Güncelleme Tarihi:
iyzico, Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) ve Dogma Alares tarafından hazırlanan Türkiye E-Ticaret Ekosistemi Raporu’na göre ortalama sepet tutarlarında da 2020’den 2021’e 13 TL, 2021’den 2022’ye 79 TL’lik bir yükseliş gerçekleşti. Sektörel kırılımlara bakıldığında ise en yüksek pazar payına ulaşan ürün kategorisi yüzde 31.6 ile moda ve aksesuar, yüzde 13 ile elektronik ve teknoloji, yüzde 6.4 ile kozmetik ve kişisel bakım, yüzde 6.1 ile hizmet ve yüzde 5.9 ile turizm ve seyahat oldu. Ayrıca e-ticarette satıcıların yüzde 53.3’ü İstanbul’da, yüzde 8.2’si Ankara’da, yüzde 6.6’sı İzmir’de, yüzde 4.2’si Bursa’da ve yüzde 2.8’i Antalya’da bulunuyor.
E-İHRACATTA BÜYÜMEMİZ LAZIM
Türkiye’nin, e-ticarette son yıllarda daha önce hayal edemeyeceği bir büyümeye ulaştığını vurgulayan ETİD Başkanı Emre Ekmekçi, “Kendi ligimizde artık gerekli olgunluğa ulaştık. Şimdi gözümüz ‘Şampiyonlar Ligi’nde olmalı. Artık yurtdışına açılmalı, oradaki fırsatlara odaklanmalı ve e-ihracat potansiyelimizi sonuna kadar kullanmalıyız. Bu alanda destek programları var. Bunları da kullanarak e-ihracatta büyümemiz gerekiyor. Türkiye’deki e-ticaret payının genel ihracat içindeki payı yüzde 1’den yüzde 4’le çıkmalı” dedi.
KÜRESEL DÜZEYDE YAVAŞLADI
Türkiye E-Ticaret Ekosistemi Raporu çıktılarına göre Türkiye’deki e-ticaret hacminin yukarı yönlü bir trend sergilemeye devam ettiğini anlatan iyzico CEO’su Orkun Saitoğlu, “Pandemiden sonra küresel ölçekte e-ticaret sektörünün büyümesi yavaşladı ancak internetten alışveriş tüketici üzerinde kalıcı bir alışkanlık oldu. Türkiye’deki e-ticaret sektörü 2020’den 2021’e gerçekleşen yüzde 69’luk artışı takiben 2021’den 2022’ye yüzde 110’luk bir artışla 801 milyar TL’lik satış hacmine ulaştı” dedi. Dogma Alares Kurucu Ortağı Erdal Güner ise, “Türkiye, dinamik nüfusu ve dijital çözümlere yatkınlığı sayesinde e-ticaret hacimleri ve işlem sayılarının yıldan yıla sürekli artışına şahit oluyor. Yapay zekâ, günümüz e-ticaret deneyimini iyileştirmek için etkin bir biçimde kullanılıyor. E-ticarette maliyet ve süre yönetimi daha da fazla önem arz ediyor” ifadelerini kullandı.
KADINLARIN PAYI YÜZDE 10 ARTTI
-Raporda ortaya çıkan sonuçlara göre; en çok alışveriş Black Friday’de. Rapor, e-ticaret platformlarını kullanan kullanıcı sayısının bir önceki yıla göre yüzde 2.2 arttığını gösteriyor. Ayrıca 2022 itibarıyla kadın ve erkek kullanıcıların oranı sırasıyla yüzde 58 ve yüzde 42 olarak kayıtlara geçerken, kadınların payının 2021’e göre yüzde 10 artış kaydettiği görüldü. Kredi kartı en çok tercih edilen ödeme yöntemi olurken, banka kartı mikro işletmeler dışındaki tüm işletmelerde en çok tercih edilen ikinci ödeme yöntemi oldu.