Visa Avrupa ve Visa Türkiye'nin Eylül 2004-Eylül 2005 dönemini kapsayan verileri, İstanbul'da düzenlenen basın toplantısında Visa Avrupa Güney Avrupa'dan Sorumlu Başkan Yardımcısı Mark Antipof ve Visa Türkiye Genel Müdürü Berna Ülman tarafından açıklandı.
Verilen bilgiye göre, Visa Avrupa'nın 1 Temmuz 2004'te gerçekleşen şirketleşmesinin ardından geçen bir yılda satış noktası işlem adedinde yüzde 16,1'lik artışla 11,7 milyara, harcamada yüzde 15,4'lik artışla 684,3 milyar avroya ulaşıldı. Avrupa'da Visa kartlarının toplam kullanımı önceki döneme göre yüzde 18,7 artarak 1 trilyon 9 milyar avroya çıktı. 30 Eylül 2005 itibariyle geçen bir yılda Visa Avrupa 646 milyon avro gelir elde etti. Eylül 2005'te toplam Visa kart sayısı 296,6 milyon adede ulaşırken, Visa banka kartı adedi 179,4 milyona, Visa
kredi kartı adedi 110,6 milyona, Visa ticari kart adedi ise 6,7 milyona yükseldi.
TÜRKİYE'DEKİ DURUM
Türkiye'de ise Eylül 2005'te önceki döneme göre Visa kartları ile yapılan işlemlerin toplam tutarı yüzde 34,2 artarak 74,7 milyar YTL'ye, toplam alışveriş harcamaları yüzde 41,3 artışla 34,9 milyar YTL'ye, toplam işlem sayısı yüzde 20 artışla 814,9 milyona, toplam alışveriş işlem sayısı ise yüzde 22,2 artışla 559,7 milyona ulaştı.
Türkiye'deki Visa kartlarının sayısında önemli bir artış gerçekleşti. Banka kartı sayısı önceki döneme göre yüzde 36 artarak 19,6 milyona, kredi kartı sayısı ise yüzde 25,6 artarak 15,3 milyona ulaştı. Toplam kart sayısı ise yüzde 31'lik artışla 35 milyon adede çıktı. Yaklaşık 8 milyon yeni Visa kartının 5 milyonunu banka kartları oluşturdu.
Aynı dönemde Visa kredi kartlarının alışverişte kullanımı yüzde 41 artarken, Visa Electron banka kartlarının kullanımı da yüzde 89,5'lik artışla 463,5 milyon YTL'ye ulaştı. Tüm kişisel harcamalar içinde Visa kart kullanım oranı önceki yıla göre 1,9 puan artarak yüzde 10,9'a ulaştı. Visa Türkiye, kredi kartı pazarında Eylül 2004'te yüzde 49 olan payını geçen yılın Eylül sonu itibariyle yüzde 53'e çıkardı. Visa'nın banka kartı pazarındaki payı da yüzde 15'lik artışla yüzde 44'e yükseldi.
“AMACIMIZ ÇEK VE NAKİTİN YERİNE GEÇMEKTİR”
Visa Avrupa Güney Avrupa'dan Sorumlu Başkan Yardımcısı Mark Antipof, toplantıda yaptığı konuşmada, şirketleşmenin ardından çok başarılı bir dönem geçirdiklerini ifade ederek, “Hem satış hacmimizi yükseltiyoruz, hem de maliyetleri düşürüyoruz. Amacımız çek ve nakitin yerine geçmektir” dedi.
Antipof, Avrupa'da toplam harcamaların yüzde 10'unun Visa kartlarıyla gerçekleştirildiğini, bunun yüzde 7'lik bir büyümeye işaret ettiğini belirterek, Visa kartlarının artık daha küçük alışverişlerde de kullanıldığını bildirdi.
