Erkan ÇELEBİ
Oluşturulma Tarihi: Aralık 10, 2008 00:00
Teknolojiyle artık aykırı tasarımlar kolayca gerçekleşiyor. ’Uçan kalıp’ yöntemiyle 330 metreyi bulan köprü ve viyadükler, tek ayak üzerinde inşa edilirken, otomatik tırmanma sistemleriyle de 800 metreyi aşan gökdelenler 30 ay gibi kısa sürede tamamlanabiliyor.
İNŞAAT teknolojilerinde yaşanan son gelişmeler, kısa süre öncesine kadar uygulanması imkansız görülen mimari projelerin peş peşe hayata geçirilmesini sağlıyor. Özel kalıp sistemleriyle, Zaha Hadid gibi aykırı tasarımlara imza atan mimarların projeleri kolayca gerçekleştirilebilirken, son olarak Karadeniz Otoyolu üzerindeki Gülburnu’nda uygulanan "uçan kalıp" adlı dengeli konsol yöntemleri de 330 metreyi bulan köprü ve viyadüklerin tek ayak üzerinde inşa edilmesine imkan tanıyor. Ayrıca, Burj Dubai’de olduğu gibi otomatik tırmanma sistemleri sayesinde de 800 metreyi aşan dev gökdelenlerin 30 ay gibi kısa sürede tamamlanması imkansız olmaktan çıkıyor.
Aralarında bugüne kadar yapılmış ’en yüksek bina’ rekorunu ele geçiren Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki Burj Dubai’nin yanı sıra, Türkiye’deki Marmaray Tüp Geçit ve 2010 yılında Güney Afrika’da düzenlenecek dünya futbol şampiyonasını için inşa edilen Green Point Stadyumu’nun da bulunduğu birçok prestijli projede kullanılan kalıpların üreticisi Doka, geliştirdiği yeni teknolojilerin tanıtımını Avusturya, Amstetten’deki merkezinde gerçekleştirdi.
Milyar
Euro’luk ciro
Doka Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Peter Thalhammer, aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 65 ülke ve 140 satış noktasında faaliyet gösteren Doka’nın 2007 yılında 1 milyar 74 milyon
Euro’luk ciroya ulaştığını söyledi. İnşaatlarda betona şeklini veren kalıplar ile bu kalıpları destekleyen iskele, payanda, dikme gibi ekipmanları üreten Doka’nın, faaliyet alanını her türlü bina, tünel, baraj, köprü, sanat yapıtları ve alt yapı gibi inşaat işlerinin oluşturduğuna dikkat çeken Doka Türkiye Genel Müdürü Suavi Gürel de, "Bu kalıp ve ekipmanlar, satın alınabileceği gibi kiralanma imkanı da bulunuyor" dedi.
Süpervizörlük hizmeti
Türkiye’de Karkamış, Birecik, Borçka ve Muratlı barajlarının yanı sıra Ermenek Elektrik Santrali, Marmaray Tüp Geçidi, Gürburnu Viyadüğü, Pendik Neo Alışveriş Merkezi, Metrobüs Üst geçitleri gibi projelere imza attıklarını da söyleyen Gürel, şu bilgileri verdi: "Sadece ürünlerimizi pazarlamakla kalmıyor müteahhit firmalarla çözüm ortaklığına da gidiyoruz. İşin planlanmasıdan başlayıp, doğru kalıp sisteminin seçimi, iş programına uygun kalıp miktarının belirlenmesi, kalıp kullanımına uygun projelerin hazırlanması, ekipmanın kullanımıyla ilgili süpervizörlük hizmeti verilmesi gibi işbirliklerini içeriyor."
Uçuk projeler hayata geçiyor
DOKA Kalıp Türkiye Genel Müdürü Suavi Gürel, Irak asıllı İngiliz Mimar Zaha Hadid gibi uygulaması zor tasarımlar geliştiren mimarların geliştirdiği projeler için özel kalıp üretimi uygulamasında bulunduklarına dikkat çekerek, "Doka’nın bu yöntemi sayesinde uygulanması imkansız gibi görülen mimari projeler bile hayat bulabiliyor" dedi.
Denge uçan kalıpla tek ayakta sağlanıyor
DOKA ’nın geliştirdiği ve "uçan kalıp" adı verilen dengeli konsol yöntemi sayesinde köprü ve viyadükler, 330 metreye kadar tek ayak üzerinde dengeyi sağlayarak, inşa edilebiliyor. Doka Türkiye Genel Müdürü Suavi Gürel, bunun son örneğinin Karadeniz Otoyolu üzerindeki Gülburnu Viyadüğü’nde uygulamaya konulduğunu belirtti.
Tırmanan kalıplarla gökyüzüne yükseliyor
YENİ geliştirilen otomatik tırmanma sistemleri sayesinde 800 metreyi aşan dev gökdelenler bile 30 ay gibi kısa sürede ve güvenli bir ortamda tamamlanması sağlanıyor. Son olarak, en yüksek bina rekorunu ele geçiren Burj Dubai’nin inşaatında kullanılan bu sistem sayesinde, 15 gün olan kat çıkma süresi de bir haftaya indirilebiliyor. Sistemde uygulanan güvenlik önlemleri de, yükseklik korkusu aşılıyor.