OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 14, 2004 00:00
Karadenizli müteahhitleri hedef alıp ısıtma sektörüne giren Süleyman Kan, ardından, ‘En azından o yolda ölürüz’ diyerek STFA modeliyle işlerini büyütmeye çalıştı. Fason üretim yaptırıp marka yaratan Kan, Düzce’de üretimini 6’ya katlayacak radyatör fabrikası kuruyor, ciroda 35 milyon
Euro’ya uzanıyor.BAYKAN Grup 2005 ortalarında Düzce’de açılacak yeni fabrikasıyla yüzde 80’i ihracattan yıllık 35 milyon Euro ciro hedefliyor. 2004 için 30 milyon
dolar ciro hedefi koyan Baykan Grup Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Süleyman Kan şöyle baÅŸlıyor anlatmaya:‘Makina mühendiyisim. Yıldız Ãœniversitesi 1980 giriÅŸliyim ve gece bölümünde okudum. Gece okurken gündüz de tesisat iÅŸlerine baÅŸladım. Temel fikrim ‘Rizeli olduÄŸum için Karadenizli hemÅŸerim inÅŸaatçıların kalorifer projelerini alır yaparım’ ÅŸeklindeydi. Öğrencilik boyunca montaj ve taahhüt iÅŸleri yaptım. 1985’te üniversiteden mezun oldum ve aynı yıl bir proje taahhüt firması (Kantes) kurdum. 1987’ye kadar bu firmayla yürüdüm.’STFA GÄ°BÄ° OLMAKBir süre sonra ÅŸirketleÅŸmeye karar veren Süleyman Kan, 1987’de üniversiteden bir arkadaşıyla yeni bir firma kurar. Ä°kisinin de hayalinde o dönemde en popüler inÅŸaat ÅŸirketi konumundaki Sezai TürkeÅŸ-Fevzi Akkaya (STFA) gibi büyük olabilmek vardır. Süleyman Kan şöyle devam ediyor:‘Arkadaşım Orhan Sevinçler ile kurduk firmayı. Adını da ‘SKOS’ koyduk. Çünkü STFA’yı çok beÄŸeniyorduk. STFA, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nde büyük iÅŸ yapmıştı. ‘Süleyman Kan-Orhan Sevinçler’ (SKOS) olsun’ dedik. Bize ‘STFA kim siz kimsiniz’ diyenler oldu ama biz karınca misali; ‘hacca gidemesek de o yolda ölürüz’ diye çıktık yola. 1990’lara kadar yine taahhüt iÅŸleri, montaj, fabrikaların buhar tesisatları, daha büyük özel kalorifer tesisatları, kanal iÅŸleri ile geldik. Sonra baktık ki çok yüklü alımlarımız var. ‘Niye biz bu ürünlerin satışını-ticaretini yapmıyoruz’ dedik. Satış oganizasyonu kurduk ve ısıtma sektöründeki ürünlerin ticaretine baÅŸladık.’VE ÃœRETÄ°M BAÅžLIYORSüleyman Kan ÅŸirketin büyüme sürecini, ‘Yahya Kaptan’ı yaptık (1500 daire), Emlak Bankası, Elvan Kent, Sarıyer Korukent, Yalova Göçmen Konutları vs. derken aynı anda 3-4 bin konutluk iÅŸ yapıyorduk. Ticaretimiz ciromuz buna baÄŸlı olarak hızla büyüyordu. Ä°ÅŸlerimize ikinci büyük ivmeyi kazandıran geliÅŸme ise doÄŸalgaz oldu. Ä°stanbul’da doÄŸalgaz bize çok parlak bir dönem yaÅŸattı. 1997’ye kadar böyle devam etti ve bu defa da LPG dönüşüm iÅŸi baÅŸladı. 60 bin civarında aracın dönüşümü bizim ithal ettiÄŸimiz ürünlerle yapıldı’ diye özetliyor.Baykan Grup’un sanayiciliÄŸe otogaz dönüşüm iÅŸinin yan ürünü olan kelepçe üretimiyle 1999’da baÅŸladığını belirten Süleyman Kan, bir süre sonra da kalorifer radyatörü üretimine baÅŸladıklarını ve bu alanda büyüdüklerini belirterek, ticaret için de farklı bir örgütlenme modeli oluÅŸturduklarını anlatıyor. Kan, ‘Yatırım yapılacak bölgeden bir ortak buluyoruz ve ÅŸirket kuruyoruz. O ÅŸirket bölgesinde bayilikleri kuruyor. Böylece herkesin eli taşın altında oluyor’ diyor ve şöyle devam ediyor:‘Ankara’da da Romanya’da da böyle yaptık. Åžu anda Romanya’ya ayda 200-250 bin Euro’luk 10 TIR mal gönderiyoruz. İç piyasada hedefimiz 12 bölge ÅŸirketi ve satış plazası kurmak.’10 milyon Euro’luk yeni yatırım yapıyoruzSÃœLEYMAN Kan, 12 ÅŸirkete ve 25 ortalı bir yapıya dönüşen Baykan Grup’un Ä°kitelli Organize’deki yıllık kapasitesi 200 bin metre olan radyatör üretimini