Güncelleme Tarihi:
OTOMOTİV dünyasının en büyük şovlarından biri olan ‘Uluslararası Cenevre Otomobil Fuarı’ dün kapılarını önce dünya basını için açtı. Bu yıl 89’uncusu düzenlenen fuarda 70 modelin dünya, 20 modelin Avrupa, 20 modelin ise İsviçre prömiyeri gerçekleşti. Otomobilseverlerin 17 Mart’a kadar gezebileceği fuarda dünya tanıtımı yapılan modeller arasında bizi en çok ilgilendiren ise Türkiye’de üretilen ve vitrine ilk kez çıkan modeller oldu. Fransız Renault’un ilk etapta tamamını Bursa’da üreteceğini açıkladığı 5. jenerasyon yeni Clio, fuarda en çok merak edilen modellerin başında yer aldı. 2013’ten bu yana Avrupa’nın en çok satılan küçük (B) sınıf otomobili olan Clio’nun yenisi Cenevre’de dünyaya tanıtıldı. Dizel ve benzinli dışında ilk kez hibrit motora da sahip olacak yeni Clio için Bursa’da 306 milyon Euro yatırım yapılırken, yine Bursa’da devreye girecek hibrit motor fabrikasıyla toplam yatırım tutarı 600 milyon Euro’ya yaklaşacak.
Cenevre’de sorularımızı yanıtlayan Renault Avrasya Bölgesi Başkanı Nicolas Maure, Türkiye’nin yeni Clio üretiminde hayati rol oynacağını belirterek, “5. nesil Clio’yu Türkiye’de 306 milyon Euro yatırımla üretiyoruz. Yerlilik oranı yine yüzde 50-60 arası olacak. İlk etapta sadece Bursa’da üretilecek, eğer ileride talep artarsa o zaman Slovenya ve Fransa’daki fabrikalar da devreye girecek. Önemli olan yeni Clio’nun ilk hibrit motorunun da Bursa’da üretilmesi. Bunun için ekim ayında yatırım için düğmeye bastık. Renault’un hibrit teknolojisinin ismi ‘e-tech’ olacak. Bu motoru Megane ve Captur’da da kullanabiliriz” dedi.
BURSA’DA E-TECH
Yeni Clio’nun Bursa’da üretimi konusunda bu kez Fransız hükümetiyle bir sorun yaşamadıklarını da sözlerine ekleyen Maure, “2012 yılında 4. nesil Clio’nun Bursa’da üretimi sırasında hükümete Fransa’daki Flins fabrikasındaki üretimi 730 bin adette tutma sözü verdik. O yüzden Clio’nun bir kısmını orada ürettik. Şu anda o fabrikadaki sözümüzü Nissan Micra ve Renault Zoe ile halihazırda tutuyoruz. O yüzden Bursa konusunda bir sıkıntı bu kez yaşamadık” yorumunu yaptı.
EN SPORTİF EGEA
Tofaş tarafından 1 milyar dolar yatırımla geliştirilip Bursa’da üretilen ve Avrupa’da Tipo ismiyle satışa sunulan Egea model ailesinin yeni üyesi “Sport” da ilk kez Cenevre’de sergilendi. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu “Egea, 2018 yılında Türkiye’nin de dâhil olduğu; Avrupa, Orta Doğu ve Afrika’yı kapsayan EMEA Bölgesi’nde 146 bin adet satışa ulaştı. İtalya’da geçen yıl 40 bin adetten fazla müşterinin tercihi olarak, yine kompakt sınıfta liderliği bırakmayan Egea/Tipo, yurt içi ve yurtdışı pazarlarda başarısını sürdürmeye devam ediyor. Kompakt sınıftaki başarılı oyuncumuz, yeni tasarım özellikleri sunan versiyonlarıyla daha da güçlenerek Türkiye’yi gururlandırmaya devam edecek” yorumunda bulundu.
SAKARYALI MELEZLER
Japon Toyota da Cenevre Otomobil Fuarı’nda Türkiye’de üretilen iki hibrit modeliyle dikkat çekti. Cenevre’de sergilenen diğer yeni modellerle birlikte beğenilere sunulan Corolla Hybrid ve C-HR Hybrid fuarda Türkiye’nin gururu olmayı başardı. Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ CEO’su Ali Haydar Bozkurt, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de hibrit araçlara karşı ilginin katlanarak arttığını belirterek “Hibrit çağı artık başlamıştır. Toyota’nın 2020 global hedefi olan her binek modelin bir hibrit versiyonunun sunulmasını Türkiye olarak 1 yıl öncesinden başardık. Türkiye’de üretilen Corolla ve C-HR’ın hibrit versiyonları bizlerin gurur kaynağı olmuştur” dedi.
