Güncelleme Tarihi:
Topçu, üçüncü havalimanı konusundan uçakta gazete dağıtımına yeni kabin kıyafetlerinden Lufthansa ile rekabete kadar birçok konuda açıklamalar yaptı. İşte o açıklamadan satır başları:
ÜÇÜNCÜ HAVALİMANI GECİKİRSE B PLANI VAR MI?
"Şu anda herhangi bir öteleme durumu söz konusu değil. İhale alan firmalar Mayıs ayı gibi veya Haziran gibi inşaata başlayacaklar. Gecikmeyi öngören gelişmeyi en azından ben bilmiyorum. THY açısından cevap verecek olursak AHL 10 kilometrekareye oturmuş Avrupa’nın en yoğun 4 havalimanından biri ancak fiziki olarak küçük bir havalimanı. Avrupa’da 15-60 kilometre arasında değişiyor. İlk 4’teyiz ve 10 km2’lik havaalanı bize yetmiyor. Olağanüstü performans göstererek bugünü götürüyoruz. Belki iyileşecek noktalarla kapasite artırılabilir ancak sürdürülebilir değil. Çünkü 2015-2016 yılında sadece THY’ye yetecek bir havalimanı olmayacak. Operasyonlarımızın bir kısmını Sabiha Gökçen’e kaydırıyoruz. Bu yıl kapasitemizi iki katına çıkaracağız. Orada da kapasite sınırlı akşam saatlerinde yoğunluklar başladı. İkinci pistin bir iki yıl içinde bitmesi bekleniyor. Ama biz Avrupa yakasındaki bir havalimanının bizim için elzem olduğunu yapılması gerektiğini ilgili kurumlara beyan ettik. Şu anda ihaleyi alan şirketlerden isteklerimiz var onları görüşüyoruz. 2017 yılında hizmete gireceğini düşünüyoruz.
Şu anda uçtuğumuz ülkelere mütekabiliyet olarak uçuş izni vermek zorundayız. Bunu veremediğimiz için karşı taraftan problem yaşıyoruz. Ama kapasite potansiyel ortada. Bunun artmasının tek yolu yeni havalimanı. Yeni havalimanı 70 km2 alana kurulacak. Bu da dünyanın en büyük havalimanlarından biri. İstanbul şu anda dünyanın önemli merkezlerinden biri oldu. Dünyada en çok ülkeye uçan şirketiz ve bunu İstanbul’dan yapıyoruz. 246 şehre İstanbul’dan uçuyoruz. 106 ülkeye uçuyoruz. Onlar da bize yolcu taşısın istiyoruz.
ALMANYA ÜÇÜNCÜ HAVALİMANINA KARŞI MI?
Onu bilemem. Uluslararası bir ticari yarış var. Bu yarışın kimlerle yapıldığı belli. Ama bunun Almanya veya Lufthansa tarafından yapıldığına dair bende bilgi yok. İddia edenlere sormak lazım. Ama üçüncü havalimanının yapılmamasının Türkiye’ye zarar vereceği kesin. Biz İstanbul’da bütün taleplerimizi karşılayacak Türkiye’ye yakışacak havalimanı istiyoruz.
THY-LUFTHANSA KAVGASI
İki şirketin entegre çalışması birçok problem ortaya çıkarıyor ve her iki tarafı memnun edecek seviyeye getirmek gerekiyor. Bir tarafın kaybedeceği formülde ortaklığın yürümesi mümktün değil. Lufthansa ile görüşmlelerimizi yaptık. Uzlaşamayacağımız konular var. Sunexpress gerçeği var. Sunexpress Türkiye’ye özellikle Antalya’ya turist taşıyan bir şirket. Benzerini Almanya’da kurduk. İki şirket ortaklığı iyi şekilde devam ediyor. Lufthansa’da bir CEO değişimi var. Mayıs ayında yeni CEO geliyor. Yeni yönetimle tekrar masaya oturup yeni bir sinerji oluşturabilir miyiz bunu konuşacağız.
THY ile Lufthansa aynı pazara hitap ediyor kesiştiğimiz nokta var. Rekabet ediyoruz. Almanya’da etkiniz, onlar da Türkiye’de etkin olmak istiyor. Bunları göze alarak ortaklıklar kurarak nasıl bir sinerji oluşturacağımız üzerinde görüşmeler yürütüyoruz.
Büyüme oranıyla Lufthansa’yı da geçeriz. Onların da büyüme hedefleri var. Önemli olan potansiyeli kullanmak. İstanbul ve Türkiye’nin potansiyelini nasıl kullanacağımıza ilişkin çalışmalarımız var. Taşınan yolcu sayısı açısından Avrupa’da ikinci durumdayız. Lufthansa'yı geçersek bir numara olacağız.
