Güncelleme Tarihi:
BÖLÜNMESİNİN ardından 1948’de ikinci bir demokrasi olarak kurulan Güney Kore, 1950-1953 arası Soğuk Savaş döneminin ilk sıcak çatışmasına (Kore Savaşı) sahne oldu. Türkiye’den birliklerin de katıldığı savaş, Kuzey’in işgaline karşı yapılmıştı. Türkiye ile pek çok benzerliği bulunan Güney Kore, Türkiye ile aynı yıllarda meşhur Marshall yardımlarını aldı (Türkiye bu yardımlarla daha yatırıma yönelirken, onlar eğitime ağırlık verdiler). ‘Küllerinden doğmak’ değiminin tam karşılığı olan Güney Kore, bugün 1.2 trilyon dolarlık bir ekonomi. Samsung, LG, Hyundai gibi markalar kendi alanlarında pek çok devi tahtından indirdi. Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği’nin (TGSD) davetiyle ziyaret ettiğimiz Deagu ve Seul, ‘Güney Kore mucizesinin’ nasıl doğduğunu anlamaya epey katkı sağladı.
MUCİZE GETİREN 4 ADIM
Deagu, Bursa gibi otomotiv ve tekstil sanayinin ülkedeki merkezi. Daegu Gyeongbuk Tekstil Sanayi Derneği (DGTIA) Başkanı Lee Dong Soo, Güney Kore mucizesini şöyle anlatıyor: “İşin sırrını 4 maddede özetleyebilirim. Koreliler çalışkandır. Hızlıdır. 1970’lerde ekonomide önemli hamleler yapıldı. Ve eğitime çok önem verildi. Dünyada üniversite mezunu oranının en yüksek olduğu ülke Kore’dir.”
Güney Kore, bilinenin aksine Uzakdoğu’nun gerçek trend setter’ı (trendleri belirleyen). Moda, müzik, sanat ve kültürel akımlar Kore’den çıkıp Uzakdoğu’ya yayılıyor. Kore pop müziği tüm bölgeyi etkisi altına almış durumda. PSY’nin Gangnam Style’ı ise dünya çapında pek çok rekorlara imza attı. Bizim Türk dizilerinin bölgesel etkisinin çok daha güçlüsüne Kore dizileri sahip. ‘Hanyu’ denen Kore rüzgarı çoktan bölgeselliği aşmış ve global olarak esiyor. Lee Dong Soo, Kore rüzgarını Avrupa ve Ortadoğu’ya taşımak konusunda da Türklere açık çağrı yapıyor, “Neyimiz varsa alın kullanın” diyor.
Kürk satıp kumaş alıyoruz
TGSD Başkanı Cem Negrin, Güney Kore ile Türkiye arasındaki ticaretle ilgili şu bilgileri paylaşıyor: “Hazır giyim ve kürk ihracatımız 18 milyon dolar. 2013 yılında Türkiye Kore’den 134 milyon dolar çoğu sentetik kumaş ve 88 milyon dolarlık ev tekstili ithal etti. Biz Kore’ye pamuklu ürünler satıp, sentetik ürünler alabiliriz. Teknolojide çok iyiler, gelişmiş kumaşlar yapıyorlar. Avrupa ihracatımızı, Kore’den alacağımız kumaşlarla daha değerli hale getirebiliriz. Burası butik, tasarımcı ürünleri getirip satmak için de iyi bir pazar. Türkiye’ye karşı pozitif algıyı bir avantaj olarak kullanmalıyız.”
TİCARET AÇIĞI
Güney Kore’nin ihracatında birinci sırada elektronik, ikinci sırada otomotiv ve üçüncü sırada kimya sektörleri var. Dördüncü sırada ise 16 milyar doları aşan tekstil ve konfeksiyon ihracatı bulunuyor.