Güncelleme Tarihi:
TÜRK Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) tarafından geliştirilen ve Türk havacılık tarihinin en önemli isimlerinden Vecihi Hürkuş’un adını taşıyan, Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı (Hürkuş), hangardan çıkarıldı. Havacılık ve Uzay Günü dolayısıyla Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) Tesisleri’nde, Hürkuş’un hangardan çıkarılış törenine Başbakan Tayyip Erdoğan, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım katıldı.
Yol haritası oluşturacak
Hürkuş, havacılıkta ‘roll-out’ olarak adlandırılan fabrikadan çıkış töreniyle Türkiye’nin 58 yıl sonra yeniden uçak yapabilmesinin yolunu açtı. Hürkuş, askeri bir eğitim uçağı olmasına rağmen TAI, tamamen sivil, Avrupa havacılık kuralları EASA standartlarını izledi. İlk tasarımdan itibaren uygulanan bu sertifikasyon süreci, gelecekte Türkiye’nin imal edeceği sivil yolcu uçakları için önemli bir yol haritası oluşturacak. Ayrıca Türk Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ile koordinasyon sayesinde Türkiye’de deneysel uçakların yapım yolunu da Hürkuş açıyor.
HÜRKUŞ HANGARDAN BÖYLE ÇIKARILDI / WEB TV
Kanat profilinde Türk tasarımı
Uçak dizaynında en kritik aşamayı kanat tasarımı oluşturuyor. TAI mühendisleri farklı bir dizayna imza attı. Bilgisayar ortamında ölçüm değerlerinin ardından İsviçre’de RUAG tesislerine rüzgar tüneli testleri gerçekleştirildi. Yüksek performans burada kanıtlandı. Uçaktaki ‘flowler’ tipi flap, kanat alanını genişletirken düşük süratlerde havada rahatlıkla tutunmasını sağlayacak. 2006 yılında başlayan projede toplam 120 mühendis görev yaptı. Hürkuş için hedef, yer testlerinin ardından yıl sonunda ilk uçuşu yapabilmek. Bu süreçte testler için iki uçak imal edilecek. Ayrıca iki Hürkuş da yer testlerinde kullanılacak. Havacılıkta risklerin en aza indirilmesi için uçaklar limitlerinin görülmesi için zorlu testlerden geçirilecek.
Savaş uçağı alamayan ülkelere de satılacak
HÜRKUŞ’un bu yıl sonunda uçacak ilk modeli sivil standartlara sahip.
Rakipleri arasında en güçlü motora sahip Hürkuş, 1.5 ton bomba ve füzelerden oluşan mühimmat taşıyabilecek. Bu modelle TAI’nin hedefi savaş uçağı alamayan veya terörle mücadelede daha düşük maliyetli operasyon yapmak isteyen ülkelere Hürkuş’u satabilmek.
Sınıfındaki uçaklar arasında Hürkuş 1600 beygirlik Pratt&Whitney PT6 serisi motoruyla en güçlüsü olacak. 5 palli Hartzell pervane, bu gücün yüksek performansla kullanılmasını sağlayacak. Toplam 3.2 ton ağırlığındaki uçağa jet performansı sunacak.
TAI mühendisleri, Hava Kuvvetleri’ndeki öğretmenlerle birlikte bu uçağın kokpitini tasarladı. Arkada oturan öğretmen pilot, öndeki öğrencinin kaskı üzerinden aşağıya doğru 5 dereceyle bakabiliyor. İnişte pilotlara mükemmel görüş alanı sunuyor.
Uçağın üzerinde 104 bakım kapağı var. Teknisyenler uçağın ana parçalarını sökmeden her türlü bakımı bu kapaklardan yapabilecek.
Hamdettim şükrettim bugünleri de gördük
HÜRKUŞ’un hangardan çıkarılma törenine katılan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, bundan 101 yıl önce, iki Osmanlı subayının uçuş eğitimi almalarıyla başlayan havacılık tarihimizde bugünün gerçekten büyük bir dönüm noktası olduğunu ifade ederek, “Osmanlı Tayyare Bölüğü başlangıçta sadece iki ithal uçaktan müteşekkildi, bugün ise en modern hava araçlarıyla hem de artık kendi imal ettiğimiz hava araçlarıyla bölgemizin ve tüm dünyanın en güçlü hava kuvvetlerinden birine sahip olma yolundayız” diye konuştu. Erdoğan şöyle konuştu:
Sıra savaş helikopterlerinde
“TAI’deki yabancı hisseleri satın aldık, bu milli havacılık şirketimizi yeniden yapılandırdık, milli teknolojiye dayalı havacılık projelerini ardı ardına başlattık. Buraya gelmeden önce ANKA insansız hava araçlarımızın uçuşlarını ve termal kamera görüntü aktarmasını izledik. Hamd ettim, şükrettim, ‘Bugünü gördük’ dedim. Artık kendi insansız hava aracımız var. TUSAŞ’ta ürettiğimiz ilk ATAK helikopteri başarılı manevralarıyla göğsümüzü kabarttı, onu seyrettik ve bu yıl itibarıyla önümüzdeki yıl artık savaş helikopterlerimizi kendimiz, bu gördüğünüz tesislerden üretmek suretiyle, temin edeceğiz. Uzaya fırlatılmak üzere son çalışmaları devam eden Göktürk gözlem uydumuz da burada hazırlanıyor, onunla da gurur ve memnuniyet duyduk.”