2014’TE 17 GENİŞ GÖVDE FİLOYA KATILACAK
12 Mayıs’ta Boston’a başlıyoruz. San Fransisco’ya da dierekt uçacağız. Montreal’e uçacağız. Atlanta da var. Miami ve diğer noktalara da bakıyoruz. Atalanta’ya bu yıl uçmak istiyoruz ama geniş gövde uçak yetiştiremiyoruz. 17 geniş gövde uçak alacağız bu yıl. 4-5 saat yoğun mesafelerde artık geniş gövde uçaklarla uçacağız. Artık bir çok merkez geniş gövde uçak istiyor. Londra’ya günde 8 sefer gidiyoruz ve geniş gövdeyle yapıyoruz bir çoğunu. Belki tamamını geniş gövdeye çevireceğiz. Dünyada 246 noktaya uçuyoruz artık frekans derinliğini sağlamaya çalışacağız. Birçok destinasyonumuzda 380 ile uçma potansiyelimiz var. Noktaları tespit ettik sorunsuz operasyon yapabiliriz. Afrika’da 37 şehre uçuyoruz. Yolcu sayımız çok arttı ve bunların çoğu da transit. Afrika’da Air France ile başabaşız. Biz çok önem veriyoruz ve orada uçulmayan ülke bırakmak istemiyoruz. 10 yeni şehre daha uçacağız filo durumuna göre.
KABİN ÜNİFORMALARI
Bu hafta içinde bir karar verilecek. Ben de merakla bekliyorum. Şu ana kadar görmedim bu hafta karar verilecek. İngiliz firmasından danışmanlık alıyoruz. Bir kurul var. Birçok kriter gözönüne alınarak kıyafetler seçiliyor.Geçen yıl ortaya çıkan üniformalara yönelik eleştiriler haksızdı çünkü ortaya çıkmış bir kıyafet yoktu. Sadece atölyede eskizler vardı. Farklı bir model üzerine çalışıyorlar. Ben de merak ediyorum.
KOLTUK ÜRETİMİ
Yolcu uçağı üretemi devlet projesi. THY’nin projesi değil. 2023 projeksiyonu içerisnde deklare edildi. 16 şirketimiz var bunların bir kısmı lojistik şirketler. THY markasına ciddi katkılar yapan şirketlerimiz var. Bir de sektöre yönelik şirketlerimiz var. Assan Hanil şirketiyle bir uçak koltuğu tasarladık. Sivil uçaklara giren Made in Turkey markasıyla giren ilk ürün. Uçaklara başka parçalar yapıyoruz ama özgün bir ürün değil. Uçak koltuğu 3 yıllık tasarım çalışmasıyla ürettik. Avrupa’daki bütün testlerden geçti ve uçağa koyma hakkı kazandık. Şu anda 3 uçağımızda kullanılıyor ve peyderpey takılıyor. Önümüzdeki aylarda hem Airbus hem de Boeing’in global pazarına girme niyetimiz var. Rekabetçi bir koltuk olduğunu düşünüyorum. Business koltuk üretimine de girmeyi düşünüyoruz.
UÇAKTA GAZETE DAĞITIMI
Biz talep edilen ve uçakta tüketilen gazete üzerinden bunları veriyoruz ve oranları belirliyoruz. Zaten uçağa binerken biletinizi göstererek destke istediğiniz gazeteyi alabilirsiniz bir kaç gazete hariç. Bazıları yok çünkü onlar THY’nin kurumsal kimliğine yalan yanlış hücumlar yapan ve marka değerimizi örseleyen yayınlar yapan gazeteler. En son iki üç gazetenin uçak içinden çıkmasının sebebi de THY yi rencide edici aşağılayacak yayınlar yapmaları. Ama bunlar da desklerde var.
THY BANK ASYA’DAN PARASINI NEDEN ÇEKTİ?
Bu konuda kurumsal açıklama yaptık. Paramızı çektik kurumun zarara uğraması sözkonusu değil. Basiretli davrandık. THY parasını güvenli yerde tutmak ister. İlgili kurumlarımızz karar verdi ve Asya Bank’ta hiçbir şekilde paramız yok.
UÇAKTAN İNDİRİLMEK İSTENEN MİLLETVEKİLİ
Şöyle bir yanlış algı var. 2006’da THY özelleştikten sonra milletvekili ya da bürokratlar için upgrade olayı hak olmaktan çıktı. Kanuni bir hak değil. Özel şirket statüsünde olan THY’nin o uygulaması 2006’da düştü. Ancak biz gelenekler çerçevesinde bu upgradeleri yapmaya devam ediyoruz. Tek taraflı yapıyoruz. Meclis başkanımızla da görüştüm. Bunu bir sözleşmeye bağlamak istediğimizi belirttim. Önümüzdeki günlerde de görüşeceğiz. Milletvekillierinin böyle bir yasal hakkı yok iyi niyet çerçevesinde devam ettiriyoruz. Son günlerde AKP’den istifa ettiği için kesildiği iddiaları doğru değil bir çok milletvekili istifa etti onları iptal etmedik. Ancak bu millektvekili yolcular arasında THY’yi aşağılayıcı ifadeler kullandı. Bunlar tespit edildi ve upgrade hakkını kullandırmama kararı aldık. O milletvekilinin böyle bir özlük hakkı yoktur.