Güncelleme Tarihi:
17.4 milyar dolar cirosu ile dünyanın en büyük perakendecilerinden İsveçli Hennes & Mauritz (H&M) kasım ayında Türkiye’deki ilk mağazasını açıyor. Türkiye’ye gelişi tam bir yılan hikayesine dönen, ayırttığı mağaza yerlerinin kontratını birkaç kez iptal etmek zorunda kalan H&M’i, en çok Çin’e uygulanan kotalar Türkiye pazarından alıkoydu. H&M CEO’su Karl-Johan Persson, Türk markalara övgüler yağdırdı. Persson, Türkiye’de sadece global ve Türk markalarla değil ev elektroniği, esnaf hatta seyahat şirketleriyle bile rakabet edeceklerini söyledi. Türkiye markanın faaliyet gösterdiği 38’inci ülke olacak.
Türkiye moda bilinci yüksek
* Sonunda İstanbul’da ilk mağazayı açıyorsunuz?
- Türkiye’de ilk mağazamızı açmaktan çok mutluyuz. Türkiye moda bilinci yüksek, geniş genç nüfusuyla ilginç bir pazar. Kesinlikle büyümek için büyük bir potansiyel görüyoruz. Her zaman girebileceğimiz yeni pazar arayışındayız ve şimdi İstanbul’da iyi bir fırsata sahibiz.
* Türkiye’de efsane oldunuz, bir türlü gelemediniz. Geciktiğinizi düşünüyor musunuz?
- Türkiye’de bizi bekleyen tüketicilerimizin olmasını duymak harika. Fakat bizim için bir pazara erken girmek ya da ilk girmekle bitmiyor iş. Biz mevcut ve yeni pazarlarda yüksek kârı sürdürürken, kontrol edilebilir bir büyümeyi devamlı kılmak istiyoruz. Hâlâ mevcut pazarlarımızda yapacak daha çok şey var. Ve şimdi sıra Türkiye’ye geldi ki biz bunun için çok heyecanlıyız.
Harika markalarınız var
* Hazır giyimde Türkiye neredeyse bütün global markalar bulunuyor. Ve ayrıca güçlü Türk markalar da var. Burada sizi daha farklı bir rekabet bekliyor olabilir mi?
- Türkiye güçlü lokal markaları ile çok ilginç bir pazar. Harika moda perakendecileriniz ve yüksek moda markalarınız var. Ve daha da önemlisi genç, moda bilinci yüksek kitle. Her bir pazarda H&M, uluslararası moda firmaları, yerel mağaza zincirleri, department store’lar ve bağımsız perakendecilerle (esnaf) rekabet ediyor. Rakiplerimize yakın olmayı avantaj sayarız. Onları severiz. Hatta belli bir sayı bir arada olursa sahadaki futbol artar. Fakat biz kendimizi en büyük rakibimiz olarak görüyoruz. Sürekli önceki performansımızı geçmeye çabalıyoruz.
Seyahat bile rakibimiz
* Girdiğiniz pazarlarda asla küçük oyuncu olmuyorsunuz. Türkiye’de sizden mütevazı bir büyüme planı mı bekleyelim, yoksa tam tersini mi?
- Türkiye’de muazzam bir büyüme potansiyeli görüyoruz ama şu anda kaç tane mağaza açmayı planladığımızı açıklamak için çok erken. Şu anda bir adım atıyoruz. Şu anda açacağımız ilk mağazaya odaklandık. Ve dört gözle onu bekliyoruz. Fakat bu heyecan verici bölgede büyümemizi sürdürmeyi de dört gözle bekliyoruz
* Burada en büyük rakipleriniz yerliler mi yoksa global markalar mı olacak?
- Çok güçlü markalarınız var. Bu hoşumuza gidiyor. Ama biz rekabeti daha geniş bir perspektifte görüyoruz. Örneğin tecrübeler... Bir yerde ev elektroniği de, seyahat de bizimle tüketicinin dikkatini çekmek için rekabet ediyor.
Doğru lokasyonu bulana kadar beklemeyi tercih ediyoruz
* Farklı bir strateji benimseyecek misiniz Türkiye’de?
- Her pazar tektir, biriciktir ama genel olarak bizim büyüme prensiplerimiz aynı. En iyi lokasyonu bulmak isteriz ve kontrollü bir şekilde büyürüz. Lokasyon o kadar önemli ki doğrusunu bulana kadar beklemeyi tercih ederiz.
Aynı koleksiyonu aynı fiyata getiriyoruz
* Fiyat politikanız ne olacak? Türkiye’de daha pahalı olacağınızı düşünenler var... Koleksiyonda bir farklılık olacak mı?
- H&M tüm dünyada aynıdır. Aynı koleksiyonu yüzde 80 bütün pazarlara taşırız. Kalan yüzde 20 ise iklime bağlı farklı ihtiyaçları karşılayan ürünler. Türkiye öbür markalarımız için de ilginç ama biz öncelikle H&M’le başlayacağız. Fiyatlarımız da hemen bütün ülkelerde aynı. Fakat gümrük, vergiler, navlun ve kura bağlı olarak küçük farklılıklar olabiliyor.
Ürettiğimiz için uzak kalmadık
* Türkiye’ye, burada önemli bir miktarda üretim yaptırdığınız için gelmediğiniz de söyleniyordu.
- Türkiye ileri derecede üretim becerilerine sahip ki bu bizim için çok önemli. Fakat bu bizi asla burada mağaza açmaktan alıkoymadı. Türkiye’de de moda ve kaliteyi en iyi fiyata sunmak için can atıyoruz. Her zaman tüketicimize en ilham verici ve sürpriz şeyleri sunmak için çabalarız.
76 bin çalışan, 17.4 milyar dolar ciro
1947 yılında kurulan H&M’in 2009 yılı cirosu 17.4 milyar dolar.
Aynı dönemde kârı ise 3.25 milyar dolara ulaştı.
H&M’in en büyük pazarları Almanya, Fransa, İsveç, İngiltere ve ABD olarak sıralanıyor.
76 binden fazla çalışanı var.