasarımcıların iç giyimde yer almaları için uğraştıklarını ve bu nedenle dernek olarak “1. İç Giyim Tasarımcıları Yarışması”nı düzenlediklerini de bildiren Özdinç, iç giyim sektörünün mücadelesini verdiğini, yöneticilerinden de destek aldıkları takdirde ihracatlarını artırmaya devam edeceklerini sözlerine ekledi.