GM, Ghosn’u örnek alsın Hummer ve Saab’ı satsın

Güncelleme Tarihi:

GM, Ghosn’u örnek alsın Hummer ve Saab’ı satsın
Oluşturulma Tarihi: Ocak 12, 2006 00:00

Milyarlarca dolarlık zarardan kurtulmaya çalışan otomotiv devi GM’in en büyük hissedarlarından olan Kirk Kerkorian, GM yönetimine Nissan’ı krizden kurtaran Carlos Ghosn’u örnek göstererek, "GM’de ücretler düşürülsün, işçilere verilen temettü yarıya indirilsin ve zarar eden Saab ve Hummer markaları da elden çıkarılsın" önerisi götürdü.

Haberin Devamı

2005 yılının ilk 9 ayında 4 milyar doların üzerinde zarar eden dünyanın en büyük otomotiv şirketlerinden General Motors’da (GM) açıklanan kriz planına rağmen sular durulmuyor. GM’in en büyük üçüncü hissedarı olan Kirk Kerkorian’ın baş danışmanı Jerry York, GM’in Nissan’dan ilham alması gerektiğini belirterek, "Nissan karizmatik liderleri Carlos Ghosn sayesinde 6 yıl içinde zarardan kurtuldu, borçlarını azalttı ve satışlarını artırdı" açıklamasını yaptı. York, ayrıca GM’in üst yönetimin ücretlerini düşürmesi, işçilere verdiği temettüyü yarıya indirmesi ve zarar eden Saab ve Hummer markalarını da elden çıkarması gerektiğini belirtiyor.

30 BİN İŞÇİ YETERLİ DEĞİL:

Piyasa değeri 1970’li yıllara gerileyen ve hergeçen gün kan kaybetmeye devam eden GM, Kasım ayında krizden çıkmak için 3 yıl içinde 12 fabrikadan 30 bin kişiyi işten çıkartacağını ve yılda 7 milyar dolarlık tasarruf planı yaptığını açıklamıştı. Ancak bu planlar hem şirketin ortakları hem de analistler tarafından yeterli görülmedi. GM’in içinde bulunduğu büyük mali krizden kurtulması için en büyük üçüncü hissedarı olan Kirk Kerkorian cephesi önceki gün yeni bir iyileştirme planını üst yönetime sundu. Daha önce Chrysler’in mali danışması olan ve şu an Kerkorian’a danışmanlık yapan Jerry York, GM’in açıkladığı planlardan daha çok şey yapması gerektiğini belirterek, milyarder yatırımcı Kerkorian’ın GM’den 528 milyon dolarlık yeni hisse alabileceğini söyledi.

GÜNDE 24 MİLYON DOLAR ZARAR:

York, yaptıkları hesaplara göre GM’in 30 milyar dolarlık bir nakite ihtiyacı olduğunu belirterek, "Bu paranın elde edilmesi içinde hem üst yönetimin hem de çalışanların aldıkları ücretlerde indirim yapılması ayrıca bazı bölüm ve operasyonların satılması gerekiyor" yorumunu yapıyor. GM’in her gün 24 milyon dolar zarar ettiğini kaydeden York, bunun da şirketin elinde 1000 gün daha idare edecek parası olduğunu ortaya çıkardığını belirtiyor. "Her gün GM içinde bulunduğu kriz yüzünden gazete manşetlerinde" diye konuşan York, "Bu nedenle tüketiciler bu markanın araçlarını alarak riski girmek istemiyor" açıklamasını yapıyor.

/images/100/0x0/55eac512f018fbb8f89591fd

KARİZMATİK LİDER GHOSN:

York, GM’in Japon Nissan’ın başarılı geri dönüşünden ilham alması gerektiğini belirterek, "Nissan karizmatik liderleri Carlos Ghosn sayesinde 6 yıl içinde zarardan kurtuldu, borçlarını azalttı ve satışlarını artırdı" dedi. York, GM’in 1999 yılında Ghosn’un Nissan’da uygulamaya başladığı finansal hnedefler gibi planlara ihtiyacı olduğunu belirterek şöyle konuştu: "Ghosn üç strateji belirlemişti. ’Nissan’ı Canlandırma Planı’, ardından ’Nissan 360’ geldi ve son olarak "Değerini Artır’ stratejisini uyguladı. Bu stratejilerin her birinde 4-5 can alıcı başarı elde etti. Bunlar uluslararası satışları genişletip Nissan’ın 1 milyon adetlik satışya ulaşmasını ve borçlarını yarıya indirmesini sağladı. Özelilkle ilk iki planda Nissan hedeflerine ulaştı."

