Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 15, 2009 00:00
Amerika’nın önde gelen perakende zincirlerinden Home Depot’un eskiden bir hapishaneye benzeyen mağazalarının müşterileriye çekici gelmediğini belirten, dünyanın en önemli perakende tasarım firmalarından Little International Studio Başkan Yardımcısı Bruce A. Barteldt, Home Depot’un bu anlayışı kadınları dikkate alarak değiştirdiğini söyledi.
2000’li yıllara kadar Home Depot’un 1970’li yıllardaki gibi alışveriş kararını erkeklerin verdiğini düşündüğünü belirterek, "Hapishaneye benzeyen mağazalar müşteriyi içeriye davet eder nitelikte değildi. Sanki sadece müteahhitler içeriye girip, alışveriş yapacak. Ancak alışveriş kararını artık çoğunlukla kadınların verdiğini öğrenince mağazalarını değiştirdiler. Daha renkli, kadınlara hitap eden mağazalar tasarlayınca bunun çok faydasını gördüler" dedi. Odak Eğitim Danışmanlık’ın düzenlediği ve sponsorları arasında Hürriyet Gazetesi’nin de bulunduğu Perakende Tasarım Konferansı dün gerçekleştirildi.
Gereksiz para harcıyorlar
Müşterinin nasıl düşündüğünü ve nasıl değiştiğini anlamanın bu dönemlerde çok önemli olduğunu söyleyen Barteldt, bazı perakendecilerin mağaza tasarımlarında gereksizce para harcadığını söyledi. Perakendecilerin marka imajı için danışmanlara ve reklam ajanslarına, mağaza düzenlemesi için tasarımcılara gittiklerini dile getiren Barteldt, "Bu aşamada bazı markalar DNA’sını kaybedebiliyor. Bu da riske atılmayacak bir şey" dedi.
Ruhu beslemek önemli
Perakende Tasarım Konferansı’nda en çok dikkakt çeken konuşmacılardan biri de Nike, GAP, Apple, Starbucks, Micnosoft ve Sony gibi markaların gelecek rotalarında büyük katkısı olan Culture of Future.com’un Kurucusu ve Başdanışmanı Jody Turner oldu. Tüketicinin artık salt tüketici olmadığını, aynı zamanda katılımcı olduğunu belirten Turner, "Tüketici ’Bu nedir, nasıl yapılmıştır, kim yapmıştır, hikayesi nedir’ sorularına cevap arıyor. Tüketicinin katılımcıya dönüşmesi çok önemli bir olgu. Eskiden beyni beslemekten bahsedilirdi; artık ruhu beslemek daha fazla öne çıkıyor" dedi.
Yabancılar markalarınızın rekabet gücünü artırır
DALZIEL & Pow Design Kreatif Direktörü David Dalziel, Türkiye’de global ve yerel markaların aynı anda başarılı varlık gösterdiğine dikkat çekerek, "Türkiye’de yabancılar iyi iş yapıyor. Yerli markalar da öyle. Bugün İngiliz River Island, Top Shop, Top Man gibi markalar başarısını Mango, Zara, H&M gibi global oyuncuların pazarda olmasına borçluular. Rekabet marklarınızı güçlendirir" dedi. İstanbul Harvey Nichols’ı ziyaret ettiğini söyleyen Dalziel, tasarım ve dekorasyonu beğendiğini belirtti.
Tek müşteriyi 70 kilometre taşıyan market bile var
2001 yılında 23 Ankaralı yerel perakende zincirinin bir araya gelerek kurduğu PER-DER’in Başkanı ve Kamro Market CEO’su Şeref Songör, 330 marka, 5 bin 500 mağaza ve 55 bini aşkın çalışanları olduğunu ancak bu büyüklüğe rağmen varolma mücadelesi verdiklerini söyledi. Türk perakende sektöründe mutlaka pazardaki tatları ve tüketiciyi bilen yerel zincirlerin de olması gerektiğini dile getiren Songör, "Bu nedenle birleşmeleri teşvik ediyoruz. Yerel zincirlerde eğitim çok önemli. Samsun’da bir market 70 kilometre uzaklıktaki köyden müşteri için servis koymuş. Bunu müşteri memnuniyeti adına yapıyor ama finansmanı düşünmüyor" dedi.