Güncelleme Tarihi:
Tüm dünyada havayolu sektörünün yüzde 84’ünü temsil eden ve THY dahil toplam 240 havayolu şirketini çatısı altında toplayan Uluslararası Havayolu Taşımacıları Birliği IATA, endüstrinin görünümüne ilişkin 2011 ve 2012 öngörülerini değiştirdi.
IATA sektörün karlılığının zayıf kalmaya devam edeceği ve 2011 sonu itibariyle 596 milyar dolarlık bir gelir elde edilecek olmasına karşın net kar marjının yüzde 1.2 olacağı ve net kar rakamının da 6.9 milyar dolarda kalacağı öngörüsünde bulundu. IATA 2012 tahminlerini de aşağı doğru revize ederek net kar marjını binde 6’ya ve net kar rakamını da 4.9 milyar dolardan 3.5 milyar dolara düşürdü.
IATA, Euro bölgesinde yaşanan krizin en kötü senaryo tablosunda bir bankacılık krizine dönüşmesi ve bir resesyonun başlaması halinde global havacılık endüstrisinin 2012’de 8 milyar doların üzerinde bir zararla karşı karşıya kalacağı uyarısında bulundu.
“AVRUPA BORÇ KRİZİNİ ÇÖZEMEZSE HAVAYOLLARI İÇİN YENİ BİR 2008 KRİZİ OLUR”
Cenevre’de yapılan yıllık Global Medya Günü toplantısında sivil havacılık sektörüyle ilgili kapsamlı bir değerlendirme yapan IATA Başkanı Tony Tyler, Euro bölgesinde yaşanan krizin 2012’ye ilşkin en büyük risk unsuru olduğunu belirterek bu durumun son yayınlanan OECD Ekonomik Görünüm raporunda da vurgulandığını söyledi.
Tyler konuşmasında “2012’de havayolu şirketlerinin karlılığını etkileyecek en büyük risk unsuru Avrupalı hükümetlerin borç krizini çözememesi halinde Avrupa ekonomilerinde ortaya çıkacak sarsıntı olacak. Böyle bir sonuç havacılık endüstrisinin 8 milyar dolar kaybetmesine yol açacak ve bu 2008 krizinden sonraki en büyük kayıp olacak” dedi. Tyler, bu kötü durum senaryosunu düşünmek bile istemediklerini belirterek “Böyle bir senaryo tüm dünyadaki hükümetler için bir uyanın çağrısı olmalı. Dünya ekonomisinin sağlıklı gelişmesine yaptığı hayati katkıyı kabul edecek yeni politikalara ihtiyaç var” şeklinde konuştu.
“HAVAYOLU ŞİRKETLERİ KAR ETMEK İÇİN BÜYÜK BİR SAVAŞ VERİYOR”
Konuşmasında 2011 beklentilerine değinen IATA Başkanı “2011 için yapmış olduğumuz 6.9 milyar dolarlık tahmin değişmedi. Fakat bölgelere göre var olan farklılıklar daha da genişledi. Bu da dünyanın farklı bölgelerinde ekonomilerin çok farklı görünüm içinde olduğunu yansıtıyor. Sektörün kar marjının yüzde 1.2 gibi bir orana düşmesi sektörün kar elde etmek için ne kadar büyük bir savaş verdiğini ve işinin de ne kadar zor olduğunu gösteriyor” diye konuştu. IATA Başkanı, yolcu trafiğinin 2012’de yüzde 4 artacağı ve toplam gelirlerin de yüzde 3.7’lik yükselişle 618 milyar dolara ulaşacağı öngörüsünde bulundu. Başkan Tyler, havayolu şirketlerinin yakıt giderlerinin de petrolün 99-100 dolar düzeyinde kalması halinde 198 milyar dolar olacağını söyledi.
AVRUPALI HAVA YOLU ŞİRKETLERİ ANCAK 1 MİLYAR DOLAR KAR EDECEK
IATA Başkanı Tony Tyler tarafından açıklanan verilere göre Avrupalı havayolu şirketlerinin daha önce 1.4 milyar dolar olarak öngörülen kar rakamı 2011 sonunda sadece 1 milyar dolar olarak gerçekleşebilecek. Yolcu trafiğindeki artışa rağmen Avrupalı taşıyıcıların kar düşüşünde yüksek vergiler yanı sıra yerel ekonomilerdeki zayıflık gösterildi. Avrupalı hava yolu şirketlerinin düşük karlılık performansına rağmen Kuzey Amerikalı havayolu şirketleri Eylül ayında yapılan 1.5 milyar dolarlık öngörünün üzerine çıkarak yılı 2 milyar dolarlık bir karla kapatacak. Ayrıca Asya-Pasifik bölgesi havayolu şirketleri de Japon iç pazarı tam olarak toparlanamasa da özellikle Çin iç pazarındaki büüyüme sayesinde mutlak anlamda en yüksek karlılık rakamına ulaşacak. Asya-Pasifik bölgesinin 2011 net kar beklentisi 3.3 milyar dolar olarak öngörüldü. IATA verilerine göre Ortadoğu’daki havayolu şirketleri de bu yıl karlarında düşüş yaşayacak ve kar rakamı daha önce 800 milyon dolar olarak öngörülürken 2011 sonunda ancak bu rakamın yarısına ulaşılabilecek. Aynı şekilde Güney Amerika’daki havayolu şirketlerinin karları da öngörülen 600 milyon doların üçte biri düzeyine inerek sadece 200 milyon dolar olarak gerçekleşecek.
2012 TAHMİNLERİ
IATA tahminlerine göre, 2012’de tüm dünya bölgelerinde havayolu şirketlerinin karlılığında kötüleşme gözlenecek. Avrupalı havayolu şirketlerinin zayıf ekonomiler ve bilet fiyatlarındaki yüksek vergiler nedeniyle 2012’de 600 milyon dolarlık bir zarar beklentisi yapılırken, Kuzey Amerika havayolu şirketlerinin 2012’de 1.7 ve Asya-Pasifik bölgesi havayolu şirketlerinin de 2.1 milyar dolar net kar elde edecekleri öngörüsünde bulundu. Ortadoğu bölgesindeki taşıyıcıların karları da daha önceki tahminlerde 700 milyon dolar öngörülürken yeni rakam 300 milyon dolar olarak belirtildi. Güney Amerika bölgesi hava yolu şirketlerinin 2012’da net karının 100 milyon dolara düşmesi bekleniyor. IATA Başkanı en kötü senaryoda bile 2012 net kar marjının binde 6 olacağını belirtti.