Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Aralık 10, 2005 00:00
Güney Koreli otomotiv devi Hyundai, Çek Cumhuriyeti ile Türkiye arasında gidip gelen 1 milyar Euro’luk yatırım için ‘karar turu’na çıkıyor. Hyundai’nin yatırımlardan sorumlu İcra Komitesi Başkanı’yla birlikte 8 kişilik ekip, bugün ve yarın Tekirdağ, Edirne, Kırklareli, Silivri ve Düzce’de hükümetin ‘bedava’ önerdiği arazileri inceleyecek.
GÜNEY Koreli otomotiv devi Hyundai’nin 1 milyar
Euro’luk yatırım için Çek Cumhuriyeti ve Türkiye arasındaki yapacağı seçim bir kaç gün içerisinde netleşiyor. Türk hükümetinin devreye girerek bedelsiz arazinin yanısıra yatırım teşviğini gündeme getirmesiyle dün akşam saatlerinde Hyundai’den 8 üst düzey yetkili Çek Cumhuriyeti’ndeki incelemelerinin ardından İstanbul’a geldi. Aralarında Hyundai’nin dünyadaki yatırımlarına karar veren İcra Komitesi Başkanı’nın da bulunduğu 8 başkandan oluşan heyet bugün, hükümetin bedelsiz vermeyi taahhüt ettiği 5 araziyi gezecek.
COŞKUN İLE GÖRÜŞECEĞİZ:
Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, bu arazilerin Trakya bölgesinde Tekirdağ, Edirne, Kırklareli, Silivri ve Marmara Bölgesi’nde Düzce’de olduğunu belirterek, ‘Hyundai yetkilileri ile cumartesi ve pazar bu arazileri gezip, incelemeler yapacağız’ dedi. Kibar, arazileri gezdikten sonra Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali Coşkun ile biraraya geleceklerini de belirterek, ‘Yatırım Sayın Coşkun ile yapılacak görüşmeden sonra netleşecek. Bedelsiz arazi ve ilave teşvikler için son kararı Başbakan Erdoğan verecek’ dedi.
BÜYÜK MÜCADELE VAR:
Kibar, Hyundai’ye Avrupa’da büyük bir stratejik güç oluşturacak yatırım için iki ülkenin büyük mücadele verdiğini belirterek, şöyle konuştu: ‘Hyundai ekibi Çek Cumhuriyeti’nde incelemelerde bulunup bu akşam (dün) Türkiye’ye geliyor. Ortada olmuş bir elma var ve iki ülke de bu elmayı dalından koparmak istiyor. Eğer bedelsiz arazi tahsisi ve ilave teşvikleri hükümet kabul ederse, Hyundai kararı bizim lehimize verecektir.’
HÜKÜMET BİRAZ ÇEKİNGEN:
Kibar, arazi ve teşvik konusunda hükümetin çekingen davrandığını da belirterek, ‘Geçmişte bir başka otomotiv şirketine sunulan arazi ve teşvikler sonrasındaki tartışmalar, açılan davalar hükümeti endişelendiriyor. Ancak eleştirilere karşın o şirketin (Ford) başarısı ortada’ dedi. Hyundai’nin 1 milyar
Euro’luk yatırım için Türkiye’yi seçmesi halinde ilk etapta 300 bin adet kapasiteli yeni bir fabrika kurulacağını söyleyen Kibar, ‘Hyundai’nin Avrupa pazarı için stratejik önemi olacak bu fabrikanın kapasitesi ikinci etapta 500 bin adede çıkartılacak ve katma değeri yüksek ürünlerle yılda 5-6 milyar Euro’nun üzerinde bir ciro elde edilebilecek’ açıklamasını yaptı.
HİSSİYATIM TÜRKİYE YÖNÜNDE:
Hükümetinin devreye girmesiyle Çek Cumhuriyeti’ne yapılmasına kesin gözüyle bakılan 1 milyar Euro’luk yatırımın son anda döndüğünü belirten Kibar, ‘Güney Koreli üreticiye bedelsiz arazinin yanı sıra nakit teşvik de teklif edildi. Ayrıca, 500 milyon Euro ve üzeri yatırım yapanların 10 yıl yüzde 2 kurumlar vergisi ödeyecek olması da önemli bir avantaj’ dedi. ‘Hissiyatım Türkiye yönünde’ diyen Kibar, şöyle konuştu: ‘Koreli ortaklarımıza bu yatırımın Türkiye’de yapılmasının beraberinde birçok fırsatı getireceğini söyledim. Türkiye’nin yüksek pazar potansiyelinin yanı sıra gelişmekte olan Rusya ve Ortadoğu gibi pazarlara ulaşılması açısından da Çek Cumhuriyeti’ne göre önemli bir üstünlüğü bulunuyor. Yatırım kararının Türkiye lehine olacağını bekliyorum. Yeni yatırımda Kibar Holding olarak ortaklık konusunu ise henüz konuşmadık.’
