Güncelleme Tarihi:
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, gemi indirme töreninin ve İstanbul'daki etkinliklerin Türkiye ile Norveç arasındaki dostluğu pekiştirme açısından önemli olduğunu söyledi.
Yaklaşık 4 ay önce de bu tersaneye geldiğini ifade eden Yıldırım, şöyle konuştu:
“Yine bu tersanede Norveç için inşa edilen bir başka geminin inişine katıldım. Bu kadar süre içinde, 6 ay içinde bu gördüğümüz destek gemisinin denize inişini yapacağız. Bu şunu gösteriyor, Türkiye'deki tersaneler ve Norveç'teki denizcilik firmaları birbirlerine iyice alışmışlar, birbirlerine olan güveni gittikçe artmaya başlamış. Bunun sonucu da birbiri arka sıra devam eden yeni siparişler, yeni iş anlaşmaları olarak karşımıza çıkıyor.”
Yıldırım, 2000'li yılların başında iki ülke arasındaki gemi inşa siparişlerinin miktarının sadece 30 milyon dolar olduğunu dile getirerek, “2000'li yıllardan önce ben İstanbul Deniz Otobüslerinde genel müdür iken, deniz otobüslerini Norveç'te inşa ettiriyorduk. Bugün bu tersine döndü. Norveç gemilerini Türk tersanelerinde yapıyoruz” dedi.
Bu yaşananların ve ortaklıkların, iki ülke arasında “kazan-kazan” esasına göre kurulmuş işbirliği olduğunu belirten Binali Yıldırım, şöyle devam etti:
“Norveç'in denizcilikte çok önemli ülke olduğunu biliyorum. 90-91 yıllarında İsveç'te bulunan biri olarak o yıllarda Norveç'in denizcilikle ilgili kapasitesini kabiliyetini yakından öğrendim. Genellikle gemi teçhizatı konusunda donatım malzemeleri konusunda Norveç'in sahip olduğu birikim, tecrübe ve Türk tersanelerinin inşa kabiliyeti bir araya gelmek suretiyle bu gördüğümüz mükemmel ürünler ortaya çıkıyor. Tersan tersanesine sahiplerine, mühendislerine, kaynakçılarına, elektrikçilerine, işçilerine herkese gönülden teşekkür ediyorum. Sizler, Türkiye-Norveç dostluğunun geliştirilmesi için büyük gayret gösteriyorsunuz.”
2003'te 30 milyon avroluk işbirliği bugün daha yüksek
Bakan Yıldırım, 2003'te 30 milyon avro ile başlayan alışverişin bugün 150 milyon lirayı geçtiğini vurgulayarak, siparişte olanların da ilave edilmesiyle bu rakamın 250 milyon avronun üzerine çıkacağını anlattı.
Türkiye ve Norveç'in birlikte, dünya ticaret filosunun yüzde 5'ini kontrol ettiğini ve bu rakamın çok mütevazı kaldığını belirten Yıldırım, şunları kaydetti:
“Norveç ve Türkiye, dünya deniz ticaret filosuna hizmet ediyor. Türk tersaneleri özel maksatlı gemileri yapabilecek marka haline geldi. 2003'ten bu tarafa tersanelere yaptığımız yatırımlar sayesinde tersane sayımızı 37'den 80'lere çıkardık. İnşa kapasitemizi 550 DWT'den, 3,5 milyon DWT'ye çıkardık. Tuzla ve Altınova tersaneleri, açık deniz petrol platformları da dahil her türlü gemiyi rahatlıkla en iyi kalitede yapabilecek güce erişmiştir. Bugünkü töreni, Norveç ve Türkiye arasındaki uzun soluklu bir iş birliğinin başlangıcı olarak görüyorum. Denizler derindir durulmaz, dostluklar ebedidir unutulmaz.”
Norveç Başbakanı Stoltenberg: Bu gemi Türkiye-Norveç işbirliğinin bir örneğidir
Norveç Başbakanı Jens Stoltenberg, Yalova'nın Altınova ilçesindeki Boğaziçi Tersan Tersanesi'nde inşa edilen Norveç-Türk yapımı Petrol Platformu İnşa Gemisi “Grand Canyon”un denize indirme töreninde, kendisi ve eşi için burada bulunmanın, geminin iniş törenine katılmanın büyük memnuniyet verici olduğunu söyledi.
