Güncelleme Tarihi:
- 2008 Hyundai için nasıl geçti?
Biz 2008'de pazar payımızı yüzde 6.6'dan yüzde 7'ye çıkardık. Ama esas çapıcı olan otomobil tarafı. Otomobil satışlarında 2007'de pazar altıncısı iken 2008'de pazar ikinciliğine yükseldik. Pazar payımız da yüzde 7'den yüzde 9.3'e çıktı.
- 2009?
2009 ilk iki ay itibariyle açık ara lideriz. Otomobilde pazar payımızı yüzde 20'ye çıkardık.
Geçen yıl 65 bin araç satılmış, bu yıl 42 bin. Toplam pazar yüzde 35 düşmüş. Biz ise 4 bin 168 adetten 5 bin 757'ye çıkmışız. Yani yüzde 38 civarında bir artış var satışlarda. Toplamda pazar payımız yüzde 14 şu anda. Otomobilde ise yüzde 20 civarında.
Otomotivde yaşanan kriz ve düşen satışlar herkesin malumu. Ancak tüm bu kara tablo içerisinde Hyundai'nin yaptığı atak çok dikkat çekti. Otomotiv pazarının yüzde 35 daraldığı Ocak-Şubat döneminde, Hyundai'nin satışları ise tam yüzde 38 oranında artış gösterdi. A Eren GÜLER YAZIYOR - Nasıl oldu bu iş?
"Accent Era ile açık ara liderliğe oturduk. " |
Bu iş fayda ile alakalı. Tüketici daha rasyonel bakmaya başladı artık. Hele hele bu kriz ortamında iyice faydacı olmaya başladı. 'Alacağım ürünün bana ne faydası var?' diye bakıyor.
- Nelere bakıyor?
Mesela önce güvenliğe bakıyor. Güvenlik sorunu var mı? Hayır, yok. Hatta i serisi ile birlikte rakiplerimizin de üzerine çıktık. Güvenlik, performans, konfor gibi meseleler en üst düzeyde sunuluyor artık tüketiciye. Ayrıca araçlar yakıt tüketimi ve fiyat/değer ilişkisi açısından ciddi avantajlar sağlıyor. Yedek parça fiyatları da çok uygun. Tüm bunların sonucunda kriz ortamında bir anda öne çıktık.
Accent Era Türkiye'nin en çok satan otomobili şu anda. 2008'de üçüncüydük ama şimdi açık ara lideriz.
- 2009 hedefi nedir?
Pazar 375 bin olur diye tahmin ediyoruz. Biz de 32 bin adetlik hedef koyduk, o da yüzde 8'in biraz üzerine denk geliyor. Yani geçen seneye göre 1 puan artırırız diyorduk. Ama altıncı ayda bunu yeniden gözden geçireceğiz çünkü yıla hızlı başlamamız bize birçok avantaj getirdi. Dolayısıyla hedeflerimizi de yükseltebiliriz. İşler biraz değişebilir, yüzde 8'den daha yukarı çıkabiliriz.
- Sadece otomobildeki hedef nedir?
İlk iki ayda satışlarımız yüzde 38 oranında arttı. |
Hyundai'nin dünyadaki toplam satışları da ilk iki ay itibariyle geçen seneye göre yüzde 4 arttı. Hyundai aynı stratejiyi tüm dünyada uyguluyor: Kriz var, bastır...
- Satış performansından memnun kalmadığınız bir model var mı?
- Neden?
"Hedefimiz yüzde 8 pazar payı almak ama yıl sonunda üzerine çıkabiliriz. " |
- Accent Era kullanıcıları en çok neyi beğeniyor?
Bu gerçekten Türkiye'nin otomobili diyorlar. Türkler bu tip tasarımı seviyor. Konforundan ve özellikle de dizelin performansından çok memnunlar.
- Neyi beğenmiyorlar peki? "Hyundai aynı stratejiyi tüm dünyada uyguluyor: Kriz var, bastır... "
Ben duymadım beklentilerin hepsini karşılıyor. Ama genel olarak Hyundai'de şöyle birşey var, o da bugüne kadar hiç Hyundai kullanmamış olanların önyargıları. Bunu çözmek kolay değil. Bir şekilde eleştiriyorlar ama neyi eleştirdiğini bilmiyorlar. Sonra bir şekilde test sürüşü yaptırmayı başardığımız zaman tüm önyargıları yıkıyoruz. Zaten o yüzden Türkiye genelinde büyük test filoları oluşturduk.
Â
- En büyük rakibiniz kim?
Şu anda en büyük rakibimiz olarak Renault Symbol gözüküyor.
- Otomotiv pazarı ne zaman canlanır?
2010 ve sonrası olabilir. 2009'da pazar 350-400 bin arası olacaktır ama bu Türkiye için iyi bir pazar değil. Son 4 yılın ortalaması 600 bindi.
Evet yükselecek. Biz de dahil bütün firmalar zam yapacaklar. Biz her ay yapıyoruz. Şubatta yaptık, martta yapacağız, nisanda yapacağız... Sonuçta 1.70'in üzerine çıkan bir dolar kuru var. Aslında çok daha yüksek zamlar yapılması lazım ama kriz nedeniyle şu anda herkes baskılıyor kendini.
Ama buna rağmen artışlar olacak.
- Hükümetten sektöre yönelik bir beklentiniz var mı?
Beklentimiz var ama artık ümidimizi kaybettik. Şimdiye kadar söz haricinde hiçbir şey görmedik. Kendi yağımızla kavrulmaya çalışıyoruz. Zaten dünyada bir tek Türkiye'de sektörü koruyucu bir önlem alınmadı ve biz bunu yabancı yöneticilere anlatamıyoruz. Türkiye'nin otomotiv sektörünü bu kadar gözardı etmesi onlara da normal gelmiyor.
YARIN: LPG'li Hyundai işi nereden çıktı? Ne kadar yakıt tasarrufu sağlıyor? Başka LPG'li modeller de gelecek mi? Performansta bir kayıp var mı? Hyundai bu sene yeni modeller getirecek mi? Getz'in üretimi bitiyor mu? Era'da bir değişim olacak mı?
Â