Gümrükler için ‘kaçak oto uzmanı’ istiyorum, ÖSYM biyolog gönderiyor

Güncelleme Tarihi:

Gümrükler için ‘kaçak oto uzmanı’ istiyorum, ÖSYM biyolog gönderiyor
Oluşturulma Tarihi: Eylül 04, 2011 00:00

Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, personel alım yönteminden teftiş sistemine kadar köklü değişiklikler içeren “gümrük operasyonu”nun gerekçelerini anlattı.

Haberin Devamı

ÖSYM’den doğrudan gönderilen personel nedeniyle gümrükte sıkıntı yaşandığını belirten Yazıcı, “ÖSYM’ye yazıyoruz bize KPSS puanına göre eleman geliyor ama gelen adama bakıyorsunuz matematikçi, biyolog, gümrükle alakası yok” dedi.

Bu nedenle personel alımına ilişkin prosedürde değişikliğe gittiğini belirten Yazıcı, şöyle konuştu: “Yine ÖSYM’nin yaptığı sınava, KPSS puanına göre alacağız. Yine en az 70 KPSS puanı alanlar başvracak, ama adayları gerekli şartları taşıyıp taşımadıklarını görmek için bir de mülakattan geçireceğiz. İşin uzmanları gelenlerin diksiyonuna, sezgilerine, anlatımlarına bakacak. Böylece gümrük elemanlarımızı daha nitelikli hale getireceğiz.”

Personel alımı değişecek
Adalet ve İçişleri Bakanlıklarıyla birlikte başka bazı kurumların da kariyer elemanı alımında aynı yöntemi kullandığını anımsatan Yazıcı, şöyle devam etti: “Elemanlarımızı niye mülakata tabi tutacakmışız diye eleştiri alıyoruz. Buna cevap olarak gümrükte yürüttüğümüz kaçak otomobil soruşturmasından örnek vereyim. Bu tür kaçakçılık olaylarını ortaya çıkarabilmek için bana gümrükte, ithal edilen otomobilin gerçek bilgilerinin silinip silinmediğini, değiştirilip değiştirilmediğini anlayacak uzmanlıkta personel gerekiyor. Personelin bu alanlarda donatılı gelmesi lazım. Gümrükte çalışacakların hem sayısı binleri bulan yerli ve yabancı mevzuata hem de hizmetin seri ve etkin bir biçimde yürütülmesine yatkınlığının olması gerekiyor yani çok daha nitelikli olması gerekiyor.”
Tüketicinin korunması açısından piyasa denetiminin de bakanlığının yetkisinde olduğunu belirten Yazıcı, şunları söyledi: “Gümrük ile ticaretin birleştirilmesinin en önemli sonuçlarından biri de bu oldu. Yani sadece gümrük denetim ile yetinemezsiniz, çünkü gümrüklerde denetimi çok arttırırsanız kuyrukların uzamasına yol açarsınız. Onun için üretici ve taşıyıcı firmalar açısından risk değerlendirmeleri yapılıp, risk havuzu oluşturulacak. Oradan elde edilen bilgilere göre de yeşil, mavi, sarı hat şekilinde geçiş öncelikleri sağlayan farklı uygulamalara gidilecek. Tabi ki gümrükte kontroller olacak, ama asıl denetim piyasada yapılacak. Piyasa denetiminin nedeni ise tüketici korumanın yanı sıra haksız rekabeti önlemek, kayıt dışı ekonomiyi kayıtlı hale getirmek. Bular 2023 hedeflerine yönelik gerekli altyapı çalışmaları. 500 milyar ihracat hedefinden söz ediyoruz, bunu nasıl yapacağız?”

Haberin Devamı

Müfettiş rehber olacak

Haberin Devamı

HAYATİ Yazıcı, gümrükteki teftiş sisteminde yapılan değişikliğe ilişkin, “Biz istiyoruz ki teftiş, denetim grubu öncelikle rehberlik görevi görsün. Kamu kurum ve kuruluşlarında hizmet üretecek birimlerin daha verimli, daha standardı yüksek, kaliteli hizmet üretmelerini sağlasın. Birinci işlevinin rehberlik görevi olması gerekiyor” dedi. Yazıcı, bazen kendi aralarında da çatışma yaşamaları nedeniyle zaman israfına ve kargaşaya yol açabilen müfettişlik ve kontrolörlük gibi farklı denetim elemanlarının tek bir çatı altında birleştirildiğini belirterek, şöyle konuştu: “Daha kaliteli hizmet üretimi için soruşturma, gümrük ve ticaret denetim diye üç grup başkanlığı oluşturdu. Bakan onayıyla görev yapacaklar. Önceden herhangi bir müfettiş bir konuyu inceleyip, sonuçta da kendi takdiriyle ilgili kamu kuruluşlarına ya da doğrudan savcılığa gönderiyordu. Ancak incelenen bu konular önemli konular. Kişi haklarıyla, ticaretin etkinliğiyle alakalı alanlar. Şimdi, müfettiş raporunu yazdıktan sonra teftiş başkanlığına sunacak. Orada da bir inceleme yapılacak. Sonra işlem başlayacak.”

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!