Endüstri Bölgesi olursa bedava arsa çözülür
YABANCI sermaye girişinin artırılmasını sağlamak üzere çıkarılan 5195 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanunu’nun Hyundai yatırımının önünü açması bekleniyor. Hyundai’nin yapacağı yatırım hakkında görüştüğümüz uzmanlar, hükümetin Hyundai için sunduğu araziler için Endüstri Bölgeleri Kanunu’nu işletmesi halinde bedelsiz arazi sorunun çözüleceğini belirterek, ‘Yatırımın yapılacağı arazi Endüstri Bölgesi olarak kabul edilip kanun bu çerçevede işletilirse sorun aşılır. Böyle olunca hükümetin hiç bir çekincesi olmaz’ dedi.
İkinci el oto fiyatı düştü askerlerin morali bozuldu
RENAULT Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, otomotiv sektöründe son dönemde gerçekleşen kampanyaların sıfır otomobil fiyatlarını 2 yıl öncesine taşıdığını belirterek, ‘Biz 2003 yılında Clio Symbol’u 18.6 milyara satarken bugün aracın fiyatı 18 milyara geriledi’ dedi. Aybar, kampanyaların etkisiyle ikinci el otomobil fiyatlarının düştüğünü belirterek, ‘Bu işten en çok askerler. Araçlarını değiştirmek isteyenler ikinci el fiyatlarını görünce sinirleniyor’ dedi.
PAZAR BEKLENTİLERİN ÜZERİNDE: Aybar, Renault’un üst modelleri arasında yer alan ve prestij aracı olarak tanımlanan modeli Espace’nin Türkiye pazarına sunulmasıyla ilgili düzenlenen toplantıda sorularımızı yanıtladı. 2005 yılında pazarın 2004 yılına göre aynı seviyelerde kapanacağına işaret eden Aybar, ‘Bu yıl satışlarda ticari aracın etkisi yüksek oldu. Otomobil satışlarında geçtiğimiz yıla göre küçük bir daralma var. Ancak yinede beklentilerin üzerinde’ dedi.
YENİ VERGİ BEKLEMİYORUZ: 2006 yılında ise pazarın yine aynı seviyelerde olmasını beklediklerini kaydeden Aybar, ‘Yeni vergiler bekleniyor mu?’ sorumuza ise, ‘Sektör olarak böyle bir beklenti yok. Hükümet istikrarı hedeflemiş durumda. Umarım yeni vergilerle sektörü vurmazlar’ cevabını verdi. Hafif ticari araçlara vergi konusunda ise adetlerin önemli olduğuna değinen Aybar, ‘Önümüzdeki yıl hafif ticari araç satışları daha da artarsa belki hükümet bu konuda vergi artırmasına gidebilir. Ama şu an için böyle bir şey yok’ dedi.
İKİNCİ EL DÜŞTÜ: Kampanyalar konusunda da bilgi veren Aybar şöyle konuştu: ‘Bugün fiyatlar iki yıl önceye geriledi. Biz 2003 yılında Clio Symbol’ü 18.6 milyara satarken, bugün fiyatı 18 milyara geriledi. Tabi bu durum ikinci el fiyatlarını da aşağıya çekti. Özellikle paşalar bu durumdan çok şikayetçi. Geçtiğimiz yıl 30 milyara bir araç olan bir paşa bu yıl bu aracı 26 milyara satıp yeni bir araç almak istiyor. Ama sıfır fiyat 25 milyara indiği için aracına ikinci el değeri olarak 18 milyar veriyoruz. Bunu duyunca çok sinirleniyorlar.’
Espace 69 milyara piyasadaRENAULT’un üst ürün gamı olarak nitelendirdiği sınıfta yer alan aracı yeni Espace, 69 bin YTL’den başlayan fiyatlarla Türkiye’de satışa sunuldu. İkisi dizel (1.9, 2.9 litre) biri benzinli (2.2 litre) üç motor seçeneği ile Türkiye’de satılacak yeni Espace’dan 2006 yılında 100’ün üzerinde satış hedefleniyor. Espace’de yabancı misyon sahipleri ve yabancı işadamlarını hedef kitle olarak gördüklerini dile getiren İbrahim Aybar, bu nedenle aracın satış noktalarında konuya hakim yabancı dil bilenlerin müşterilere hizmet vereceğini ifade etti.
Yeni Yaris haftaya Türkiye yollarında
TOYOTA yeni nesil Yaris modelini Avrupa ile aynı anda Türkiye pazarına sunmaya hazırlanıyor. Fransa’daki Toyota tesislerinde üretilen yeni Yaris, aralık ayının ikinci yarısında pazardaki yerini alacak. İlk kez yollara 1999 yılında çıkan Yaris şimdiye kadar 1.2 milyon adetten fazla satıldı. Toyota, 2006 yılında Avrupa’da 250 bin adetlik yeni Yaris satışı gerçekleştirmeyi hedefliyor. Yeni Yaris, tüketicilere 3 farklı motor seçeneği ile sunuluyor. Yeni Yaris’te 1.0 litre, 3 silindir, 69 beygir güç üreten VVT-i ve 1.3 litre, 87 beygir gücünde VVT-i benzinli motor seçeneklerinin yanı sıra ilk olarak Toyota Corolla’da kullanılan 90 beygirlik 1.4 D-4D dizel motor görev yapıyor.