Güncelleme Tarihi:
Türkiye'de 21 holding ve yabancı sermayeli ortaklığı 55 ayrı hipermarket zincirine sahip bulunuyor. Hipermarket zincirlerinde gıda ağırlıklı olanları önde geliyor. Bunlar arasında en yaygın hizmeti Migros'un verdiği dikkati çekiyor.
2000 yılına yaklaşırken nüfusun kentlerde yoğunlaşması ve artan tüketime cevap vermek üzere, hipermarket ve büyük mağazalar zinciri yaygınlaşmaya başladı.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) yayını Ekonomik Forum dergisinin son sayısında yer alan değerlendirmeye göre, Türkiye'de 21 Holding ve yabancı sermayeli ortaklığa bağlı toplam 55 hipermarket, büyük kentlerde tüketicinin alım gücüne yönelik hizmet veriyor.
GIDA SEKTÖRÜ ÖNDE
Gıda, büyük mağazacılıkta önde gelen sektör durumunda olurken, bunda Türkiye'de tüketim harcamalarında gıda ve içeceğe ayrılan yüzde 40 payın etkisinin büyük olduğu vurgulanıyor.
Migros, gıda sektöründe 89 büyük mağazası ve 63 Şok mağazası ile birinci sırada yer alırken, Tansaş 77 mağaza ve Finansbank'ın satın aldığı Gima 54 mağaza ile ikinci ve üçüncü sırada bulunuyorlar.
Bu alanda fast-food restoranlarından oluşan zincir, yeme-içme ile ilgili büyük mağazacılığın bir ayağını oluştururken, çeşitli kuru gıda perakendeciliğinde yabancı sermaye işbirliği dikkat çekiyor. Metro, Fransız Continent, Carrefour, Broker, Spar ve Real hipermarket bu gruba girenler arasında.
Tansaş, Gima, İsmar, Migros en yaygın satış noktasına sahip isimler. Alman Metro, toptancıya satış yapıyor ve İstanbul'da 2, Bursa, İzmir, Ankara ve Adana'da birer olmak üzere toplam 6 satış noktası bulunuyor. Carrefour Sabancı ortaklığındaki yabancı sermayeli mağaza olarak biliniyor. Ordu Pazarları, Makro Marketler, Beğendik ve Yimpaş gıda sektöründe büyük mağazalar zincirine sahip diğer şirketler.
NALBUR ZİNCİRİ
Bölümlü mağaza adı da verilen giyim ağırlıklı büyük mağazaların başlıcaları YKM, Çarşı, Mudo City, Vakko, Pabetland ve Beymen'den oluşuyor.
Nalbur marketler uzmanlaşılan bir başka alan. Alman ortaklı Bauhaus, bu tür mağazacılığın en büyüğü. As 2000, Götzen, Mr Bricolage, Koçtaş ve Planet nalbur marketlerin diğer örnekleri.
HİPERMARKET NEDİR?
Hipermarket, satış alanı 2500 metrekareyi geçen, 8'den fazla yazarkasası olan, gıda ve gıda dışı ürünleri birlikte pazarlayan, otoparkı olan perakende mağazalara verilen genel ad. Bu tanıma uyanların sayısı Türkiye'de ancak 55'i buluyor.
Hipermarket büyüklüğündeki mağazaların kurulmasının üzerinden 5 yıl geçmeden günde 15 milyar doların tüketildiği parekende pazarının, yüzde 10, bazı görüşlere göre yüzde 25'e yakınının sayıları 55'i aşan bu dev mağazalarca kontrol edildiği belirtiliyor.
Avrupa'da pazar payı yüzde 70'lere yaklaşmışırken, sadece İstanbul'da hipermarketlerin pazardaki payı yüzde 50'yi, Türkiye genelinde ise yüzde 25'i aştığı yönünde tahminler bulunuyor.