Havada, ’mil sat, hisse yükselt’ planı

Güncelleme Tarihi:

Havada, ’mil sat, hisse yükselt’ planı
Oluşturulma Tarihi: Kasım 18, 2007 00:00

Yatırımcılar havayolu şirketlerine jet yakıt fiyatlarındaki hızlı artış sonucunda yüzde 17 değer kaybeden hisselerini yeniden yükseltmeleri için ’Mil programlarını’ satmaları konusunda baskı uyguluyor.

Moran Stanley’in bir araştırması 57 milyon üyesi olan American Airlines’ın Advantage programının 5.7 milyar dolar değerinde olduğuna dikkat çekerek, "Bu havayolu şirketinin değerine yakın bir rakam’ yorumu yapıyor. United Airlines’ın bağlılık programının 7.5 milyar dolarlık değerinin de ana şirketin değerinin 1.5 kat üzerinde olduğuna dikkat çekiliyor. Havayolu şirketlerinin bu birimlerin satışı sonucunda hisselerine bir anda yüzde 20 ile yüzde 27 arasında değişen oranlarda değer kazandırabileceğine dikkat çekiliyor.

2005’TE BAŞLADI: Air Canada 2005 yılında Aeroplan mil programını Northwest Havayollarına yakın bir değer üzerinden elden çıkartmıştı. Şimdi American Airlines’ın en büyük beşinci hissedarı Craig Hall da şirketin AAdvantage programını elden çıkartması konusunda baskıda bulunuyor. Analistler uçuş programlarının havayolu şirketi varlıklarına yansımayan gizli bir hazine olduğunu savunuyor. Amerika’nın en büyük 5 havayolu şirketi de bu gizli hazineden yararlanmak için bağlılık birimlerini elden çıkartabileceklerine dikkat çekiyor.

AVRUPALILAR DÜŞÜNMÜYOR: Planlar Amerika dışına da taşıyor. Avustralya’nın en büyüğü AvustQantas Havayolları’nın Aeroplan ile buluşarak ödül planının satışı konusunda görüştüğüne dikkat çekiliyor. Buna karşın, Avrupa’da 3 büyük havayolu şirketi şu ana kadar böyle planları olduğuna dair herhangi bir açıklama yapmadı. Biritsh Airways, Air France ve Lufthansa henüz mil ve bağlılık programlarını elden çıkarmayı planlamıyor.

ŞİRKET DEĞERİNDEN BÜYÜK: United Havayolları programının 7 milyar dolar değerinde olduğuna dikkat çeken analistler Northwest’in programının da satışı durumunda 6.4 milyar dolar kazandıracağını savunuyor. Buna karşın United’ın pazar değeri 5.1 milyar dolar olurken Northwest’in değerinni ise 4.6 milyar dolar olduğuna dikkat çekiliyor. Havayolu şirketlerinin mil ve bağlılık programları şu an banka ve otellere müşterilerine vermeleri üzerine mil satarak kazanıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!