Havayolu şirketleri, 7 yılda 600 milyon dolar dolandırıldı

Güncelleme Tarihi:

Havayolu şirketleri, 7 yılda 600 milyon dolar dolandırıldı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 22, 2007 10:24

Denetim, vergi, yönetim danışmanlığı ve kurumsal finansman hizmetleri veren Deloitte, dünya çapındaki 180 havayolu şirketinin katıldığı araştırmasında, dolandırıcılığın havayolları şirketlerine maliyetini masaya yatırdı. Kuruluşun Uluslararası Havayolu İç Denetçiler Birliği ile birlikte gerçekleştirdiği “2006 Havayolu Dolandırıcılık Araştırması” başlıklı raporuna göre, şirket içinden ve dışından kaynaklanan dolandırıcılık vakalarının sektöre, yıllık maliyeti son 7 yılda 600 milyon dolara ulaştı. Araştırmaya katılan havayolu şirketlerinin yüzde 79’u son 12 ay içinde dolandırıcılık vakası yaşadı.

Haberin Devamı

Deloitte yayımladığı “2006 Havayolu Dolandırıcılık Araştırması”nda global ölçekteki büyük havayolu şirketlerinin yanı sıra, ucuz bilet satan şirketler ve charter şirketlerini de kapsadı. Şirketlerin yüzde 44’ü Avrupa’dan, yüzde 17’si Amerika kıtasından, yüzde 12’si Asya’dan, yüzde 10’u Pasifik bölgesinden, yüzde 10’u Ortadoğu’dan ve yüzde 7’si de Afrika’dan katıldı. Deloitte’un raporu, havayolu şirketlerinin dolandırıcılık yüzünden ortalama olarak yılda 3 milyon dolar kaybettiğini ortaya koydu. Yaşanan durumdan en ağır darbeyi ise ekonomik havayolu şirketleri aldı. Geleneksel bir havayolu şirketi yılda ortalama 300 dolandırıcılık vakası ile karşı karşıya kalırken, ekonomik havayolu şirketlerinde bu rakam 1000’e çıkıyor.

İLK SIRADA KREDİ KARTI

Raporda, en çok uygulanan dolandırıcılık yöntemleri arasında sahte veya çalıntı biletlerin kullanılması, kargo hırsızlığı, sahte kayıp bagaj bildirimleri, uçuş mili suiistimali ve karşılıksız çekler bulunuyor. Şirketler en büyük kaybı ise kredi kartı dolandırıcılığı yüzünden yaşadı. Raporda, kredi kartı dolandırıcılığının havayolu sektörüne maliyeti yılda 100 milyon dolar olarak gerçekleştiği belirtiliyor. Havayolu şirketlerinin üçte birinden fazlasını etkileyen kredi kartı dolandırıcılığı şirket dışı dolandırıcılık vakalarının da yüzde 60’a yakınını oluşturuyor. Kredi kartı dolandırıcılığından en fazla bilet satışlarının büyük bölümünü İnternet üzerinden yapan ekonomik havayolu şirketleri etkilendi. Raporda, araştırmaya katılan havayolu şirketlerinin yüzde 20’sinin yolcuların kişisel bilgilerini şirket içinde suiistimal ettiğini ve iç denetçilerin yüzde 7’sinin de yolcuların kimlik bilgilerinin çalışanlar tarafından çalındığı ifade edildi.

UÇUŞ MİLİ SUİİSTİMALİ

“2006 Havayolu Dolandırıcılık Araştırması”na göre şirket içinde rastlanan bir diğer dolandırıcılık türü ise uçuş millerinde yaşandı. Çalışmada, akrabalarının ve dostlarının hesabına uçuş mili geçiren havayolu çalışanlarının sayısında artış yaşandığı kaydedildi. Raporda göre, araştırmaya katılan havayolu şirketleri yılda ortalama olarak 413 şirket dışı dolandırıcılık vakası ile karşı karşıya kaldı. Asya havayolu şirketleri yılda ortalama 760 vaka ile ilk sıraya yerleşirken bu bölgeyi, 681 vaka ile Avrupa havayolu şirketleri izledi. En az vakanın yaşandığı bölgeler ise, 3 vaka ile Ortadoğu ve sıfır vaka ile Afrika olarak gerçekleşti.

Raporda, şirket içi dolandırıcılıkta ilk sırayı şirket başına 80 vaka ile Ortadoğu’nun aldığı ve bu bölgeyi 63 vaka ile Amerika kıtası, 44 vaka ile Pasifik bölgesinin izlediği ifade edildi. Çalışanları tarafından en az dolandırılan havayolu şirketleri ise ortalama 11 vaka ile Avrupa’da bulunuyor. Araştırmanın dikkat çeken sonuçlarından biri ise sektörün beklentilerinde ortaya çıkıyor. Havayolu şirketlerinin yüzde 90’ı dolandırıcılık vakalarının 2007 yılında da artmasını ya da aynı düzeyde kalmasını bekliyor.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!