‘Hiç olmazsa o yolda ölelim’ dedi, ‘radyatör’ 6 kat büyüdü

Güncelleme Tarihi:

‘Hiç olmazsa o yolda ölelim’ dedi, ‘radyatör’ 6 kat büyüdü
Oluşturulma Tarihi: Eylül 14, 2004 01:20

Karadenizli müteahhitleri hedef alıp ısıtma sektörüne giren Süleyman Kan, ardından, ‘En azından o yolda ölürüz’ diyerek STFA modeliyle işlerini büyütmeye çalıştı. Fason üretim yaptırıp marka yaratan Kan, Düzce’de üretimini 6’ya katlayacak radyatör fabrikası kuruyor, ciroda 35 milyon Euro’ya uzanıyor.

BAYKAN Grup 2005 ortalarında Düzce’de açılacak yeni fabrikasıyla yüzde 80’i ihracattan yıllık 35 milyon Euro ciro hedefliyor. 2004 için 30 milyon dolar ciro hedefi koyan Baykan Grup Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Kan şöyle başlıyor anlatmaya:

‘Makina mühendiyisim. Yıldız Üniversitesi 1980 girişliyim ve gece bölümünde okudum. Gece okurken gündüz de tesisat işlerine başladım. Temel fikrim ‘Rizeli olduğum için Karadenizli hemşerim inşaatçıların kalorifer projelerini alır yaparım’ şeklindeydi. Öğrencilik boyunca montaj ve taahhüt işleri yaptım. 1985’te üniversiteden mezun oldum ve aynı yıl bir proje taahhüt firması (Kantes) kurdum. 1987’ye kadar bu firmayla yürüdüm.’

STFA GİBİ OLMAK

Bir süre sonra şirketleşmeye karar veren Süleyman Kan, 1987’de üniversiteden bir arkadaşıyla yeni bir firma kurar. İkisinin de hayalinde o dönemde en popüler inşaat şirketi konumundaki Sezai Türkeş-Fevzi Akkaya (STFA) gibi büyük olabilmek vardır. Süleyman Kan şöyle devam ediyor:

‘Arkadaşım Orhan Sevinçler ile kurduk firmayı. Adını da ‘SKOS’ koyduk. Çünkü STFA’yı çok beğeniyorduk. STFA, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nde büyük iş yapmıştı. ‘Süleyman Kan-Orhan Sevinçler’ (SKOS) olsun’ dedik. Bize ‘STFA kim siz kimsiniz’ diyenler oldu ama biz karınca misali; ‘hacca gidemesek de o yolda ölürüz’ diye çıktık yola. 1990’lara kadar yine taahhüt işleri, montaj, fabrikaların buhar tesisatları, daha büyük özel kalorifer tesisatları, kanal işleri ile geldik. Sonra baktık ki çok yüklü alımlarımız var. ‘Niye biz bu ürünlerin satışını-ticaretini yapmıyoruz’ dedik. Satış oganizasyonu kurduk ve ısıtma sektöründeki ürünlerin ticaretine başladık.’

VE ÜRETİM BAŞLIYOR

Süleyman Kan şirketin büyüme sürecini, ‘Yahya Kaptan’ı yaptık (1500 daire), Emlak Bankası, Elvan Kent, Sarıyer Korukent, Yalova Göçmen Konutları vs. derken aynı anda 3-4 bin konutluk iş yapıyorduk. Ticaretimiz ciromuz buna bağlı olarak hızla büyüyordu. İşlerimize ikinci büyük ivmeyi kazandıran gelişme ise doğalgaz oldu. İstanbul’da doğalgaz bize çok parlak bir dönem yaşattı. 1997’ye kadar böyle devam etti ve bu defa da LPG dönüşüm işi başladı. 60 bin civarında aracın dönüşümü bizim ithal ettiğimiz ürünlerle yapıldı’ diye özetliyor.

Baykan Grup’un sanayiciliğe otogaz dönüşüm işinin yan ürünü olan kelepçe üretimiyle 1999’da başladığını belirten Süleyman Kan, bir süre sonra da kalorifer radyatörü üretimine başladıklarını ve bu alanda büyüdüklerini belirterek, ticaret için de farklı bir örgütlenme modeli oluşturduklarını anlatıyor. Kan, ‘Yatırım yapılacak bölgeden bir ortak buluyoruz ve şirket kuruyoruz. O şirket bölgesinde bayilikleri kuruyor. Böylece herkesin eli taşın altında oluyor’ diyor ve şöyle devam ediyor:

‘Ankara’da da Romanya’da da böyle yaptık. Şu anda Romanya’ya ayda 200-250 bin Euro’luk 10 TIR mal gönderiyoruz. İç piyasada hedefimiz 12 bölge şirketi ve satış plazası kurmak.’

