Güncelleme Tarihi:
Türkiye’nin kimyevi gübre sektöründe faaliyet gösteren öncü firması olan Gübre Fabrikaları T.A.Ş., 2011 yılının ilk üç çeyreğini 1 milyar 521 milyon TL konsolide satış geliriyle kapatırken, yıl sonuna kadar konsolide cirosunu 2 milyar TL’ye çıkarmayı hedefliyor.
Büyüme ve kârlılığın, sürdürülebilir olması halinde anlamlı olacağını belirten GÜBRETAŞ Genel Müdürü Mehmet Koca, 60 yıllık tecrübeyi global bir vizyonla birleştirerek son yıllardaki yükselişi devam ettirmek istediklerini söyledi.
Son 3 yıldır Türkiye’nin en hızlı büyüyen şirketleri arasında olan Gübre Fabrikaları T.A.Ş., 60. yılına rekor büyümeyle giriyor. 2011 yılının ilk 9 aylık verilerine göre şirket tarihinin en yüksek satış miktarı, pazar payı ve kârlılık rekorlarına ulaşan Gübretaş, 2011 yıl sonu konsolide ciro hedefini 2 milyar TL olarak açıkladı. Sektöründe yaklaşık yüzde 30 pazar payına sahip Gübretaş’ın iştirakleriyle birlikte ilk 9 aylık konsolide satış geliri 1 milyar 521 milyon TL’ye ulaştı. Gübretaş geçen senenin aynı dönemiyle karşılaştırıldığında satış gelirinde yüzde 57’lik büyüme oranı yakaladı. Üçüncü çeyrekte 196,9 milyon TL konsolide kâr açıklayan Gübretaş’ın net kârı ise 54,1 milyon TL oldu.
Gübretaş iştirakleriyle büyüyor
Türkiye’nin kimyevi gübre sektöründe faaliyet gösteren ilk firması olan Gübretaş, hammadde odaklı yatırım stratejilerini sürdürüyor. İran'daki bağlı ortaklığı Razi Petrokimya'da kapasite kullanımı oranlarını yükselten Gübretaş, önümüzdeki yıllarda bu tesislerin kapasitesini artırmayı hedefliyor. Razi Petrokimya’nın Türkiye’nin yurtdışındaki en büyük sanayi yatırımı olduğuna dikkat çeken Gübretaş Genel Müdürü Mehmet Koca, Gübretaş’ın tüm iştirakleriyle entegre bir şekilde hizmet verdiğini ve bu sayede son yıllarda istikrarlı bir büyüme trendi yakaladıklarını vurguladı.
Gübre sektörü açısından ülkemizde yeterli hammadde kaynağı bulunmadığına dikkat çeken Gübretaş Genel Müdürü Mehmet Koca; “Yıllık 5 milyon ton civarı satışı olan gübrenin hammaddesi yüzde 95 oranında yurtdışından temin ediliyor. Bu nedenle sektörümüz dışa bağımlı, döviz kurlarındaki dalgalanmalardan ciddi anlamda etkilenen bir sektör. Biz bu kısıtları aşmak için hammadde kaynağına sahip ülkelere yatırım yapma stratejisini geliştirdik. İran’da hayata geçirdiğimiz ve dünya amonyak ticaretinin yüzde 4.5’ini tek başına karşılayan Razi Petrokimya, bu stratejimizin önemli sonuçlarından biridir. Bu sayede son 3-4 yılda hızla büyüyerek sektörümüzde global bir oyuncu haline gelirken, Türkiye ekonomisi için de katma değer yaratmış olduk” dedi.
Gübrenin üretiminden çiftçiye ulaştırılmasına kadar tüm süreçlere hakim olmalarını sağlayan bir altyapıya sahip olduklarını ifade eden Mehmet Koca, “İran’daki tesislerimizde üretilen 27 bin tonluk üre gübresi, Razi Petrokimya bünyesinde kurulan Raintrade Dış Ticaret firmasının yönettiği operasyonla, diğer iştirakimiz NEGMAR’a ait Barbaros G adlı gemiyle geçtiğimiz ay Tekirdağ’daki lojistik merkezimize kadar getirildi. Oradan da Türkiye genelindeki Tarım Kredi Kooperatifleri ve diğer bayilerimiz aracılığıyla çiftçilerimize ulaşıyor. Hammadde açısından dışarıya bağımlı olan bir sektörde sürdürülebilir olmanın yolu, sektörün her alanına yatırımdan geçiyor” dedi.
Deniz taşımacılığında yatırımlarımız sürüyor
2011 yılında deniz taşımacılığı ve lojistik sektörlerinde de yeni yatırımlar yaptıklarını ifade eden Gübretaş Genel Müdürü Mehmet Koca; “İştiraklerimizden uluslararası deniz taşımacılığı alanında faaliyet gösteren NEGMAR Denizcilik, bu yıl bünyesine katılan yeni gemilerle birlikte 8 gemilik bir filoya ulaştı. NEGMAR’ın iştiraklerinden biri olan İstanbul Lines, 2 ro-ro gemisiyle Ambarlı-Bandırma arasında faaliyet gösteriyor. Karayolu taşımacılığı yapan Etis Lojistik firmamız ise 40 yeni araçla filosunu daha da güçlendirdi” dedi.