yakında dev bir yatırımla 1 milyon 200 bin metreye çıkaracağını söylüyor. Kan şöyle konuÅŸuyor: ‘Radyatör iÅŸine de 2.5 yıl önce yerli bir üreticiye fason ürettirerek girdik. Sonra kendimiz tesis kurduk ve ayda 18 bin metre üretim yapan bir kapasiteye ulaÅŸtık. Tesisi Alman ortakla kurmuÅŸtuk, ÅŸimdi tamamı bizim. Yeni üretim merkezimiz de Düzce olacak. Buradaki üretimimiz de devam edecek. Düzce’ye radyatör tesisi kuruyoruz, inÅŸaatı sürüyor ve 2005’in 6’ıncı ayında tamamlanacak. Kapasitesi yıllık 1.2 milyon metre olacak. Orada Ä°talyan ortaklığıyla yılda 50 bin adet kombi de üreteceÄŸiz. Yeni tesislerimiz 20 bin metrekare kapalı alanlı ve 10 milyon Euro’luk bir yatırım olacak.’İtalya’da fason kombi yaptırdıSÃœLEYMAN Kan, 2000’li yıllarda ithalata baÅŸladıklarını söylüyor ve şöyle devam ediyor: ‘Bankok’tan Amena klimalarını ithal ettik. Böylece marka olma yolunda ilk adımları da attık. Sonra kombi iÅŸine girdik. Ä°talya’da fason olarak Baykan markasıyla kombi ürettirdik ve onları da ithal ettik. Bir anlamda Avrupa’nın Türkiye’de yaptığının tersini yaptık. Ä°talya’da ürettirdiÄŸimiz Baykan Kombiler Türk pazarında çok tuttu. Åžimdi kombiyi de Türkiye’de üreteceÄŸiz.’Hekim Yapı’nın Fiber Cement’i üretime baÅŸladıHEKÄ°M Yapı A.Åž.’nin Sakarya Ä°kinci Organize’deki Fiber Cement Tesisleri üretime baÅŸladı. 1989’da Prefabrik Yapı Ä°nÅŸaat Sanayi ve Ticaret Ltd. ile sektöre giren Ömer ve Nafiz Hekim bu yatırımın üretim lisansı için Belçikalı Etex’e baÄŸlı Redco ile anlaÅŸma yaptı. Hekim Yapı A.Åž.’nin tamamını öz sermayesiyle gerçekleÅŸtirdiÄŸi yatırım, 60 bin metrekare alan üzerinde faaliyet gösteriyor ve 100 kiÅŸilik istihdam saÄŸladı. Yapı sektöründe geniÅŸ bir kullanım alanı olan Fiber cement ürünler; yapıların dış ve iç duvar, ara kat, tavan, çatı örtüsü, alt kaplama, saçak altı kaplama, seramik altı kaplama, ıslak hacim duvar kaplama ve prefabrike yapı üretiminde kullanılıyor. Çinli Coship Ä°kitelli’de üretime hazırlanıyorÇİNLÄ° TV uydu sistemleri markası Coship Türkiye’de üretim yatırımı yapacak. Coship Türkiye Distribütörü Sena Elektronik Dış Ticaret Ltd.’in sahibi Ercan Keskin, ‘İkitelli Organize’de önümüzdeki yıl Çinlilerle yüzde 50’şer ortaklı fabrika kuracağız’ dedi. Keskin, ‘Coship, Çin’de en büyük digital uydu recever üreticisi. 3 bin 500 kiÅŸilik istihdamı ve 1 milyar dolara yakın ciroları var. Joint venture yapacağız ve makineleriyle,mühendisleriyle gelecekler’ diye konuÅŸtu. Ercan Keskin, Çinli sanayicilerin Türkiye’nin coÄŸrafi konumunu deÄŸerlendirmek istediklerini belirterek şöyle devam etti: ‘İkitelli’de Ocak 2005 itibariyle temel atmayı planlıyoruz. 5 milyon dolarlık bir yatırım olacak ve ilk etapta 250 kiÅŸilik istihdam saÄŸlanacak.’Tennessee 10 giyim maÄŸazası açacakAMERÄ°KA’nın ünlü giyim markalarından Tennessee’nin Türkiye ve dünya satış lisansını alan As Uluslararası Tekstil Sanayi ve Ticaret Ltd., ÅŸu anda 4 olan maÄŸaza sayısını 2005 sonuna kadar 10’a çıkaracak. Åžirketin sahipleri Semih ve Suat KuÅŸbaygı kardeÅŸler, ABD pazarı için yaptıkları üretimi de bu ülkeye ihraç etmeye baÅŸladıklarını belirterek şöyle konuÅŸtular: ‘Tennessee markası Amerika’nın Tennessee eyaletinde at sporlarına hizmet veren eski bir kulübe ait ve biz bu markanın ABD dışı tüm üretim ve satış lisansını aldık. Åžimdi birçok ülkeye ve ABD’ye de Türk malı Tennessee olarak ihracat yapıyoruz. İç pazarda da maÄŸaza sayısını artırarak Türkiye geneline yayılacağız. 4 milyon dolarlık maÄŸaza yatırımı yapacağız. MaÄŸazalarımız Club mantığında ve bahçeli olacak.’Â
button