Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Haziran 07, 2009 00:00
Amerika’ya ihracatına başlanan Gölcüklü Transit Connect’i ’oyunun kuralını değiştirecek’ (game-changer) model olarak değerlendiren Ford, yeni kozunu taksi pazarında da kullanmayı planlıyor. Sektör yetkilileri Connect’in Ford’un başarılı taksi modeli Crown Victoria’nın yerini alacağını belirtirken, Ford’un Filo Direktörü Gerry Koss, "Biz de şu an bunun değerlendirmesini yapıyoruz" açıklamasını yapıyor.
AMERİKA’nın dünyada sembol olmuş otomotiv devleri General Motors (GM) ve Chrysler, içine girdikleri borç batağından kurtulmak için sırayla iflas başvurusunda bulunurken, üç büyükten bir tek Ford yoluna aynı hızla devam ediyor. ABD hükümetinden yardım almayan tek Detroitli üretici olan Ford, bu yılın üçüncü çeyreğinde araç üretimini geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10 artıracağını açıkladı. Ford bir taraftan üretimini artırırken diğer taraftan kárlı Avrupa operasyonundaki modellerini sırayla Amerika pazarına sokmaya başladı. Bu noktada Ford Otosan’ın Gölcük’te ürettiği Transit Connect’ler Amerika’ya Avrupa’dan ihraç edilen ilk model olurken, bu model Ford CEO’su Alan Mulally’nin "Kaynaklarımızı tüm dünyada kullanacağız" stratejisinin de ilk örneği oldu.
Taksicilerle görüşüyoruz22 Mayıs’ta Türkiye’den gemiyle yola çıkan Connect’leri önümüzdeki haftadan itibaren Amerika’da satmaya başlayacak Ford, bu yeni hafif ticari araca ’oyunun kuralını değiştirecek’ (game-changer) model olarak bakıyor. Amerika’da bu yılki stratejisini Gölcüklü Connect’in üstüne kuran Ford, ağırlıklı olarak filo ve
KOBİ’lere satmayı planladığı aracı taksi pazarına da sokmayı planlıyor. Sektör yetkilileri Transit Connect’in Ford’un başarılı taksi modeli Crown Victoria’nın yerini alacağını belirtirken, Ford’un Filo Direktörü Gerry Koss, "Bizde şu an bunun değerlendirmesini yapıyoruz" diye konuşuyor. Taksi filoları ile görüşmeye başladıklarını söyleyen Koss, "İhtiyaçlarını karşılayacak aracı nasıl geliştiriceğimize bakıyoruz" yorumunu yaptı.
Amerika’da taksi yenileme pazarının yıllık 6 bin adetle çok büyük olmamasına karşın, bu pazarı 1970’li yıllardan bu yana Ford kontrol ediyor. Transit Connect’in camlı taksi versiyonunun ne zaman pazara sunulucağını ilişkin henüz net bir tarih verilmezken geçtiğimiz yıl New York fuarında, Connect’in taksi konsepti sergilenmiş ve büyük ilgi görmüştü.
Transit Connect’in Crown Victoria’nın tahtını alması yolundaki en önemli etkenin çok daha düşük yakıt tüketimi olduğunu söyleyen, Şikago merkezli taksi işletmeleri şirketi ’Taxi Medallion Management’ın Başkanı Jeff Feldman, "4 silindirli 2 litre motora sahip Transit Connect’ler şehir içinde bir galonda 22, şehirdışında 25 mil yol katediyor. Bu mevcut Crown Victoria’ya göre galon başına 12-13 milden daha az bir tüketim anlamına geliyor" diye konuşuyor. Bünyesinde 753 taksiyi bulunduran Feldmann, "Connect’le ilgileniyor musunuz’ sorusuna ise, "Eğer fiyat ve yakıt tüketimi iyiyse neden olmasın. Biz çok fazla Ford modeli kullanıyoruz ve kullanmaya devam edeceğiz. Ama öncelikli olarak aracı görmemiz gerekiyor" cevabını verdi.
İhracat hedefi 25 binden 35 bine çıktı
FORD Otosan, Kuzey Amerika’ya ihracatın başlamasıyla birlikte bugüne kadar 4 kıtada 600 binden fazla kişiye sunduğu Transit Connect’i şimdi 5 kıtada daha tüketicilere sunuyor. Kuzey Amerika’ya gönderilecek Transit Connect’ler, Amerika ve Kanada pazarında özellikle küçük ve orta boy işletmelerin ihtiyaçlarına özel olarak geliştirildi. İlk olarak geçen yıl Şikago Otomobil Fuarı’nda sergilenen Transit Connect Amerika’da büyük talep gördü. Bu nedenle Ford Otosan, bu yılki ihracat hedefini 25 bin adetten 35 bin adete çıkardı.
Connect takside dokunmatik ekranla internete girilecek
SEKTÖR temsilcileri Transit Connect’in Amerika’da taksi pazarına yeni bir perspektif getireceğini belirtirken, sunduğu yeni teknolojilerle taksi endüstrisinde devrim yapmaya hazırlandığını kaydediyor. Transit Connect’in sahip olduğu özelliklerle taksi pazarının bütün ihtiyaçlarına cevap verdiği de vurgulanıyor. Geçtiğimiz yıl New York fuarında sergilenen Connect’in taksi konseptinin dış tasarımında klasik sarı rengin yanı sıra koyu yeşil de kullanılmıştı. Yolcular için oldukça geniş bir iç mekan alanı sunan araçta, müşterinin rahat ve konforlu bir yolculuk etmesi için herşey düşünülmüş. Araçta müşteriye özel 13 inçlik dokunmatik bir LCD ekran bulunuyor. Microsoft Auto tarafından geliştirilen bir bilgisayara bağlı olan bu ekran sayesinde müşteriler, yolculukları sırasında taksi ücretini görmenin yanı sıra haberleri okuyup
hava durumu hakkında bilgi alabiliyor.
Crown Victoria polislerin ve taksicilerin gözdesiFORD’un Crown Victoria adlı modeli ilk olarak 1955 yılında üretilmeye başlandı. Crown Victoria’nın amacı Chevrolet’nin Caprice modeliyle rekabet etmekti. 1980’li yıllarda AMC ve Chrysler büyük sedan pazarından çekilip, General Motors da Chevrolet Caprice üretimini bitirince bu pazar tamamen Ford’un Crown Victoria modeline kaldı. Crown Victoria Amerika’da 1970’li yıllardan bu yana taksicilerin ve polislerin en favori aracı. Crown Victoria sağlamlığı ile beraber performansı ve ucuz bakımı ile bu iki sektörde büyük talep görüyor.