Sektörden daha hızlı büyüyoruz
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın açıkladığı verilere göre Türkiye’de toplam gübre tüketiminde geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 2 artış olduğunu söyleyen Gübretaş Genel Müdürü Mehmet Koca, Gübretaş’ın satış oranlarının bu yıl da sektörün üzerinde büyüme gösterdiğini dile getirdi. Mehmet Koca; “Geçtiğimiz yıl şirket tarihinin en yüksek satış miktarı, pazar payı ve kârlılık oranlarına ulaştık. Bu yılın ilk üç çeyreği verilerine baktığımızda da 60. yılımıza yeni satış ve ciro rekorlarıyla gireceğimizi söyleyebilirim. Ciro olarak önemli bir büyüme yakalarken, satış miktarında ise geçen senenin yüzde 10 önündeyiz” dedi.
Türkiye'de yıllık gübre tüketiminin 5 ila 5,5 milyon ton arasında değiştiğini ve bunun dünya ortalamasının altında olduğunu söyleyen Mehmet Koca, “Yurtdışındaki kullanım oranlarıyla kıyaslandığında bu miktarın yıllık 8 milyon ton civarında olması gerekiyor, yani sektör henüz doygunluğa ulaşmış değil. Sektörün gelişmesine paralel olarak, bu oranların önümüzdeki yıllarda ortalama yüzde 2 civarında büyüme göstermesini bekliyoruz'' dedi.
Nicelik değil nitelik önemli
Gübrenin ne kadar tüketildiğinden çok nasıl tüketildiğinin önem taşıdığına dikkat çeken Mehmet Koca; “Tarım sektöründe başarıda en önemli etken bilinçlenmedir. Gübre kullanımının bilinçli ve doğru şekilde yapılması için yıl boyunca Türkiye genelinde çiftçilerimize yönelik toplantılar düzenliyoruz. Ziraat mühendislerimiz yurt genelinde her yıl binden fazla toplantı gerçekleştiriyor. Ayrıca üniversiteler ve Tarımsal Araştırma enstitüleriyle işbirliğine girerek projeler geliştiriyoruz ve 'Bilinçli Üretici Kazanır' adıyla eğitim seminerleri organize ediyoruz. Bilinçli tarım için büyük önem taşıyan ‘toprak analizi’ konusunda 3 farklı ildeki laboratuarlarımızla hizmet sunuyoruz'' dedi.
Son yıllarda ürüne ve bölgeye özel gübreler geliştirdiklerini ifade eden Mehmet Koca; “Çay gübresi, ekin gübresi, ayçiçeği gübresi, çeltik gübresi, mısır gübresi gibi ürünlerden oluşan bir portföyümüz var. 2006’da başlattığımız, Türkiye’nin Toprak Verimliliği Haritası projesinde topladığımız veriler ışığında bu ürünleri geliştiriyoruz. Çünkü bölgelerin toprak özellikleri ve o bölgede yetiştirilen bitkiler için ne tür bir gübrenin en etkili sonucu sağlayacağını belirleyebiliyoruz. İhtiyaca yönelik üretim anlayışımız sebebiyle katı, sıvı ve toz grubundaki ürün çeşidimiz 130’a ulaşmış durumda” dedi.
Gübretaş milyar dolarlık şirketler arasında
Gübretaş’ın 60. kuruluş yılına milyar dolarlık şirketler arasında gireceğini söyleyen Mehmet Koca, “2012 yılında da yatırımlarımıza hız kesmeden devam edeceğiz. Büyüklüğümüze yakışır işler ve yatırımlar yapacağız. Yarımca’daki tesislerimizde kapasite artırımına yönelik bir yenileme yatırımımız olacak. Bunun sonucunda Türkiye’deki üretim hacmimizi yüzde 45 oranında artırmış olacağız. Ayrıca yurt dışı yatırımları için araştırmalarımız devam ediyor. Başta bu açıdan yeraltı zenginliklerine sahip Kuzey Afrika ülkeleri olmak üzere, hammadde kaynağına sahip bölgelerde yatırım fırsatlarını değerlendirmek istiyoruz” dedi.
2012 yılının Gübretaş açısından en önemli yönünün şirketin 60. yıldönümü olduğunu söyleyen Mehmet Koca, “Bu kapsamda çeşitli sosyal sorumluluk projelerine imza atmayı planlıyoruz. Ayrıca çiftçilerimize ve bayilerimize yönelik, 60 yılın teşekkürü anlamında çok sayıda hediyenin verileceği satış kampanyalarımız da olacak. Şirketimizin son yıllarda yakaladığı pazar etkinliği, ciro ve yatırım gücü kabiliyetini de biraz daha yukarı taşımak, 60. yıldönümümüze yakışacaktır” dedi.