Cenevre’de Türkiye’de üretilen 4 önemli modelin dışında kişiye özel VIP araçların iç tasarımını yapan Türk firmalar da yer aldı. Fuarda DizaynVip, Okçu ve Ertex kişiye özel tasarlanan VIP araçlarını sergilediler.
1 ADET ÜRETİLDİ, 16.7 MİLYON EURO’YA SATILDI
BUGATTI, Cenevre fuarında sadece bir adet ürettiği özel modeli ‘La Voiture Noire’yi sergiledi. Efsane ‘Type 57 SC Atlantic’e atıfta bulunan bu özel model sadece Bugatti’nin değil dünyanın en pahalı ‘yeni modeli’ olarak da tarihe geçti. Bugatti CEO’su Stephan Winkelmann, Cenevre fuarında 11 milyon Euro’luk fiyat etiketine sahip bu özel üretim aracın 16.7 milyon Euro’ya (18.9 milyon dolar) satıldığını açıklayarak, “Bu araç bir Bugatti tutkununa satıldı” dedi. Araçta Chiron, Chiron Sport ve Divo’da da bulunan 4 turbolu 8.0 litrelik W16 motoru kullanıyor. Bu motor 1500 beygir gücü ve 1600 Nm tork üretebiliyor.
ELEKTRİKTE ‘EKONOMİ’ DÖNEMİ
AVRUPA’nın en önemli otomotiv etkinliklerinden biri olan Cenevre Otomobil Fuarı’na son yıllarda olduğu gibi yine elektrikli otomobiller damgasını vururken, bu yılın farkı artık ‘ekonomik’ yani ulaşılabilir modellerin de yavaş yavaş sahne alması oldu. İşte bu modeller arasında en dikkat çekenler şöyle;
Peugeot e-208: Küçük sınıfın iddialı modellerinden Peugeot 208’in yeni nesli ilk kez Cenevre fuarında tanıtılırken, beğenilen modelin elektrikli versiyonu ise büyük beğeni topladı. 450 kilometreye ulaşan menzile sahip elektrikli 208’in 100 kW gücündeki bataryaların yüzde 80’i yarım saatte doluyor.
Honda e Prototype: İngiltere ve Türkiye’de fabrika kapatmaya hazırlanan Japon Honda ise ilk tam elektrikli modeli ‘e Prototype’ı Cenevre’de tanıttı.. Honda’nın özel bir elektrikli araç platformu kullanarak ürettiği ilk kompakt otomobil olan bu model tam şarj ile 200 km’ye kadar elektrikli menzil sunuyor. Araç, Japonya’da üretilecek ve yaz başında resmi ön sipariş süreci başlayacak.
Seat el-Born: Alman Volkswagen Grubu’nun bünyesindeki İspanyol Seat da Cenevre’ye elektrik çıkarması yaptı. Seat, ismini Barselona’nın en sembolik semtlerinden birinden alan ilk elektrikli otomobili el-Born’u sergiledi. Araç 420 kilometre menzile sahip.
Seat MINIMO: Seat ayrıca fuarda Renault Twizy’e rakip olacak iki kişilik elektrikli konsept otomobili Minimo’yu da sergiledi.
FIat CentoventI: İtalyan Fiat, büyük bir sürpriz yaparak 120. yılına özel geliştirdiği yüzde 100 elektrikli konsepti ‘Centoventi’yi (İtalyanca 120 demek) tanıttı. Bu elektrikli konsept model, batarya sayısına bağlı olarak 100 ila 500 km arasında menzil sunuyor.
Polestar2: Fuarda beğeni toplayan bir diğer elektrikli model ise ‘Polestar2’ oldu. Volvo’nun elektrikli markası olan Polestar’ın Tesla 3’e rakip olarak geliştirdiği yeni nesil elektrikli modeli 2020 yılının ikinci yarısında Avrupa’da 40 bin Euro’dan başlayan fiyatlarla satılacak.