Havayolları dolandırıcılara 7 yılda 600 milyon dolar kaptırdı

Güncelleme Tarihi:

Havayolları dolandırıcılara 7 yılda 600 milyon dolar kaptırdı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 23, 2007 00:00

Deloitte’un, Uluslararası Havayolu İç Denetçiler Birliği ile birlikte hazırladığı çalışmaya göre, 180 havayolu şirketi 7 yılda 600 milyon dolar dolandırıldı.

Geçen yıl şirket içi ve dışı dolandırıcılık havayollarına ortalama 3 milyon dolar kaybettirdi. Şirketler sadece kredi kartı dolandırıcılığından ortalama olarak 1 milyon dolar kaybediyor.

DENETİM, vergi, yönetim danışmanlığı ve kurumsal finansman hizmetleri kuruluşlarından Deloitte, dünya çapındaki 180 havayolu şirketinin katıldığı araştırmasında dolandırıcılığın havayolları şirketlerine maliyetini masaya yatırdı. Deloitte’un Uluslararası Havayolu İç Denetçiler Birliği ile birlikte gerçekleştirdiği "2006 Havayolu Dolandırıcılık Araştırması" raporuna göre, şirketler son 7 yılda dolandırıcılara 600 milyon dolar kaptırdı. Bu rakam 2000 yılından bu yana 5 katı bir artışı ifade ederken, havayolu şirketlerinin yüzde 79’u son 12 ay içinde dolandırıcılık vakası yaşadı.

YILLIK ORTALAMA 3 MİLYON DOLAR: Deloitte’un çalışması, havayolu şirketlerinin dolandırıcılık yüzünden ortalama olarak yılda 3 milyon dolar kaybettiğini ortaya koydu. En ağır darbeyi ise ekonomik havayolu şirketleri alıyor. Geleneksel bir havayolu şirketi yılda ortalama 300 dolandırıcılık vakası ile karşı karşıya kalırken bu rakam ekonomik havayolu şirketlerinde 1000’i buluyor. En az etkilenenler ise kitlesel pazar ile doğrudan satış ilişkisi en az seviyede olan charter şirketleri oluyor.

EN BAŞTA KREDİ KARTLARI: En çok uygulanan dolandırıcılık yöntemleri arasında sahte veya çalıntı biletlerin kullanılması, kargo hırsızlığı, sahte kayıp bagaj bildirimleri, uçuş mili suiistimali ve karşılıksız çekler yer alıyor. Şirketler en büyük kaybı ise kredi kartı dolandırıcılığı yüzünden yaşıyorlar. Kredi kartı dolandırıcılığının havayolu sektörüne maliyeti yılda 100 milyon dolar. Şirketlerinin 3’te birinden fazlasını etkileyen kredi kartı dolandırıcılığı şirket dışı dolandırıcılık vakalarının da yüzde 60’a yakınını oluşturuyor. Kredi kartı dolandırıcılığından en fazla, bilet satışlarının büyük bölümünü internet üzerinden yapan ekonomik havayolu şirketleri etkileniyor.

YOLCU BİLGİLERİ ÇALINIYOR: Kredi kartı dolandırıcılığı şirket içi bir sorun olarak da dikkat çekiyor. Şirketlerin yüzde 20’si yolcuların kişisel bilgilerinin şirket içinde suiistimal edildiği durumla karşılaşıyor. Havayolları sektörü, haziran 2006’da, müşterileri kredi kartı suiistimalinden korumak amacıyla getirilen Yeni Ödeme Kartı Sektörü (PCI) standartlarının uygulanmasında da geride kalıyor. Havayolu şirketlerindeki dolandırıcılık vakalarındaki artış kısmen daha iyi tespit mekanizmaları kurulmuş olmasından kaynaklanıyorsa da, araştırmaya göre, şirketlerin yüzde 60’ının bu konuda herhangi bir programı bulunmuyor.

DAHA DA ARTMASI BEKLENİYOR: Şirketler dolandırıcılık risk değerlendirmelerini sık yapmadıkları gibi, bu vakaları izlemeye ve kaydetmeye yönelik süreçlere de sahip değiller. Havayolu şirketlerinin üçte birden fazlası dolandırıcılık vakalarının tesadüfen farkına varıyor. Bu arada havayolu şirketlerinin yüzde 90’ı dolandırıcılık vakalarının 2007 yılında da artmasını ya da aynı düzeyde kalmasını bekliyor.

Miller akrabaların hesabına geçiriliyor

ŞİRKET içinde rastlanan dolandırıcılık türlerinden biri uçuş millerinin suistimal edilmesi. Burada, özellikle akrabalarının ve dostlarının hesabına uçuş mili geçiren havayolu çalışanlarının sayısında önemli bir artış görülüyor. En sık rastlanan şirket içi dolandırıcılık türü olan uçuş mili suiistimalleri, aynı zamanda maliyeti en yüksek ve kanıtlaması en zor usulsüzlükler arasında yer alıyor.

Avrupalı çalışanlar daha dürüst davranıyor

ARAŞTIRMAYA katılan şirketlerin yüzde 44’ü Avrupa’dan, yüzde 17’si Amerika kıtasından, yüzde 12’si Asya’dan, yüzde 10’u Pasifik bölgesinden, yüzde 10’u Ortadoğu’dan ve yüzde 7’si de Afrika’dan seçildi. Bu şirketler yılda ortalama olarak 413 şirket dışı dolandırıcılık vakası ile karşı karşıya kalıyor. Asya havayolu şirketleri yılda ortalama 760 vaka ile ilk sıraya yerleşirken bu bölgeyi, 681 vaka ile Avrupa havayolu şirketleri izliyor. En az vakanın yaşandığı bölgeler ise, 3 vaka ile Ortadoğu ve sıfır vaka ile Afrika. Ancak raporda bu bölgelerdeki verilerin yetersiz olduğuna dikkat çekiliyor. Çalışanları en dürüst havayolu şirketleri ise ortalama 11 vaka ile Avrupa’da bulunuyor. Şirket içi dolandırıcılıkta ise ilk sırayı şirket başına 80 vaka ile Ortadoğu alıyor. Bu bölgeyi 63 vaka ile Amerika kıtası, 44 vaka ile Pasifik bölgesi izliyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!