Hafif ticari araç üretiminde Avrupa’nın merkezi olduk

Güncelleme Tarihi:

Hafif ticari araç üretiminde Avrupa’nın merkezi olduk
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 15, 2005 00:00

Türkiye, son yıllarda gerçekleÅŸen yatırımlarla hafif ticari araçlarda Avrupa’nın üretim merkezi oldu. Fiat Doblo ile baÅŸlayan hafif ticari araç üretim atağı, Ford, Hyundai ve Peugeot ile devam ederek büyüdü. 2004 yılı sonunda Türk hafif ticari üreticileri, yaklaşık 200 bin araç ihraç ederek, 2.5 milyar dolar gelir elde ettiler. Bu yıl ihracatın 3 milyar doları zorlaması bekleniyor.Son yıllarda gerçekleÅŸen yatırımlarla Avrupa’nın hafif ticari araç üretim merkezlerinden biri olan Türkiye, 2004 yılında hafif ticari araç ihracatından 2.5 milyar dolar gelir elde etti. Türkiye’nin Fiat Doblo’yla baÅŸlayan hafif ticari araç üretim atağı son iki yılda Ford, Hyundai ve Peugeot ile devam ederek büyüdü. Bunun sonucunda Türkiye’nin son yıllarda yaÅŸadığı krizlerde adeta bir can simidi haline gelen hafif ticari araç ihracatı, iç pazarda daralan otomotiv sektörünü ayakta tuttu. Tofaş’ın dünya için ürettiÄŸi Doblo’dan sonra Ford Otosan da Gölcük’teki yeni fabrikasında üretmeye baÅŸladığı Ford Transit ve Transit Connect’leri Avrupa’ya ihraç ediyor. TofaÅŸ ve Ford’u 2003 yılında Hyundai de takip ederek Ä°zmit’te Starex modelini üreterek 60 ülkeye ihracata baÅŸladı. Karsan ise geçtiÄŸimiz yıllarda Peugeot Partner’i Bursa’da üreterek ihraç etmeye baÅŸladı. DOBLOTürkiye’nin Avrupa’nın üretim merkezi olmaya baÅŸlaması TofaÅŸ ve Fiat’ın yaptığı iÅŸbirliÄŸi ile Doblo modelinin Türkiye’de üretilmesi ile start aldı. 2000 Eylül’ünde üretimine baÅŸlanan Fiat Doblo ilk yıl içinde 100 bin adet üretilerek bir rekora imza atmıştı. Bu üretimin yüzde 90’ı dünyanın 43 ülkesine ihraç edildikten sonra bugün ihracat yapılan ülke sayısı 54’e ulaÅŸtı.TRANSIT CONNECT2002 yılında satışa sunulan ve 3.5 yıl süren bir ürün geliÅŸtirme sonucunda ortaya çıkan Ford Transit Connect’in üretiminde ilk çalışmalar Amerika-Detroit’te baÅŸlamıştı. Ãœretim aÅŸamasına gelindiÄŸinde proje ekibi Türkiye’ye taşınmış, 2002 yılının 17 Haziran’ında da Ford Otosan Kocaeli fabrikasında aracın seri üretimine baÅŸlanmıştı. Ford Otosan, Haziran 2002’de sadece Türkiye’de üretilen Transit Connect’i üretim bandından indirmiÅŸ ve Temmuz 2002’de düzenlediÄŸi bir törenle Avrupa’ya ilk ihracatını gerçekleÅŸtirmiÅŸti. Transit Connect, Ford Otosan için Avrupa’da üretim merkezi olma yolunda atılmış ilk adım oldu. Belçika-Genk ÅŸehrinde bulunan Ford Fabrikası’ndaki Transit üretiminin Kocaeli fabrikasına kaydırılmasıyla birlikte, 2004 yılında üretim kapasitesi yılda 200 bin araca çıktı.PEUGEOT PARTNER1996 yılında ticari vasıta üreticileri arasına katılan Karsan, 1980 yılında Peugeot lisansı altında J9 minibüs ile hafif ticari vasıta üretimine baÅŸladı. Daha sonra 1997 yılında Peugeot Partner, 2000 yılında Peugeot Boxer Van/Minibüs ve Fiat Ducato minibüs modellerinin üretimi ile günümüze deÄŸin ticari vasıta üreticiliÄŸi sektöründeki yerini korudu. GeçtiÄŸimiz günlerde Peugeot ile varılan anlaÅŸma doÄŸrultusunda 2004 yılı içerisinde tasarımı ve prototipi Karsan tarafından geliÅŸtirilen ‘uzun Partner’ modelinin üretimi gerçekleÅŸtirilecek. Böylelikle, tasarım, mühendislik ve prototip araç imalatı alanlarında da kendini ispat eden Karsan, Peugeot Partner’in bu uzun versiyonunun üretimine Aralık ayında baÅŸlayacak. HYUNDAI STAREXHyundai Assan, yaklaşık 50 milyon dolarlık yatırımla Starex’lerin bölgedeki tek üretim merkezi haline geldi. Yerli Starex’leri Avrupa ülkelerinin yanı sıra baÅŸta OrtadoÄŸu ve Afrika ülkeleri, Türk Cumhuriyetleri ve Rusya olmak üzere 60’a yakın ülkeye ihraç ediyor. Hyundai Assan, Starex dışında H100 Panelvan’ların da üretimini gerçekleÅŸtiriyor.