Güncelleme Tarihi:
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, geçen yıl tüketici hakem heyetlerince verilen kararların yaklaşık yüzde 67’sinin tüketici lehine sonuçlandığını bildirdi. Pekcan, Bakanlık bünyesinde faaliyet gösteren ve bilinirliği her geçen yıl daha da artan Tüketici Hakem Heyetlerinin, tüketiciler ile satıcı ve sağlayıcılar arasında uyuşmazlıkların mahkemeye yansımadan, masrafsız, hızlı ve kolay bir şekilde çözüme bağlanmasını ve tüketici mağduriyetlerinin giderilmesini amaçladığını ifade etti. Tüketici Hakem Heyetlerine 2017 yılında toplam 591 bin 4 adet başvuru yapıldığını ve 636 bin 916 adet karar verildiğini hatırlatan Pekcan, 2018 yılında ise Tüketici Hakem Heyetlerine 561 bin 705 adet başvuru yapıldığını ve 569 bin 878 adet karar verildiğini kaydetti.
Diğer taraftan Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) ile UYAP arasında entegrasyonun sağlandığı 19 Mart 2018’den bu yana tüketici hakem heyetleri tarafından 513 bin 57 adet karar verildiğine işaret eden Pekcan, şunları kaydetti: “Tüketici hakem heyetlerinin verdiği kararlara karşı, taraflarca yapılan itiraz üzerine Tüketici Mahkemeleri tarafından 15 bin 359 adet dosya talep edilmiştir. Dolayısıyla bu dönemde verilen tüketici hakem heyeti kararlarının yaklaşık yüzde 2.99’una itiraz edildiği görülmüştür. Bu oran 2017 yılında yaklaşık yüzde 3.7 düzeyindeydi. Tüm bu verilerden tarafların belirtilen dönemde Tüketici Hakem Heyeti kararlarının yaklaşık yüzde 97.01’ine hiç itiraz etmedikleri görülmektedir.”
E-DEVLETTEN BAŞVURU
Bu dönemde itiraza konu edilen yüzde 2.99’luk kısmının da yaklaşık yüzde 56’sında kararların uygun bulunduğunu anlatan Pekcan, “Tüketici hakem heyetlerinin kararları ile tüketicilerin mağduriyetlerinin önüne geçerken, mahkemelerin çok büyük bir yükünü de almış oluyoruz” dedi.
Öte yandan, 2018 yılında e-devlet kanalı aracılığıyla tüketici hakem heyetlerine 97.791 adet elektronik başvuru ulaştı. Toplam başvuruların yaklaşık yüzde 17’si e-devlet üzerinden gerçekleştirildi. Ürün ve hizmet bazında değerlendirildiğinde; 2018 yılında tüketicilerin tüketici hakem heyetlerine sırasıyla en çok kredi tahsis ücreti (dosya masrafı), cep telefonu, ayakkabı, kredi kartı üyelik ücreti, diğer finansal hizmetler, internet abonelikleri sektörlerine ilişkin başvuru yaptığı görüldü.
Sektör bazında değerlendirildiğinde ise 2018 yılında tüketicilerin Tüketici Hakem Heyetlerine en çok perakende ticaret, finansal hizmet, abonelik hizmetleri, ulaşım/sağlık/eğitim hizmetleri, turizm hizmetleri sektörleri ile diğer konularına ilişkin başvuru yaptığı kaydedildi.