OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 15, 2005 00:00
Hafif ticari araçların satışı, Özel Tüketim Vergisi’nin (ÖTV) 1 Haziran’da artacağı endiÅŸesiyle Mayıs ayında bir önceki aya göre yüzde 40’lık artış yaÅŸadı. 2005 yılının ilk 5 ayında toplam 241 bin araç satılırken bunun 96 bini hafif ticari araçlardan oluÅŸtu. Yani satılan her 100 aracın 40’ı hafif ticari oldu.KuÅŸkusuz hafif ticari araçlar pazarının büyümesinde sadece ÖTV artışı etkili olmadı. Son yıllarda hızlı bir çıkış yakalayan pazarın büyümesinde en büyük etkenlerden birisi, Türkiye’nin ekonomik büyümesi ve ticari geliÅŸimi oldu. Ayrıca, ülkemizdeki küçük ve orta ölçekli iÅŸletme sayısının fazla olması bu tip araçlara olan ilgilinin artmasını saÄŸladı.8 YILDA BÃœYÃœK GELÄ°ÅžMEHafif ticari araçların payı, 1997 yılı öncesinde pazarın yaklaşık yüzde 15’i iken, günümüzde bu oran yüzde 40’lar seviyesine çıktı. Bu oran 2004 yılında yüzde 35 olarak gerçekleÅŸmiÅŸti. Geçen yıl pazarda 698 bin araç satılırken, bunun 246 bin adedi hafif ticari olmuÅŸtu.Hafif ticari araç pazarının bu denli büyük olması tüm firmaların ilgisini Türk pazarına çekiyor ve böylece oldukça yüksek bir rekabet ortamı oluÅŸuyor. Meydana gelen bu rekabet ortamı fiyatlara yansıyarak tüketici lehine faydalı oluyor. Dünya genelinde de hafif ticari araç satışları artan bir trend izliyor. Hafif ticari araçların çok amaçlı kullanıma elveriÅŸli olması, satışlardaki artışın baÅŸlıca nedeni olarak gösterilebilir.ÃœRETÄ°M DE ARTIYORSon yıllarda üretim avantajıyla da hızlı bir çıkış yakalayan hafif ticari araç pazarı, iç pazarda elde ettiÄŸi oransal avantajı üretim ve ihracatta da yakaladı. Satılan her 100 aracın 40’ı hafif ticari araçtan oluÅŸurken, üretilen ve ihraç edilen her 100 araçtan 40’ını da hafif ticari araçlar oluÅŸturuyor. 2005 yılının ilk 5 ayında Türkiye’de 373 bin 85 adet motorlu taşıt araç üretimi gerçekleÅŸti. 187 bin 186 adet ile otomobil en fazla üretimin gerçekleÅŸtiÄŸi alan olurken, 152 bin adet ile hafif ticari araç üretimi otomobilin hemen arkasında yer aldı. Bu da üretilen her 100 aracın 40’ının hafif ticari araç üretimi olduÄŸunu ortaya koydu.Vergi çıkmazı 1 AÄŸustos’ta çözülecekAdım adım Avrupa’nın hafif ticari araç merkezi haline gelen Türkiye’de otomotiv sektörü Nisan ayında Gümrük MüsteÅŸarlığı’nın ÖTV’ye yönelik artış hazırlığı ile büyük bir ÅŸok yaÅŸadı. Gümrük MüsteÅŸarlığı’nın, hem insan hem eÅŸya taşımasında kullanılan hafif ticari araçları, binek araç sınıfına sokarak, yüzde 10 olan ÖTV oranlarının yüzde 84’e kadar çıkmasına olanak saÄŸlayan yeni gümrük tebliÄŸi Resmi Gazete’de yayınlanınca gerek otomotiv sektörü yetkilileri gerekse hükümet nezrinde oldukça hareketli günler yaÅŸandı. Sektör yetkilileri, Ankara çıkarması yaparak Maliye Bakanlığı ve Gümrük MüsteÅŸarlığı ile toplantılar gerçekleÅŸtirdi ve bu toplantıların sonucunda ortak bir çalışma grubunun oluÅŸturulmasını saÄŸladılar. ÖTV ÅŸokuyla ilgili ilk olumlu geliÅŸme, Maliye Bakanlığı, Gümrük MüsteÅŸarlığı ve otomotiv sektörü temsilcilerinin oluÅŸturduÄŸu çalışma grubunun konuyu araÅŸtırması için düzenlemenin uygulanmasını 1 Haziran’a kadar ertelemesiyle yaÅŸandı. Ä°kinci ve sektör adına en olumlu geliÅŸme ise Mayıs ayı ortalarında çalışma grubunun ÖTV oranlarının eski seviyesinde yani yüzde 10’de kalacağını kararlaÅŸtırdıklarını açıklamasıyla yaÅŸandı. Ancak bu kararın sevinci kısa sürdü. Mayıs sonunda ticari araçlardan alınan ÖTV tutarlarını yeniden belirleyen Vergi Kanunu’nun 1 Haziran’a yetiÅŸmemesi nedeniyle, Gümrük Genel TebliÄŸi’nin uygulama tarihinde ikinci kez ertelemeye gidildi. Erteleme kararı Resmi Gazete’de yayımlandı ve böylece iptal edilmesi kararlaÅŸtırılan tebliÄŸ iki ay daha ertelenmiÅŸ oldu.Â
button