Güncelleme Tarihi:
İspanyol OHL-Dimetronic, milyonlarca İstanbullu'nun bir an önce bitmesini beklediği Sirkeci-Halkalı, Gebze-Haydarpaşa banliyö hatlarının iyileştirilmesi projesinde maliyet artışını gerekçe göstererek geçen Ekim ayında işi durdurdu.
Bakanlık, işin durmadığını, banliyö hatlarının Haziran 2015'te biteceğini açıklasa da yapılan görüşmeler sonunda İspanyol konsorsiyumuna ek süre verilmesi kararlaştırıldı.
Bakanlıktan edinilen bilgiye göre, firmanın ek maliyet talebi kabul görmezken, ek süre verilmesi konusunda anlaşmaya varıldı. Buna göre Gebze-Pendik arası bu yılın sonunda; Halkalı-Kazlıçeşme hattı Eylül 2016'da; Ayrılık Çeşme-Pendik hattı 2016’nın sonunda bitecek. Ek süre konusunda anlaşmaya varılmasının ardından çalışmalar 8 Haziran tarihinden itibaren tekrar başladı.
AYDA 4.5 MİLYON KİŞİ TAŞIYORDU
Marmaray Projesi’nin 66 kilometrelik en uzun kısmını oluşturan Halkalı-Kazlıçeşme ve Gebze-Söğütlüçeşme arasındaki mevcut banliyö hatlarında günde ortalama 150 bin; aylık 4.5 milyon kişi taşınıyordu. Bu hatların kapatılmasıyla söz konusu yolcuların taşınması için 213 yeni otobüs devreye alındı. Bu haber Hürriyet'ten alınmıştır
GEBZE HALKALI 105 DAKİKAYA İNECEK
Proje tamamlandığında, banliyö hatları ile metro hatları Marmaray’a entegre edilmiş olacak. Gebze-Halkalı arasında kesintisiz işletmeciliğe geçilecek. Gebze’den Halkalı seyahat süresi 105 dakikaya inecek.
Marmaray 2. etapta, Asya yakasında 43.8 kilometre, Avrupa yakasında 19.6 kilometre mevcut banliyö hatları iyleştirilip, üçüncü hattın ilavesiyle yüzeysel metroya dönüştürülecek.
BAKIRKÖY-BOSTANCI 37 DAKİKA
Proje tamamen işletmeye alındığında; iki hatta banliyö trenleri (CR) çalışacak olup; 3.hat şehirler arası yük ve yolcu trenleri tarafından kullanılacak. Ayrıca Marmaray Projesi ile entegrasyonu sağlandığında Bakırköy-Bostancı arası 37 dakika, Söğütlüçeşme-Yenikapı arası 12 dakika, Gebze Halkalı arası yaklaşık 105 dakika sürecek.
9 YIL GEÇTİ
Marmaray Projesi kapsamında Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının iyileştirilmesi inşaat, elektrik ve mekanik sistemler ihalesi ilk olarak Şubat 2006'da yapılmıştı. İhaleyi Fransız Alstom, Japon Marubeni ile Türk Doğuş İnşaattan oluşan AMD Demiryolu Konsorsiyumu 863 milyon 373 bin euroluk teklifiyle kazanmıştı. Haziran 2007'de de yer teslimi yapılarak işe başlanmıştı. Ancak AMD, Mart 2010'da düşük fiyat gerekçesiyle sözleşme kapsamında fesih bildiriminde bulunmuş; buna karşı Ulaştırma Bakanlığı yüklenicinin ileri sürdüğü nedenlerin geçersiz olduğu karşılığını vermişti. Bunun üzerine AMD, 13 Temmuz 2010'da ICC Tahkime başvurmuştu. Bakanlık yetkilileri tahkim sürecinin hala devam ettiği bilgisini verdiler.
Ulaştırma Bakanlığı bürokratları, bu projenin finansmanın AB kaynaklarından karşılandığını dolayısıyla da ihale şekli, ihale prosedürü ve fiyatlandırmanın tamamen AB mevzuatı çerçevesinde yapıldığını belirtmişlerdi.
179 MİLYON EUROLUK FARK
AMD Konsorsiyumu ilk ihaleyi 863 milyon 373 bin Euroluk teklifiyle kazanmıştı. Ancak onların işi bırakmalarının ardından yapılan ihalede İspanyol konsorsiyumu 1 milyar 42 milyon Euroluk teklifiyle birinci olmuştu. Böylece ilk ihaleye göre fiyat 179 milyon Euro yükselmişti.