24 MİLYON HİSSE ALACAK:

Haberin Devamı

York, Kerkorian’ın 24 milyon hisse alımı için teklifte bulanacağını belirterek, "Bu alımla birlikte GM’deki toplam hissesi 7.8’den 12’ye yükselecek. Kerkorian geçtiğimiz yıl vergi kayıplarını telafi etmek için 12 milyon hissesini satmıştı. Şimdi hem bunu geri alıp hem de 12 milyon hisse daha alacak. Bu öneri GM tarafından kabul edilirse şirketi 528 milyon dolarlık bir nakit girişi sağlayacak" dedi.

Avrupa’da Saab’a ihtiyaç var, York bunu anlamıyor

JERRY
York, sundukları iyileştirme planınının şirketin hissedarları, yönetim kurulu üyeleri, üst yönetimi ve işçileri arasında ’eşit fedakarlık’ anlamına geldiğini belirterek, "Yıllık 2 dolarlık temüttü dağıtımı 1.1 milyar dolarlık bir maliyet ortaya koyuyor. Bu yarı yarıya indirilmeli. Bunu destekliyoruz. Ayrıca Yönetim kurulu ve yönetici ücretlerinde indirimler yapılması gerekiyor. Bugün 5 üst düzey yönetici yılda 7 milyon dolar kazanıyor" açıklamasını yapıyor. York ayrıca, GM’in zarar eden İsveçli markası Saab’ı ve Hummer’ı satması gerektiğini belirterek, "Suzuki ve Isuzu gibi yabancı ortaklarıyla da işbirliğini kesmeli" gerektiğini belirtiyor. GM’in Saab’a neden ihtiyacı var" diye konuşan York, "Bu marka dünya çapında sadece 150 bin adet satıyor ve şirkete nakit kaybı yaratıyor. Hummer’da geri kalan GM markaları gibi önemli değil. Saab, Hummer ve Isuzu GM’i kurtarmaz" açıklamasını yapıyor. York’un açıklamalarını değerlendiren GM’in yeni Başkan Yardımcısı Frederick Henderson ise eşit fedakarlık görüşüne katıldığını ancak Saab ve Hummer markalarının satılımayacağını belirtti. Henderson, "Hummer Amerika pazarında hızla büyüyen bir marka. Saab ise GM’in Avrupa’daki büyüme planının bir parçası. GM Avrupa lüsk otomobil pazarında Ford, Volvo, Audi, BMW ve Mercedes ile rekabet etmek için Saab gibi bir markaya ihtiyacı var. York, Avrupa’daki durumu anlamıyor" diye konuştu.

General Motors fiyat düşürüyor

GENERAL Motors, pazar payındaki düşüşü önlemek için yılın üçüncü çeyreğinde taşıtlarındaki etiket fiyatlarını indirme yönünde çok önemli bir adım attı. GM Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı Mark LaNeve bu kararı Kuzey Amerika Uluslararsaı Oto Şov’da açıkladı. LaNeve, programın üreticilerin tavsiye ettiği perakende fiyatı, bazı araçlarda 2.500 dolara kadar düşüreceğini, ortalama azalmanın 1.300 dolar olacağını belirtti. GM, 2006 ve 2007’de Chevrolet, Buick ve GMC araçlarında ve Pontiac’ların çoğunda Çarşamba’dan geçerli olmak üzere fiyatları düşürüyor. Saab, Saturn ve Hummer bu indirimin dışında kalacak. İndirim, GM’in 76 modelinden 57’sini kapsayacak. LaNeve, GM’in satışları canlandırmak için fiyatta indirim yapmasına karşın para kazanacağına inandığını belirterek, çünkü pazara gelecek yeni ürünleri olduğunu ve böylece araç başına daha az harcama yapacaklarını kaydetti.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!