Oluşturulma Tarihi: Mayıs 27, 2004 00:00
Hurdaya ayrılan araçlar karşılığında yeni taşıt alımında uygulanan 4.5 milyar liralık ÖTV indiriminin 2 milyar 250 milyon liraya düşürülmesi, ‘hurda mağdurları’ yarattı. ÖTV indiriminden yararlanmak için hurda alan binlerce kişi zarar etti.BAKANLAR Kurulu’nun hurdaya ayrılan araçlar karşılığında yeni taşıt alımında uygulanan 4.5 milyar liralık ÖTV indiriminin 2 milyar 250 milyon liraya indirmesi, ‘hurda mağdurları’ yarattı. ÖTV indiriminden yararlanmak için hurda satın alan ve kendi üzerine tescil ettiren binlerce tüketici, hurda indirim miktarı düşünce zarar etti. Hurda otomobilleri 2.5-3 milyar liraya satın alan tüketiciler, ÖTV indirimi 2 milyar 250 milyon liraya düşünce, dün itibarıyla 1 milyar liranın üstünde zararla karşılaştı. Aynı zamanda, daha önceden parasını peşin ödeyen ve yeni otomobilini bekleyen müşterilerle, bayiler arasında hurda indirimi nedeniyle sorunlar yaşanmaya başlandı. Parasını peşin ödeyen müşteriler, bayilerin hurda maliyetini kendilerine yansıtmalarına karşı çıkarken, ana firmalar sorunu çözümlemek için arayışa başladılar. Bazı otomotiv firmaları, hurda mağdurlarının sorunlarını telafi etmek için, bu ay sonuna kadar bu miktarı karşılamak için kampanya hazırlamaya başladılar.ÖNCEDEN AÇIKLANMALIYDIHonda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Ümit Karaaslan, Bakanlar Kurulu kararının binlerce ‘hurda mağduru’ yarattığını söyledi. Önceki gün itibarıyla 3 milyar liraya hurda satın alan ve tescil ettiren tüketicilerin, bugün itibarıyla 1.3 milyar liralık zararla karşılaştığına dikkat çeken Karaaslan, ‘Bu önceden açıklanmalı ve bir süreç içinde uygulama başlatılmalıydı’ dedi.Hurda araçlarda ÖTV indiriminin 2 milyar 250 milyon liraya çekilmesinin otomobil satışlarına olumsuz yansıyacağını ifade eden Karaaslan, şöyle konuştu:‘
Kredi faizleri de yükseliyor. Dolayısıyla ÖTV indiriminin de düşmesiyle birlikte, tüketicinin otomobil satın alma düşüncesinde bir tereddüt oluÅŸabilir. Tüketicinin satın alma kararını etkileyecek bir baÅŸka konu da, ekonomik ve politik geliÅŸmeler... Bütün bunlara raÄŸmen yıl sonunda binek otomobil pazarında 400-450 bin adetlik satış gerçekleÅŸeceÄŸini tahmin ediyoruz. Ancak, küçük segment otomobillerde pazarın daralacağını düşünüyoruz.’Hükümetin vergiler konusunda indir kaldır taktiÄŸi izlediÄŸini söyleyen Karaaslan, bu tarz geliÅŸmelerin insanların kafasında soru iÅŸaretleri yarattığını, en büyük zorluÄŸun ise bu durumu yabancı yatırımcılara anlatmak olduÄŸunu ifade etti. Karaaslan, ‘Bir hafta önce yabancı ortaklarımızla üretimi artırmayı konuÅŸurken, bugün yaÅŸanan bu durumu anlatmakta zorlanıyoruz’ dedi.Böyle kararlar yüzünden önümüzü göremiyoruz HYUNDAÄ° Assan Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Ali Kibar akÅŸamdan sabaha alınan bu kararların birçok kesimi zora soktuÄŸunu söyledi. Otomotiv firmalarının bu tür kararlarla önünü görmekte zorlandığının altını çizen Kibar, şöyle devam etti:‘Hurda araçlarla ilgili ÖTV indirimi kararı bu yıl sonuna kadar uygulanacaktı. Devlet daha önce aldığı bir kararı, belirli bir geçiÅŸ süresi vermeden, aldığı yeni bir kararla deÄŸiÅŸtirdi. Bu durum, otomotiv firmalarının ileriye dönük program yapmasını etkiliyor. Bugün alınan karar belki doÄŸru ama, biraz daha planlı ve programlı olmalıydı. Otomotiv sektörünün toplam pazarla ilgili tahminleri ve üretim planları var. Otomotivde üretimi hemen kesmek mümkün deÄŸil. Dolayısıyla, alınan bu karara üretim açısından uyum saÄŸlamak kolay deÄŸil. Ãœretim planlarını anında deÄŸiÅŸtiremiyoruz.’Yabancı sermayenin Türk otomotiv pazarını istikrarlı ve saÄŸlıklı bir pazar olarak görmek istediÄŸini söyleyen Kibar, ‘Ancak sabahtan akÅŸama alınan bu kararları, yabancı ortaklarımıza anlatmak, üretim