2006'da büyümeye devam edeceklerini vurgulayan Antipof, Visa kartlarının sayısının 314 milyon adede ulaşmasını istediklerini, nakit ve çekin yerine geçmeye devam edeceklerini, kredi kartları alanında daha da ilerleyeceklerini kaydetti. Tek Avrupa Ödeme Bölgesi (SEPA) ile Visa tarafından geliştirilen ve SEPA vizyonunu sağlayan Avrupa Çip&PIN dekont sisteminin (V PAY) gelişimini de anlatan Antipof, V PAY sayesinde tamamen güvenli bir banka kartı platformu sağlamayı, yurtiçi faaliyet alanlarında tercih edilen platform olmayı hedeflediklerini söyledi.
“TEMASSIZ KARTLARI PİYASAYA SÜRECEĞİZ”Temassız kartları piyasaya süreceklerini belirten Antipof, bir soru üzerine, bu kartlarda gözükmeyen bir çip olduğunu, bunun havada okuyucuya tutularak ödemenin yapılabildiğini, böylece işlemin hızlı ve verimli olmasının sağlandığını, kuyrukların uzun olduğu yerlerde ve ulaşım araçlarında bu kartların kullanılabileceğini kaydetti. Mark Antipof, Türkiye'nin Visa için önemli bir piyasa ve hızla büyüyen bir ekonomiye sahip olduğunu vurgulayarak, “Bizim bu yıl için Türkiye'de Visa kullanımındaki yüzde 25 artış hedefimiz, mütevazı kalabilir. Çip ve şifre devreye girecek. Bu davranışlarda değişikliğe yol açabilir. Bir yavaşlama öngörülebilir. Büyük ihtimalle bu rakamdan çok daha fazla bir artış olacak. Biz yine de muhafazakar olmayı tercih ettik” diye konuştu. Visa Türkiye Genel Müdürü Berna Ülman da, 2005 yılında Visa'nın Türkiye'de son derece başarılı olduğunu belirterek, “Bir yılda her 100 YTL'lik tüketici harcamasında 11 YTL'lik harcamanın Visa kartlarıyla yapılmış olması, Visa'nın Türkiye ekonomisi açısından taşıdığı önemi göstermektedir” dedi.
YENİ LOGOLU KARTLAR GELİYOR
Ülman, 2006'dan itibaren Türkiye'de yeni logolu kartlar görülmeye başlanacağını söyledi. Berna Ülman, tüketici harcamalarındaki paylarını artırmayı hedeflediklerini, bu amaçla banka kartlarının alışverişteki kullanımını yükseltmeyi, taksiler gibi bazı yerlerde kart kabulünün yaygınlaştırılmasına çalışılacağını bildirdi. Ticari kartlarda gidilecek çok yolları olduğunu vurgulayan Ülman, EMV kartlarda şifreye geçiş çalışmalarının hazır olduğunu bildirdi.
“Her Günün Keyfini Yaşa” sloganını taşıyan yeni reklam kampanyalarının, bütün bu çalışmalarını desteklediğini ifade eden Ülman, bir soru üzerine, Eylül 2006'da kart adedinin 40 milyonu yakalayacağını, kullanımda yüzde 25 artış olacağını ve toplam tüketici harcamalarında Visa'nın payının yüzde 12,5'e çıkarmayı hedeflediklerini kaydetti.
Temassız kartlara yönelik pek çok bankanın çalışması olduğunu anlatan Ülman, Visa kullanımındaki yüzde 25 artış hedefine ilişkin bir soru üzerine, Türkiye'nin büyüyen bir pazar olduğunu, banka kartının şu anda alışverişte çok az yer tuttuğunu, o kısma odaklanacaklarını söyledi.
Berna Ülman, Türkiye'de kredi kartı sıkıntısı olup olmadığının sorulması üzerine, bu konuda bir düzenleme istenmesinin son derece normal olduğunu, AB'de de benzer bir çalışma yapıldığını hatırlatarak, şunları kaydetti:
“Önemli olan, bu çalışmanın tüm taraflarla yapılması. Bu ürün, dokunduğu taraflara büyük faydalar sağlıyor. Türkiye'de ödenmeme yüzdeleri, 120 günü geçmiş alacaklar Avrupa'nın çok altında. Bu tartışmada tarafların ve ekonominin büyümesinin göz önünde bulundurulması önemli. Bütüncül ele alınması gerekir.”