A.A.
Oluşturulma Tarihi: Kasım 09, 2005 11:34
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün, bu yılın 9 aylık bölümünde yüzde 19.4'lük pay ile ihracat liderliğini koruduğunu bildirdi.
İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İTKİB) tarafından hazırlanan, hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün 2005 yılı ihracat performansı raporuna göre, sektör söz konusu dönemde 10.3 milyar
dolar değerinde ihracat yaparak, 2004 yılının aynı dönemine göre ihracatını yüzde 7.5 artırdı.
İHKİB Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, değerlendirmesinde, dokuz aylık dönemde yaşanan yüzde 7.5'luk artışın, yeni uluslararası rekabet ortamı ve 2005 yılı çeyreğinden bu yana dünya ekonomisinde ve ticaretinde meydana gelen durgunluk dikkate alındığında kayda değer olduğunu vurguladı.
Orakçıoğlu, açıklamasında şunları kaydetti: “Yaşanan olumsuzluklara rağmen hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, Türkiye genel ihracatından aldığı yüzde 19.4'lük pay ile sektörler arasındaki liderliğini korurken, ülke ekonomisinin motoru ve uluslararası piyasalarda her koşulda rekabet edebilir bir konumda olduğunu göstermiştir. Aşırı değerli TL ile kendi ürünlerimize, ihracat yolunda yeni bir gümrük duvarı ördük. Bu duvar sadece hazır giyim sektörünün değil, tüm sektörlerin ürün ihracatındaki en büyük engel haline geldi.”
Orakçıoğlu, dolar ve Avro'daki YTL'ye karşı düşüş trendinin, dolar Avro bazında maliyetlerin sürekli artmasına neden olduğuna dikkati çekti. Son üç yıldaki kümülatif enflasyonun yüzde 60'lar seviyesinde olması ve maliyetlerin sürekli artmasıyla birlikte, aşırı değerli YTL ile ihracatın, rekabette en büyük olumsuzluğu yarattığını kaydeden Orakçıoğlu, “dünyanın en değerli parasıyla, 2005 sendromuna rağmen ilk dokuz ayda yapılan yüzde 7.5'lik ihracatın, sektörün direncini ortaya koyduğunu” bildirdi.
AB PAZARINDA PERFORMANS
Rapora göre, 2005'in dokuz ayında gerçekleştirilen ihracat performansında, ihracatın yüzde 75.2'sinin yöneldiği AB ülkelerinin belirleyici olduğu gözlendi. AB'ye yönelik ortalama artış yüzde 9.4 düzeyinde oldu. Avro bölgesi ekonomisindeki durgunluğa rağmen sağlanan bu artışın, sektörün rekabet gücü açısından büyük bir anlam ifade ettiği vurgulandı. Sektörün ABD, Kanada ve Japonya gibi ülkelerin yer aldığı diğer OECD ülkelerine yönelik ihracatında yüzde 10.4'lük bir düşüş yaşandığı belirtilirken, söz konusu gerilemenin nedeni olarak, ABD'ye olan ihracatın düşmesi (yüzde 14 düşüş) ve YTL'nin aşırı değerlenmesi gibi faktörlerin yattığı ifade edildi.
Hazır giyim ve konfeksiyon ihracatında oransal olarak fazla bir yer tutmayan diğer Avrupa ülkelerine yönelik ihracat artışının yüzde 50.4, eski SSCB ülkelerine yönelik artışın ise yüzde 32.4 düzeyinde olduğu kaydedildi.
Bölgede en büyük pazar konumunda olan Rusya Federasyonu'na gerçekleştirilen yüzde 14.3'lük ihracat artışının Rusya'nın mevcut ekonomik konjonktürüne göre düşük kalmakla birlikte kötü bir konumda olmadığı vurgulandı.
Ortadoğu ülkelerine yönelik artış ise yüzde 20.8 olarak gerçekleşirken, Afrika ülkelerine yapılan ihracat yüzde 8.5 düşüş gösterdi. Bu düşüşün arkasındaki en önemli nedenin, bölgenin başta gelen pazarlarından olan Libya'ya yapılan ihracatta meydana gelen büyük gerileme (yüzde 45.9 düşüş) olduğu belirtildi.
Hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe ürün grupları bazında 2005 yılı 9 ayında yapılan ihracat incelendiğinde ise dokuma konfeksiyon performansının, örme konfeksiyona göre daha yüksek olduğu belirlendi. Dokuma konfeksiyon performansı 2004 yılı aynı dönemine göre yüzde 11 artarken örme konfeksiyon performansı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6 artış oranında kaldı.
Dokuma konfeksiyon alanında yaşanan artışın büyük ölçüde denim pantolon ve diğer denim türlerinden geldiği belirtildi. Düşük oranlarla artışlar yaşanan örme konfeksiyon alanında ise çorap ihracatı dikkati çekti.