Güncelleme Tarihi:
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA 2012 için sektörün görünüm durumunu revize ederken, bu yıl küresel ölçekte sektörün karlılığını 3 milyar dolar olacağı yönünde Mart ayında yaptığı tahmini de değiştirmedi. IATA petrol fiyatlarındaki düşüşün yanı sıra, yolcu talebindeki artışın beklenenden daha güçlü olması ve kargo piyasasındaki olumlu gelişmelerin karlılık görünümünü iyileştiren unsurlar olduğunu kaydederken, Avrupa’da yaşanan borç krizinin derinleşmesinin sektördeki iyileşmeyi olumsuz etkilediğini bildirdi. IATA, Avrupalı havayolu şirketlerinin zararının geçen yılın iki kat daha üzerine çıkarak 2012’de 1.1 milyar dolara ulaşacağı öngörüsünde bulundu.
Çin’in başkenti Pekin’de gerçekleşen IATA Yıllık Genel Kurul toplantısında açıklanan raporda havayolu şirketlerinin karlılıkta 15.8 milyar dolarla zirveyi yakaladığı 2010 yılından sonra, karlılığın 2011’de 7.9 milyar dolara düştüğü ve bu düşüşün 2012’de devam ettiği vurgulanarak bu yıl global ölçekte hava yolu şirketlerinin toplam karlılığının 3 milyar dolar olacağı ve net kar marjının da yüzde 0.5 gibi oldukça düşük düzeyde kalacağı öngörüldü. Daha yavaş ekonomik büyümeye karşın yolcu talebindeki artışın dikkat çekici olduğunu açıklayan IATA, Nisan ayında toplam yolcu talebinin yüzde 6 civarında arttığını ve 2011’de 2 milyar 835 milyon olan toplam yolcu sayısının bu yıl 2 milyar 966 milyon yolcuya çıkmasının beklendiğini, yolcu artışında Asya, Güney Amerika ve Ortadoğu bölgesinin olumlu katkısının olduğunu bildirdi.
“AVRUPA HAVA YOLLARINDA DAHA HACİMLİ KAYIPLAR YAŞANABİLİR”
IATA Başkanı Tony Tyler, havacılık endüstrisinin görünümünü değerlendirirken, “Mart ayında yaptığımız bu yıla yönelik 3 milyar dolarlık kar öngörümüz değişmedi. Yolcu talebi yılın şimdiye kadarki bölümünde beklenenden daha iyi oldu. Petrol fiyatları da daha önceki tahminlerimizin daha altında bulunuyor. Ancak Avrupa borç krizi karlılığın artışı önündeki en büyük engel olarak görülüyor. Tüm havayolu şirketleri yüksek yakıt fiyatları ve ekonomik belirsizliklerle yüz yüze bulunmasına karşın, bölgelere göre resim daha çeşitli görünüm sunuyor. Amerika bölgesindeki taşıyıcılar 2012’de karlılıkta daha iyi bir tablo öngörüyorlar. Geri kalan dünya bölgelerinde ise karlılıkta düşüş beklentisi hakim durumda. Avrupa’da ise hava yolu şirketleri için iş ortamı hızlı bir şekilde bozulurken, daha hacimli kayıplar söz konusu” dedi.
BÖLGELERE GÖRE KARLILIK
IATA tarafından yapılan tahminlere göre bu yıl sektörün toplam operasyonel gelirleri 631 milyar dolar, giderleri de 632 milyar dolar olarak gerçekleşecek. Sektörün global kar öngörüsü 3 milyar dolar olarak açıklanırken, Kuzey Amerika bölgesinde kar rakamı için 1.4 milyar dolar öngörülüyor. Avrupa’da yolcu talebi 2011 yılında yüzde 6.7 büyürken, bu yıl büyümenin yüzde 2.3 gibi düşük bir düzeyde kalacağını öngören IATA raporuna göre, Avrupalı hava yolu şirketlerinin toplam zararının geçen yılki rakamın yaklaşık iki misli daha üzerine çıkarak bu yıl 1.1 milyar dolara ulaşması bekleniyor. IATA raporu, Asya-Pasifik bölgesindeki taşıyıcıların geçen yılki 4.9 milyar dolarlık rakamdan düşük olsa da bu yıl 2 milyar dolarlık karla sektörün karlılığına en yüksek katkıyı yapacağını kaydetti. Ortadoğu bölgesinde faaliyet gösteren hava yolu şirketlerinin karlılığının 2011’e göre düşerek bu yıl 400 milyon dolarda kalması bekleniyor. Güney Amerika bölgesinde ise Brezilya pazarındaki olumlu durumun da etkisiyle 2011’e kıyasla iyileşmenin süreceği ancak karlılığın bu yıl 400 milyon dolar civarında olacağı öngörülüyor.
“KRİZ DERİNLEŞEBİLİR”
Tony Tyler, Avrupa ekonomilerinin yaşadığı borç krizinin derinleşme olasılığını da değerlendirirken, “Ekonomik görünümdeki dalgalanma devam ediyor. Birkaç ay önce petrol fiyatları en büyük krizdi.Şimdi tüm gözler yeniden Avrupa’ya çevrilmiş durumda. Piyasalar Avrupa’daki borç krizinin daha da yoğunlaşmasını ve bunun da ekonomilere vereceği zararın artacağını bekliyor. Avrupa hükümetlerinin borç krizini piyasalara daha fazla likidite verme dışında nasıl yönetecekleri konusunda bir açıklık yok. Ekonomik görünümde önemli bir aşağı doğru trend söz konusu. Gelecek aylar bu konuda kritik öneme sahip” dedi.