<B>Burhanettin DEMİRCİOĞLU</B>
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 03, 2003 13:28
Zorunlu tasarruflarda, ana para ödemesi Nisan ayı içinde yapılacaktı, ancak yapılamadı. Mayıs 2003'e geldik. Ana para ödemelerinde karmaşa, problem, sorunlar, ihmalkarlıklar, iş bilmezlik, hatta çeşitli bahanelerle ödemeden kaçınma devam ediyor.
Ziraat Bankası, Nisan 1988'den Mayıs 2000'e ve hatta bugüne kadar zorunlu tasarruflarla ilgili hizmet bedeli aldı. Buna rağmen ciddi anlamda bir çalışma yapılmadığı ortaya çıktı.
Ödemenin daha ilk gününde ortaya çıkan, 'belgeniz eksik, para yatmamış, TC kimlik numaranız yok, vergi numaranız yok' gibi pek çok sorunu gören çalışanlar, ne yapacaklarını şaşırmış durumdalar.
Ziraat Bankası'nın yapması gerektiği halde yapmadığı en önemli şey bilgilendirmedir.
Ana para ve nema ödemelerinin yapılacağı önceden belliydi. Ziraat Bankası internette bir sayfa açmalıydı. Burada kesintilerle ilgili bilgiler yer almalıydı. Her hesap sahibi, ayrıntılı olarak bilgilerini görebilmeliydi. Hatta isim, soy isim, doğum tarihi, baba adını giren kişiler kendilerine ait zorunlu tasarruf sicil numaralarını öğrenebilme ve adlarına açılmış birden fazla sicil numarası olup olmadığını bilme hakkına sahip olmalıydılar.
Hatta,
kredi kartı, bilgilendirme kartı gibi mevcut durumu ve detayları gösteren belgeler de çalışanlara gönderilmeliydi.
Ziraat Bankası, kendi kredi alacaklarına şahin, ödemelerine ise karga görüntüsü vermemeliydi.
Bunda yalnızca Ziraat Bankası'nın değil, hükümetin, Hazine Müsteşarlığı’nın, SSK'nın ve işverenlerin de sorumluluğu olduğunu unutmamak gerekir.
Kesintilerin tahsilinden sorumlu olan SSK, nasıl kendi primlerine ve kayıt dışı çalışmalara duyarlılık göstermiyorsa, bu konuda da aynısı oluyor.
Ziraat Bankası Tasarrufu Teşvik Hesapları için daha önce tahsil ettiği hizmet bedelini de geri ödemelidir. Maaşından kesinti yapılan her çalışan Ziraat Bankası'ndan bu kesintileriyle ilgili belge ve bilgileri istemelidir.
Ziraat Bankası'nın bu bilgi ve belgeleri vermekten kaçınması durumunda banka aleyhine dava açma hakkı vardır.
Çalışanlara, emekli olanlara ya da kesintilerini almadan vefat edenlere bazı önerilerim olacak:
Tasarrufu Teşvik Fonu'nda biriken kesintilerin, emekli olanlara ana para ve nemalarıyla ödenmek zorunluluğu vardır. Vefat edenlerin kanuni mirasçıları yine ana para ve nemaların tamamını alabilir.
Kesinti yapılan çalışanlar, SSK'nın bu primleri tahsil etmemiş ya da işverenin ödememiş olması durumunda mahkemeye giderek haklarını aramalıdırlar.
Fonda biriken ana paralarını almak isteyenler, öncelikle herhangi bir Ziraat Bankası şubesine veya;
Ziraat Bankası Genel Müdürlüğü
Sistem Servisleri Müdürlüğü
Tasarrufu Teşvik Fonu Sistemi Servisi-Ankara
adresine müracaat ederek herhangi bir eksikleri olup olmadığını öğrenmelidirler.
Yine ana parasını bireysel olarak almaya gitmeden önce, TC Kimlik Numarasını, Vergi Numarasını, Nüfus Cüzdanını, TTF Hesap Kartını yanında bulundurmalıdır. Şayet var ise, kesinti belgelerinin de getirilmesinde büyük fayda vardır.
Çalışanlar, benim kesintim az diyerek gitmemezlik yapmamalıdır. Bir kuruşunuzu dahi bırakmamanızı tavsiye ediyorum.
Bu konu ile ilgili tüm sorumlular duyarlılıkl göstermeli. Ziraat Bankası kendisine müracaat edenleri karşılamada en büyük misafirperverliği göstermeli, bu insanları baş tacı etmelidir.
İşverenler eksik belgeler konusunda çalışanlarına, daha önceki çalışanlarına azami hassasiyeti göstermeli, eksik belgeleri bulamıyorlarsa (gerekirse) yenisini düzenlemelidir.