10 milyon Euro’luk yeni yatırım yapıyoruz

SÜLEYMAN Kan, 12 şirkete ve 25 ortalı bir yapıya dönüşen Baykan Grup’un İkitelli Organize’deki yıllık kapasitesi 200 bin metre olan radyatör üretimini yakında dev bir yatırımla 1 milyon 200 bin metreye çıkaracağını söylüyor. Kan şöyle konuşuyor: ‘Radyatör işine de 2.5 yıl önce yerli bir üreticiye fason ürettirerek girdik. Sonra kendimiz tesis kurduk ve ayda 18 bin metre üretim yapan bir kapasiteye ulaştık. Tesisi Alman ortakla kurmuştuk, şimdi tamamı bizim. Yeni üretim merkezimiz de Düzce olacak. Buradaki üretimimiz de devam edecek. Düzce’ye radyatör tesisi kuruyoruz, inşaatı sürüyor ve 2005’in 6’ıncı ayında tamamlanacak. Kapasitesi yıllık 1.2 milyon metre olacak. Orada İtalyan ortaklığıyla yılda 50 bin adet kombi de üreteceğiz. Yeni tesislerimiz 20 bin metrekare kapalı alanlı ve 10 milyon Euro’luk bir yatırım olacak.’

İtalya’da fason kombi yaptırdı

SÜLEYMAN
Kan, 2000’li yıllarda ithalata başladıklarını söylüyor ve şöyle devam ediyor: ‘Bankok’tan Amena klimalarını ithal ettik. Böylece marka olma yolunda ilk adımları da attık. Sonra kombi işine girdik. İtalya’da fason olarak Baykan markasıyla kombi ürettirdik ve onları da ithal ettik. Bir anlamda Avrupa’nın Türkiye’de yaptığının tersini yaptık. İtalya’da ürettirdiğimiz Baykan Kombiler Türk pazarında çok tuttu. Şimdi kombiyi de Türkiye’de üreteceğiz.’

Hekim Yapı’nın Fiber Cement’i üretime başladı

HEKİM
Yapı A.Ş.’nin Sakarya İkinci Organize’deki Fiber Cement Tesisleri üretime başladı. 1989’da Prefabrik Yapı İnşaat Sanayi ve Ticaret Ltd. ile sektöre giren Ömer ve Nafiz Hekim bu yatırımın üretim lisansı için Belçikalı Etex’e bağlı Redco ile anlaşma yaptı. Hekim Yapı A.Ş.’nin tamamını öz sermayesiyle gerçekleştirdiği yatırım, 60 bin metrekare alan üzerinde faaliyet gösteriyor ve 100 kişilik istihdam sağladı. Yapı sektöründe geniş bir kullanım alanı olan Fiber cement ürünler; yapıların dış ve iç duvar, ara kat, tavan, çatı örtüsü, alt kaplama, saçak altı kaplama, seramik altı kaplama, ıslak hacim duvar kaplama ve prefabrike yapı üretiminde kullanılıyor.

Çinli Coship İkitelli’de üretime hazırlanıyor

ÇİNLİ
TV uydu sistemleri markası Coship Türkiye’de üretim yatırımı yapacak. Coship Türkiye Distribütörü Sena Elektronik Dış Ticaret Ltd.’in sahibi Ercan Keskin, ‘İkitelli Organize’de önümüzdeki yıl Çinlilerle yüzde 50’şer ortaklı fabrika kuracağız’ dedi. Keskin, ‘Coship, Çin’de en büyük digital uydu recever üreticisi. 3 bin 500 kişilik istihdamı ve 1 milyar dolara yakın ciroları var. Joint venture yapacağız ve makineleriyle,mühendisleriyle gelecekler’ diye konuştu. Ercan Keskin, Çinli sanayicilerin Türkiye’nin coğrafi konumunu değerlendirmek istediklerini belirterek şöyle devam etti: ‘İkitelli’de Ocak 2005 itibariyle temel atmayı planlıyoruz. 5 milyon dolarlık bir yatırım olacak ve ilk etapta 250 kişilik istihdam sağlanacak.’

Tennessee 10 giyim mağazası açacak

AMERİKA
’nın ünlü giyim markalarından Tennessee’nin Türkiye ve dünya satış lisansını alan As Uluslararası Tekstil Sanayi ve Ticaret Ltd., şu anda 4 olan mağaza sayısını 2005 sonuna kadar 10’a çıkaracak. Şirketin sahipleri Semih ve Suat Kuşbaygı kardeşler, ABD pazarı için yaptıkları üretimi de bu ülkeye ihraç etmeye başladıklarını belirterek şöyle konuştular: ‘Tennessee markası Amerika’nın Tennessee eyaletinde at sporlarına hizmet veren eski bir kulübe ait ve biz bu markanın ABD dışı tüm üretim ve satış lisansını aldık. Şimdi birçok ülkeye ve ABD’ye de Türk malı Tennessee olarak ihracat yapıyoruz. İç pazarda da mağaza sayısını artırarak Türkiye geneline yayılacağız. 4 milyon dolarlık mağaza yatırımı yapacağız. Mağazalarımız Club mantığında ve bahçeli olacak.’
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!