Havayolu şirketleri alan vergisi için Rekabet Kurumu’na gidiyor

Güncelleme Tarihi:

Havayolu şirketleri alan vergisi için Rekabet Kurumu’na gidiyor
Oluşturulma Tarihi: Ekim 26, 2006 00:00

Bazı havalimanlarında TAV’ın havaalanı vergilerini 15 dolardan 15 Euro’ya çevirmesi, özel havayolu şirketlerini ayağa kaldırdı. Havayolu şirketleri kararın iptali için Rekabet Kurumu’na başvurmaya hazırlanıyorlar.

TÜRKİYE Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) üyesi şirketlerin, hava alanı vergisinin bazı hava limanlarında 15 dolardan 15 Euro’ya çıkarılması kararının geri alınması için ekim ayı sonrasında Rekabet Kurumuna gideceği bildirildi. TÖSHİD Yönetim Kurulu Başkanı ve Onur Air Genel Müdürü Şahabettin Bolukçu, aldıkları bilgi ve yazılar doğrultusunda TAV’ın vergi artışı kararının Ankara ve İzmir’de uygulanacağını belirterek, işleten firmanın, yap-işlet-devret modelindeki ihale şartını artışa gerekçe olarak gösterdiğini söyledi.

ÖNCEDEN BİLDİRİM: Bolukçu, ücret tarifelerinin yıllık belirlenmesi nedeniyle dünyada sezon içinde böyle bir vergiyi artırmak veya eksiltmenin mümkün olmadığını ve sezon içindeki değişikliklerin önceden bilinir olması, 6 ay ya da bir yıl önce bu artışların hava yolunu işleten şirket tarafından deklare edilmesi gerektiğini kaydetti. Türkiye’deki hava limanlarında hizmet bedellerinin zaten rakip ülkelerden yüzde 50 daha fazla olduğunu, bu nedenle yeni zamları doğru bulmadıklarını dile getiren Bolukçu, "Uçak şirketleri, böyle bir farkı ödemeye yanaşmıyorlar. Kaldı ki uçak şirketlerinin cebinden her şey dayatmalarla çıkmaya başladı" şeklinde konuştu.

BİLGİ EKSİKLİĞİ: Şahabettin Bolukçu, yap-işlet-devret modelindeki ihale şartnamelerinin gizliliği nedeniyle hava yolu işletmecilerinin artışlarına dair bilgi sahibi olamadıklarını ve bunu müşterilerine deklare edemediklerini belirterek, şöyle devam etti: "Biz şuna da karşıyız; yap-işlet-devret modelinde çok iyi binalar, terminaller yapılmış olabilir. Ama bunları yaparken, azalan gün ihalesi söz konusu oluyor. Yani 3 yıl 8 ayda vermek yerine, fiyatları düşürüp süreyi uzatmanın olduğu bir ihale yönteminin izlenmesi ve fiyatların önceden belirlenmesi lazım. Bana 30 avro bırakırsanız, ben bir hava limanını iki yılda bile geri veririm."

ÖRNEK OLUR: Artışın geri alınması için dernek olarak Rekabet Kurumuna gitme şansları olmadığı için ortak bir karar çerçevesinde şirketlerin başvuru yapacağına dikkat çeken Bolukçu, "Bizim arzumuz, belirgin olmayan ve müşteriden alamadığımız bir parayı ödememektir. Yoksa müşteriden alınabilir olduktan sonra, TAV da pekala alabilir. O zaman TAV, hava alanında müşteriden bu parayı toplasın" dedi. Rekabet Kurumundan hava alanı vergisinin 15 dolar olarak uygulanmasını talep ettiklerini aktaran Bolukçu, "Olay, tabii yalnız TAV’ın yapması değil. Karar, Rekabet Kurumundan dönmezse bu örnek teşkil edecek ve önüne gelen istediği zaman 15 doları 15 Euro yapacaktır. Antalya’da, Dalaman’da, İstanbul’da da aynı şey olabilir. Hava yolu şirketleri, bu yükün altından kalkamaz. Çünkü müşteri bunu ödemez" diye konuştu. Şahabettin Bolukçu, şu anda başvuru için çalışma halinde olduklarını ve Ekim ayı sonuna kadar süreleri bulunduğunu belirterek, bu süre içinde düzeltme yapılmaması halinde başvuruyu Ekim ayı sonrasında yapacaklarını söyledi. Konuyla ilgili Devlet Hava Meydanları İşletmeleri (DHMİ), TAV, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ile ilgili otoritelere mektup gönderdiklerini, gerekli başvuruları yaptıklarını ve cevap beklediklerini kaydeden Bolukçu, "Bu kararın Rekabet Kurumundan yüzde yüz döneceğini düşünüyoruz. Çünkü dünyada hakim müessese konumundaki bir firmanın fiyatları tek taraflı tespit etme şansı yok" dedi.

Bunun adı hakim durumu kötüye kullanmaktır

TÖSHİD Genel Sekreteri ve Saga Hava Taşımacılık A.Ş. Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Musa Alioğlu ise hava alanı işletmecilerinin bu tür kararlarını hakim durumu kötüye kullanma olarak gördüklerini savundu. Artışın gelecek yıl bilet fiyatlarına yansıtılabileceğine işaret eden Alioğlu, kararın Rekabet Kurumundan geri dönmemesi halinde gerekirse gazetelere ilan vererek toplumsal olarak da tepkilerini ortaya koyacaklarını söyledi. Musa Alioğlu, "Biz kanunsuz bir hareketin içinde kesinlikle olmayız, ama kendi hakkımızı yedirmeyiz, vatandaşın cebinden fazladan çıkacak olan paranın da savunmasını yaparız" diye konuştu.

’Artırdım demek’ işin kültürüne uymuyor

PEGASUS Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı da Türkiye’de Türk Hava Yolları (THY) hariç büyük taşıyıcı hava yolu şirketlerinin işinin temelinde uçak kiralama olarak adlandırılan full charter işinin yattığına işaret ederek, bunun 6 ay, 9 ay veya 1 yıl önce yapılan kontratlara dayandığına dikkat çekti. Ali Sabancı, böyle bir ortamda hava alanı vergisinin tebligat ile 15 dolardan 15 Euro’ya çıkarılmasına bir anlam veremediğini dile getirerek, "Bu durumda biz aradaki farkı, dönüp tur operatörlerinden isteyebilir miyiz? Plansız, programsız (bunu artırdım) demek işin kültürüne uymuyor. Eğer 6 ay, 9 ay sonrası için tebligat yapılsa, hava yolu şirketleri maliyet yapısına bunun farkını yansıtacaktır. Bu aynen, köprüden geçerken köprünün ortasında (geçiş ücretini 5 YTL’ye çıkardık) demek gibi bir şey" şeklinde konuştu.

Tek taraflı bir karar

ATLASJET Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy da alınan vergilerin ve vergideki artışların yolculara yansıtıldığını belirterek, hava limanını işleten bir firmanın bugünden yarına zam yapamayacağını, sezon içinde yapılan zamların ise bir sonraki sezon fiyatlarını etkileyeceğini, ilan edilen fiyatların değiştirilmesinin yasalara aykırı olduğunu ve değiştirilemeyeceğini aktardı. Ersoy, 15 Euro kararının Rekabet Kurumundan geri döneceğine inandıklarını kaydederek, "Tek taraflı bir karar. Zammı, TAV (maliyetlerimiz daha fazla arttı) gerekçesiyle yapıyor" diye konuştu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!