Ceyhun KUBURLU-Faik KAPTAN
Oluşturulma Tarihi: Eylül 19, 2006 00:00
Havayolu şirketleri arasındaki rekabet Pegasus’un Ankara-İstanbul arasındaki fiyatı 25 YTL’ye kadar çekmesi ile iyice alevlendi. Onur Air, Pegasus’un bu atağına, ’Ramazanda 2 bin 500 kişi 1 YTL’ye uçacak’ kampanyası ile karşılık verdi. Böylece, uçak bileti fiyatı, İstanbul’da minibüsler için belirlenen ’indi-bindi’ tarifesi ile aynı düzeye kadar düşmüş oldu.
PEGASUS Havayolları ’Peganomi’ adıyla başlattığı yeni programla iç hatlarda 25, 35, 45 YTL’ye uçuş olanağı tanımasının ardından, Onur Air’in dün açıkladığı kampanyadaki bilet fiyatları havada rekabeti iyice kızıştırdı. Onur Air’in açıkladığı fiyatlar İstanbul’daki minibüslerin "indi-bindi" fiyatlarıyla aynı düzeye geldi. Onur Air dün satışa sunduğu biletlerle, ramazan boyunca, iç hat uçuşlarında 2 bin 500 kişiyi 1, 10 bin kişiyi de 21 YTL’ye uçuracak. Bilet fiyatlarına 16 YTL vergi ve harç eklenecek. 25 Eylül-18 Ekim tarihleri arasındaki kampanyada, 1 ve 21 YTL’lik biletlerde, isim, parkur veya tarih değişikliği yapılamayacak ve iptal edilemeyecek.
UÇMAYAN KALMAYACAK: Atlas Jet’inde perşembe günü bu rekabetle ilgili olarak bir açıklama yapacağı belirtilirken Türk Havayolları yetkilileri, "Şu an için böyle bir kampanya düzenlememiz söz konusu değil" dedi. Bu kampanyalar ile Türkiye’de uçmayan insan kalmayacağına işaret eden Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) Başkanı ve Onur Air Genel Müdürü Şahabettin Bolukçu, "2003 yılıyla 2006 yılını kıyasladığınız zaman yolcu sayılarımız yüzde 300 artış yakaladı. Hedefimiz 150 milyon yolcunun yüzde 15’ini uçaklara çekebilmek" dedi.
YÜZDE 5’İNİ GEÇMİYOR: Yapılan kampanyaların stratejik birer çalışma olduğunu belirten Bolukçu, amaçlarının Avrupa ve Amerika’da sıkça rastlanan kampanyaları Türkiye’de uygulamak olduğunu belirtti. Bu kampanyalardaki indirimlere karşı Ulaştırma Bakanlığı’ndan herhangi bir tepki beklemediklerini de dile getiren Bolukçu, "Ramazanda zaten seyahatler çok az oluyor. Uçaklarda boş koltuklar dikkat çekiyor. Biz de zaten uçaktaki koltukların yüzde 5’ini geçmeyen bir kapasiteye düşük fiyat politikası uyguluyoruz. Artık havacılık erişilmesi güç bir şey olmayacak" diye konuştu.
YOLCUDA YÜZDE 300 ARTIŞ: Özel havayolu şirketlerinin sektöre girmesiyle birlikte THY’nin de yolcu sayısında önemli bir artış yaşandığını söyleyen Bolukçu, Türk halkının havacılığı yeni yeni görmeye başladığını ve ilgi gösterdiğini belirtti. Bolukçu, "Havacılığın daha önce çok iyi tanıtımı yapılamıyordu. Ancak özel kuruluşlarla beraber artan ilgiye tanıtımlar da eklenince yolcu sayısında önemli artışlar kaydettik. Mesela, 2003 ve 2006 yıllarını karşılaştırdığımız zaman yolcu sayısında yüzde 300 artış yaşandı. Buda havacılığın geliştiği anlamına geliyor" dedi.
8-10 MİLYON YOLCU: Son yıllarda havacılığın gelişmesinde turizminde büyük katkıları olduğuna dikkat çeken Bolukçu, havayolu şirketlerinin bugün taşıdığı toplam yolcu sayısının 8 ile 10 milyon arasında değiştiğini söyledi. Havayolu kuruluşlarının 2003 yılından bugüne kadar elde ettiği cirosal rakamın 400 milyon
dolar olduğunu da belirten Bolukçu "Bunun yüzde 18’ini KDV olarak verdiğimiz düşünülürse 72 milyon dolarda devlete vergi ödenmiştir. Bu bir ekonomik değerdir. Hazineye de önemli bir katkıdır" dedi.
TÜMÜNDE İNDİRİRİZ: Atlasjet’in CEO’su Tuncay Doğaner, rakiplerinin uçağın sadece 5-10 koltuğunu açıkladıkları fiyata satarak halkı yanılttıklarını belirterek, "Biz eğer bilet fiyatlarında indirim yaparsak bu birkaç koltukta değil uçağın yüzde 100’ünde olur" dedi.
Öğrenciler hafta sonu memlekete gidiyorlarSON yıllarda havayolu taşımacılığının özellikle üniversite öğrencilerinden talep ve ilgi gördüğünü söyleyen Şahabettin Bolukçu "Bundan birkaç yıl öncesine kadar öğrencilerin birçoğu yaz tatillerinde ailelerini görebiliyorlardı. Erzurum’da okuyan İstanbul’a gelmiyor, ailesi Van’a gitmiyordu. Şimdi hafta sonu tatillerinde bile öğrenciler ve aileleri gidip geliyorlar" dedi.
Otobüsçüler: Havayollarına tanınan hakkı biz de istiyoruzÖZEL havayolu şirketleri tarafından düzenlenen kampanyaların otobüs firmalarını etkilediğini söyleyen Türkiye Otobüsçüler Federasyonu Başkanı Mustafa Yıldırım "Biz yapılan bu kampanyalara karşı değiliz. Ancak onlara tanınan hakların bize de tanınmasını istiyoruz. Zaman zaman bizde öğrencilere ve normal yolculara indirimler uyguluyoruz ama buradaki en önemli nokta aynı ve eşit haklara sahip olmaktır" dedi.
1 YTL’lik bilet yarım günde bittiONUR Air’ın dün satışa sunduğu ve 2 bin 500 kişilik kontenjan ayırdığı 1 YTL’lik biletler yarım günde tükendi. Resmi web sayfası ve telefonlarının kilitlendiğini belirten Onur Air yetkilileri, her hangi bir tur veya benzeri şirketler tarafından toplu alım olmadığını sadece yolcuların kendi adına biletleri aldığını söyledi. 1 YTL’lik biletlerin 6-7 saat içerisinde tükenmesine rağmen 21 YTL’lik biletlerin satışının devam ettiğini kaydeden yetkililer, 10 bin kişilik biletlerin hafta sonuna kadar satılacağını vurguladılar.