Türkiye ile Norveç'in, denizcilik sektöründe işbirliği konusunda uzun yıllara dayanan bir geçmişi bulunduğunu ifade eden Stoltenberg, şöyle konuştu:
“Bin yıl önce Norveç gemileri, Boğaziçi'ne girmiş, o zaman Konstantinopolis denilen kıyılara gemileri çekmişti. Norveç ve Vikingler, yıllarca, asırlarca imparatorlara hizmet vermiş, Bizans imparatorlarına muhafızlık yapmıştır. Bugün Türkiye'de inşa edilen gemiler, aynı kıyılarda Norveç'e doğru hareket etmektedir. Bugün burada inşa edilen gemi omurgası Türkiye ile Norveç arasındaki ticaret işbirliğinin önemli örneğidir. İki ülkenin birbirini nasıl tamamladığına iyi örnektir.”
Türk tersanelerine övgü
Stoltenberg, Türkiye'nin, “bir denizcilik milleti olarak uzun yıllardır devam eden, gurur duyulan tarihi bulunduğunu” vurgulayarak, “Türkiye, en büyük gemi inşası yapan ülkelerden biridir. Türkiye'deki tersaneler, dünya piyasası için yüksek teknoloji ürünü gemiler inşa ediyor” dedi.
Ortaya çıkan modernizasyon ve başarının, Türkiye'deki tersaneleri, Norveç'teki tersanelere hem rakip yaptığını hem de ortaklık zemini oluşturduğunu belirten Stoltenberg, bu gelişmeler sonucunda iki ülke arasında ticaretin arttığını söyledi. Bu gelişmenin gemi ve denizcilik ekipmanı konusunda olduğunu dile getiren Stoltenberg, şunları kaydetti:
“Yeni projelerde kullanılan denizcilik ekipmanının çoğu Norveç'ten geliyor. Norveç ve Türkiye'nin güçlerini ve yeteneklerini birleştirerek, Asya ve Avrupa'yı bir araya getirmiş oluyoruz. Çevre dostu gemilerin geliştirilmesi konusunda ön sıralarda geldiğimizi göstermiş oluyoruz. Ben burada gördüklerimden çok etkilendim. Norveç ve Türkiye arasında gelecekte denizcilik alanında ortaklık olabileceği imkanını gördüm. Şimdi Norveç ve Türkiye arasında gerçekleştirilen diğer projelerin denize indirilmesini dört gözle bekliyorum.”
"İndirme törenleri gemilerin doğum günüdür"
Tersan Tersaneleri Yönetim Kurulu Başkanı Osman Nurettin Paksu, denize indirme törenlerinin bir anlamda geminin doğum günü olduğunu söyledi.
Geminin güvenle seyretmesi ve bereketli kazançlar getirmesi temennisinde bulunan Paksu, Tersan grubunun, Türk denizciliğinin gelişmesi ve desteklenmesi adına yaptığı çalışmaları genişleterek, sürdürdüğünü anlattı.
Yaklaşık bin 400 kişiye istihdam sağladıklarını vurgulayan Paksu, temelleri 2008 yılına atılan firmalarının, kriz söylentilerinin en yoğun olduğu dönemde harekete geçtiğini ve bugünkü noktalara geldiğini kaydetti.Konuşmaların ardından Paksu, Norveç Başbakanı Stoltenberg ve Bakan Yıldırım'a plaket verdi. Daha sonra protokol üyeleri, gemi yanına geçti. Grand Canyon'un kurdelesini Norveç Başbakanının diplomat eşi Ingrid Schulerud kesti. Gemi, alkışlar ve meşaleler eşliğinde denize indi.
Açılışa, Norveç'in Ankara Büyükelçisi Janis Bjorn Kanavin, Yalova Valisi Esengül Civelek ile çok sayıda davetli katıldı. Stoltenberg ve Bakan Yıldırım, Yalova'ya geldikleri sahil güvenlik botuyla İstanbul'a döndü. Türkiye'nin en büyük tersanelerinden biri olan Tersan'da yapılan Norveç-Türk yapımı Petrol Platformu İnşa Gemisi, 125 metre uzunluğunda ve 25 metre genişliğinde dizayn edildi. Firmanın Norveç'in alanında lider firmaları için değişik tiplerde balık fabrikası ve Offshore Gemisi'nden oluşan toplam 10 kontrat imzaladığı ve çelik işleme kapasitesinin yılda 30 bin ton olduğu bildirildi.