Çıta yükseltip konfor sundularHafif ticari araçlar, konfor ve güvenlikte çıta atladı. Düne kadar otomobillerde bulunan ABS, ESP havayastığı gibi güvenlik ekipmanları, yol bilgisayarı, hız sabitleyici, elektrikli camlar ve otomatik vites gibi konfor aksesuarları günümüzde ticari araçlarda da standart olarak sunuluyor.Otomotiv üreticileri, günün büyük bir zamanını direksiyon başında geçiren ticari araç sürücülerinin, araçlarını ofis gibi kullanabilmesi ve rahat etmelerini saÄŸlamayı amaçlıyor. Böylece, müşteri memnuniyetini artırmak için ticari araçlarda her geçen gün sunulan konfor artıyor. Güvenlik aksesuarlarıyla ticari araçlar artık bir otomobilin yol tutuÅŸuna ve performansına, konfor aksesuarlarıyla ise bir otomobilin rahatlığına sahip oluyor. Ticari araç sektöründeki yeniliklerden biri de geleneksel ticari araç ürün karakteristiÄŸinin deÄŸiÅŸimi. Eskiden saÄŸlamlığın, araç tip ve boyutlarının egemen olduÄŸu ürün ve satın alma kararlarında artık fonksiyonellik, güvenlik ve konfor en az bunlar kadar önemli faktörler arasına girdi. ÖrneÄŸin, ABS, ESP havayastığı gibi güvenlik ekipmanları, mekaniklerin yerini alan elektrikli konfor donanımları, yol bilgisayarı, hız sabitleyici, otomatik vites gibi fonksiyonelliÄŸi artıran ekipmanlar birçok marka tarafından tüketicilere standart ya da opsiyonel olarak sunuluyor.Konfor ve güvenlik önlemleriyle lüks bir otomobilden farkı olmayan ticari araçlarda bulanan bazı aksesuarlar şöyle: hidrolik direksiyon, ABS fren sistemi, elektronik diferansiyel kilidi, ön ve arka denge çubukları, merkezi kilit, elektrikli camlar, elektrik ısıtmalı yan aynalar, kilitli torpido gözü, yatar koltuklar, klima, bağımsız süspansiyon sistemi, havayastığı, direksiyondan kumandalı radyo/teyp.KÄ°MLER KULLANIYORHafif ticari araçların müşteri profili üç ana gruptan oluÅŸuyor; bireysel müşteriler, filolar ve KOBİ’ler. Sektörlerin dağılımına bakıldığında ise tekstilin yüzde 33 ile hafif ticari araçların en büyük müşterisi olduÄŸu görülüyor. Tekstili yüzde 22 ile gıda sektörü, yüzde 7 ile turizm, yüzde 4 ile deri ve deri ürünleri, yüzde 3 ile otomotiv ve yedek parça sektörü izliyor. Hafif ticari araçlar, sektörel ihtiyaçlara göre donatılıyor. Turizm sektörüne yönelik modeller, standart olarak klimalı, perdeli, halılı ve mikrofonlu anons sistemli olarak turizm müşterilerine sunuluyor.Gıda sektörüne yönelik frigorifik panel van ve kapalı kasalı kamyonet uygulamaları ön plana çıkıyor. Okul servisleri için zorunlu kılınan okul aracı stickeri, dur uyarı lambası, ÅŸoför kumandalı kayar kapı standart olarak sunuluyor. Okul araçlarında zorunlu olarak her koltukta bulunması gereken emniyet kemerleri de bu modellerde standart. Minicargo ile ihracat katlanacakTofaÅŸ, kısa bir süre önce Türk otomotiv sanayiinde devrim sayılabilecek yeni bir projeye imza attı. 2008 yılından itibaren Bursa fabrikalarında, Fiat, PSA Peugeot Citroen Grubu için yeni bir hafif ticari aracın üretimine baÅŸlamaya hazırlanan TofaÅŸ, lisans hakları (fikri mülkiyet hakları) kendisine ait olacak bu proje için 350 milyon Euro’luk yatırım yapacak. Bursa fabrikasında yılda 135 bin adet üretilmesi planlanan yeni hafif ticari aracın, 2008 yılında satışa sunulması hedefleniyor. TofaÅŸ, bu yeni araç için AraÅŸtırma-GeliÅŸtirme ve üretime baÅŸlangıç maliyetlerini kendi finanse edecek. Bu yatırım karşılığında aracın fikri mülkiyet hakları ise tamamen Tofaş’a ait olacak. Fiat ve PSA Grubu, herhangi bir yatırım yapmazken, üretilen araçların üçte ikisi PSA Peugeot Citroen, üçte biri Fiat tarafından kullanılacak. Yeni bir platform üzerinde yapılacak geliÅŸtirme ve üretimden tamamıyla TofaÅŸ sorumlu olacak. Bu aÅŸamada PSA Peugeot Citroen ve Fiat’ın aktif destekleri alınacak.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!