planlarımızı deÄŸiÅŸtirmek kolay deÄŸil. Bu yabancı sermayede Türkiye ile ilgili tereddütlere yol açıyor’ dedi.Türkiye’nin imajı olumsuz etkileniyorHURDA araç teÅŸvik miktarının bir gecede yarıya indirilmesinin yabancı sermaye açısından Türkiye imajını ve güvenilirliÄŸini olumsuz etkilediÄŸini söyleyen Toyotasa Genel Müdürü Volkan Eren, ‘Hem müşteriler hem de ellerinde yüksek maliyetli hurda araç bulunan bayiler büyük zarara uÄŸrayacak. Bunun yanı sıra satış planlarını ve sipariÅŸlerini gelecek 2-3 aylık dönemler için yapan firmaları stok yükü altında bırakacak’ dedi.Otomotiv sektörünün gerek yapısı, yatırımları ve yarattığı istihdam hacmi ile istikrarı seven bir sektör olduÄŸunu hatırlatan Eren, şöyle devam etti:‘Bu nedenle uzun soluklu planlara ve sürekliliÄŸe ihtiyaç duyar. Ãœlkemize istihdam saÄŸlayan, hem satın alımda, hem de kullanım esnasında yüksek oranda vergi geliri getiren, yabancı sermaye giriÅŸi saÄŸlayan, ülkemizin dış pazarlarda itibarını yükselten misyonlar üstlenen otomotiv sektörünün büyümesini ve istikrarını saÄŸlamak gerekir. Kısa dönemli kararlar ve uygulama deÄŸiÅŸiklikleri sektördeki istikrarı bozar.’SipariÅŸi verilmiÅŸ 100 bin araç var OTOKOÇ Genel Müdürü Cenk Çimen, kararla hurda teÅŸviÄŸinin hiçbir öneminin kalmadığını belirterek, bunun sektöre çok ciddi etkileri olacağını söyledi.Çimen, Türkiye’ye yabancı sermaye gelmediÄŸinden ÅŸikayet edildiÄŸini hatırlatarak, ‘Böyle bir ortamda yabancının gelmesi imkansız gibi bir ÅŸey. Gelmek isteyenler bir kere, bir kere daha düşünüyor. Çünkü devamlı deÄŸiÅŸken bir ortam var’ ÅŸeklinde konuÅŸtu.Kısa dönemde, otomotivcilerin elinde bulunan hurda araç stokunun kendilerine büyük sıkıntı vereceÄŸini belirten Çimen, bu otomobillerin maliyeti nedeniyle müşteri ile karşı karşıya kalacaklarını savundu. Åžu anda sipariÅŸi verilmiÅŸ, yolda gelen 100 binin üzerinde araç bulunduÄŸunu da kaydeden Otokoç Genel Müdürü, bu araçların sipariÅŸlerinin iptal edilmesinin güçlüğüne dikkat çekti. Mevcut piyasaya göre, kadroların kurulduÄŸunu ve istihdamın yapıldığını anlatan Çimen, ‘Tansiyon bir 25 çıkıyor, bir 8’e düşüyor. Buna kimsenin dayanmasına imkan yok’ dedi.MTV’de karar Haziran’a kaldıHÃœKÃœMET’in 1.7 katrilyon vergi geliri beklediÄŸi ve temmuzda ikinci taksidi ödenecek olan motorlu taşıtlar vergisinin (MTV) iptaliyle ilgili CHP’nin açtığı davada karar haziran ayına kaldı. Anayasa Mahkemesi, konuyu ‘Derin incelemek’ ve Maliye Bakanlığı yetkililerini dinlemek için davayı 8 Haziran’a erteledi.Anayasa Mahkemesi rapörtörünün de görüşü doÄŸrultusunda MTV ile ilgili iptal kararı verilmesi halinde; Ocak ayında ödenen motorlu taşıtlar vergisinin ilk taksidi ile temmuz ayında ödenecek ikinci taksit konusunda büyük bir karmaÅŸa doÄŸacak. Çünkü, Yüksek Mahkeme’nin haziranda sözlü açıklamayı dinledikten sonra davayı esastan karara baÄŸlamasının ikinci taksidin ödeneceÄŸi temmuz ayını bulabileceÄŸi belirtiliyor. Bu durumun ise vergisini ödeyenler yönünden yine hukuki karışıklığa neden olacağı savunuluyor.Yüksek Mahkeme’nin davayı haziran ayı içinde iptal etmesi ve yürürlüğü durdurma kararı vermesi halinde ise temmuzdaki ikinci taksit MTV tahsilatı tehlikeye girecek. Bu durumda Maliye’nin iptal edilen vergi kadar ek kaynak yaratma yoluna gitmesi ve temmuz gelmeden Anayasa Mahkemesi’nin kararına uygun yeni MTV Yasası çıkarması gerekecek. Birinci taksidi, ek MTV’lerin mahsubu ile vatandaÅŸa iade eden Maliye’nin ikinci taksidi tahsil edememesinin de vergi kaybına yolaçacağı ve bunun da hükümeti sıkıntıya sokabileceÄŸine dikkat çekiliyor. Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararı vermesi halinde, Maliye MTV konusunda üçüncü kez duvara çarpmış olacak. Daha önce çıkarılan iki yasa Yüksek Mahkeme’den dönmüştü. Â
button